• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfar´s gamla Omega

Tag_H

Omega
Jag är ny på Forumet, hoppas jag inte postar fel. Men tyckte att detta passar i vintage avdelningen.
Hittade min Morfars gamla Omega, jag trodde den var borta. Men det blev ett trevlig gammalt återseende, jag kommer så väl ihåg den gula lilla asken som morfar hade i lådan, och som han tog fram på söndagar eller när han skulle vara fin :)
Nu har jag äntligen den gamla gula asken i min ägo, och vet precis vart den är.
Har ingen aning om ålder, gissar tidigt -60tal inte heller om den har nåt värde, spelar mindre roll ett roligt arv, som faktiskt fungrerar.
Den har legat orörd i många år, den går lite för fort, konstigt nog, kanske för att den vilat för länge skenar ca: 5 min i veckan.

1.jpg

2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg
 

Tag_H

Omega
Har ingen aning om modellen men skulle gissa på att den är äldre än 60-talet. Snarare 50 talet? Snygg klocka som jag tycker du ska få servad. 5 minuter om dagen är alldeles för mycket.

ca: 5 min i veckan men jag har funderat på en service ändå, vet inte om det är mycket för en så gammal klocka.
 
Fin Omega från 50-talet. Att använda den då oljor torkat kan ge skador på verket.
Låt den vila tills du servar. Borde inte kosta mera än 1500:-, om inte byte av verkdelar behövs.
Gamla Omegor kan fås att gå alldeles utmärkt.
Länken skall du hålla i då den verkar vara en orig.länk. Kan vara ovanlig och lite mera värd än klockan.
Morfar hade god smak.
 

Tag_H

Omega
Fin Omega från 50-talet. Att använda den då oljor torkat kan ge skador på verket.
Låt den vila tills du servar. Borde inte kosta mera än 1500:-, om inte byte av verkdelar behövs.
Gamla Omegor kan fås att gå alldeles utmärkt.
Länken skall du hålla i då den verkar vara en orig.länk. Kan vara ovanlig och lite mera värd än klockan.
Morfar hade god smak.
Tack för tipset, jag tror länken är orginal hittar inga siffror med spännet har Omega loggan.
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    70.4 KB · Visningar: 113
Grym! Aldrig sett modellen tidigare så tror inte den är särskilt vanlig, men gillar den starkt! Instämmer med de andra både angående ålder och servicebehov. Fem minuter i veckan är ju ingen big deal, men klockan mår bättre av en service och dessutom håller den nog tiden bättre efter en översikt vilket jag tror du kommer att uppskatta. Härligt att se att den är i så bra skick, märks att din morfar var rädd om den. Se till att bära den i framtiden! :)

Förresten, vad är punkterna på urtavlan gjorda av för material? Alltså de som bildar en ring längs ytterkanten, är de stenar eller metall?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härlig taveldesign! Har inte koll på referensen men det ser ut som ett 40-talsur. Skulle gissa att länken är senare? Värdet ligger väl någonstans runt 2500 kr plus länken. Den kan också gå dyrare då taveldesignen är eftertraktad, lite beroende på hur stort uret är.
 

Tag_H

Omega
Grym! Aldrig sett modellen tidigare så tror inte den är särskilt vanlig, men gillar den starkt! Instämmer med de andra både angående ålder och servicebehov. Fem minuter i veckan är ju ingen big deal, men klockan mår bättre av en service och dessutom håller den nog tiden bättre efter en översikt vilket jag tror du kommer att uppskatta. Härligt att se att den är i så bra skick, märks att din morfar var rädd om den. Se till att bära den i framtiden! :)

Förresten, vad är punkterna på urtavlan gjorda av för material? Alltså de som bildar en ring längs ytterkanten, är de stenar eller metall?
Små guldpluppar eller nåt :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Den ser riktigt fin ut, kolla med din lokala urhandlare vad de kostar att få klockan fixad eller så vet jag att det finns en del på forumet som kan göra det också.
 

