• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars gamla guldklocka.

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Halloj
jag vänder mig hit direkt ist för att gräva i arkivet för att möjligtvis få svar direkt.

var nere och grävde i källaren idag då vårstädning är på tapeten och hittade morfars gamla guldklocka.

nu när det är färskt i minnet så tar jag det på forumet direkt ist för att glömma bort det en eller två ggr.

denna klocka fick han för vad jag antar är för lång och trogen tjänst på SKANSKA 1987 vilket är graverat på baksidan av klockan med fullständigt namn.
vad som är extra emotionellt är det också är mitt födelseår vilket är fantastiskt när mormor gav den till mig.

båda är bortgångna men minnena finns kvar givetvis!

men nu till klockan!
märket är Eterna, 32mm och i guld (verkar det som).
hade varit sjukt kul att få lite info om någon riktig forumräv vet :)
tack på förhand!

IMG_20180506_231836.jpg
IMG_20180506_231831.jpg
IMG_20180506_231822.jpg
IMG_20180506_230318.jpg
 

Husse

Patek
Halloj
jag vänder mig hit direkt ist för att gräva i arkivet för att möjligtvis få svar direkt.

var nere och grävde i källaren idag då vårstädning är på tapeten och hittade morfars gamla guldklocka.

nu när det är färskt i minnet så tar jag det på forumet direkt ist för att glömma bort det en eller två ggr.

denna klocka fick han för vad jag antar är för lång och trogen tjänst på SKANSKA 1987 vilket är graverat på baksidan av klockan med fullständigt namn.
vad som är extra emotionellt är det också är mitt födelseår vilket är fantastiskt när mormor gav den till mig.

båda är bortgångna men minnena finns kvar givetvis!

men nu till klockan!
märket är Eterna, 32mm och i guld (verkar det som).
hade varit sjukt kul att få lite info om någon riktig forumräv vet :)
tack på förhand!

IMG_20180506_231836.jpg
IMG_20180506_231831.jpg
IMG_20180506_231822.jpg
IMG_20180506_230318.jpg
Fin klocka!
Ta gärna en bild på bakboetten också!
Där finns ibland viktig info!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Fin klocka!
Ta gärna en bild på bakboetten också!
Där finns ibland