Tag_H

Omega
Liten updatering I tråden ;)
Tänkte följa råden och få en liten service, överhalning av uret.
Begav mig till min lokala urmakare som är Omega AD och Omega mekaniker i över 25år.
Han tog gladeligen emot klockan berömde den, för det fina skicket osv.
Jag bad även om lite iinfo om han kunde få fram modell, årtal etc, och han lovade att återkomma så snart service var klar sammt med så mkt info som möjligt.
Nu börjar det blli spännande ;)
Urverket är ett orginal Omega (kommer inte ihåg vad det hette just nu) Likaså verkar länken vara ett orginal Omega, dock saknas det siffror I länken.
Även tavlan verkar var Omega.
Vad gäller skälva boetten så saknas det helt märkning, finns en stämpel som sager 14 karats guld men det är allt. glaset är inte heller Omegas.
Enligt urmakkaren så har alla dessa gamla orginalglas en liten Omega logga exakt mitt på glaset. Detta saknas på min.
Han hittade inget Omega glas som passer på boetten.
Det verkar som om någon köpt guldboetter med passform till Omegas urverk, likaså bandhorn ? och byggt kopior. eller egna klockor.
Gjorde man så på -40 talet ?

Det finns även 3st ristningar I borttlocket från galma servicear.
Här slutar spåren, vi tror att den är från mitten slutet -40tal.
Efter lite efterforskningar så tror jag mig veta vem, vilken urmakare som sålt klockan till min Morfar,
Urmakeriet finns kvar, och drivs idag av sonen, så det kanske går att få mer klarhet i historien, jag har planer på att besöka butiken vid mitt nästa besök på orten. :)

Jag är extremt nyfiken just nu.
 

rogart-63

Patek
Liten updatering I tråden ;)
Tänkte följa råden och få en liten service, överhalning av uret.
Begav mig till min lokala urmakare som är Omega AD och Omega mekaniker i över 25år.
Han tog gladeligen emot klockan berömde den, för det fina skicket osv.
Jag bad även om lite iinfo om han kunde få fram modell, årtal etc, och han lovade att återkomma så snart service var klar sammt med så mkt info som möjligt.
Nu börjar det blli spännande ;)
Urverket är ett orginal Omega (kommer inte ihåg vad det hette just nu) Likaså verkar länken vara ett orginal Omega, dock saknas det siffror I länken.
Även tavlan verkar var Omega.
Vad gäller skälva boetten så saknas det helt märkning, finns en stämpel som sager 14 karats guld men det är allt. glaset är inte heller Omegas.
Enligt urmakkaren så har alla dessa gamla orginalglas en liten Omega logga exakt mitt på glaset. Detta saknas på min.
Han hittade inget Omega glas som passer på boetten.
Det verkar som om någon köpt guldboetter med passform till Omegas urverk, likaså bandhorn ? och byggt kopior. eller egna klockor.
Gjorde man så på -40 talet ?

Det finns även 3st ristningar I borttlocket från galma servicear.
Här slutar spåren, vi tror att den är från mitten slutet -40tal.
Efter lite efterforskningar så tror jag mig veta vem, vilken urmakare som sålt klockan till min Morfar,
Urmakeriet finns kvar, och drivs idag av sonen, så det kanske går att få mer klarhet i historien, jag har planer på att besöka butiken vid mitt nästa besök på orten. :)

Jag är extremt nyfiken just nu.
Vet att det förikommit på fickur att man använt andra boetter. Enda sättet är väl att försöka googla. Lite info om vilket verk klockan har skulle göra det enklare?
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Riktigt fin klocka din morfar lämnat efter sig! Kul att höra att du tar hand om den och lämnar in på service. Den kommer tjäna dig fint i många år framöver. Alltid kul med en fin historia bakom klockan.
 

ConElPueblo

Panerai
Nu börjar det blli spännande ;)

Vad gäller skälva boetten så saknas det helt märkning, finns en stämpel som sager 14 karats guld men det är allt. glaset är inte heller Omegas.
Enligt urmakkaren så har alla dessa gamla orginalglas en liten Omega logga exakt mitt på glaset. Detta saknas på min.
Han hittade inget Omega glas som passer på boetten.
Det verkar som om någon köpt guldboetter med passform till Omegas urverk, likaså bandhorn ? och byggt kopior. eller egna klockor.
Gjorde man så på -40 talet ?

Jag är extremt nyfiken just nu.

Mon ikke det er sådan en her, som du har: https://klocksnack.se/threads/14k-guld-omega-sector-dial-från-1947-cal-30t2-pc.91420/
Det var helt normalt med lokalt producerede boetter, og fandtes både i USA, England, Frankrig, Australien, Sydamerika etc. etc...

Uret er i øvrigt så gammelt, at det er fra før Omega brandede deres glas, derfor skal der ikke være noget på dit. Urmakkaren er nok ikke vant til at arbejde med Omegaer fra før halvtredserne.

EDIT: Ha, ser nu at jeg har svaret på en to år gammel tråd :p

Godt nytår!
 
Topp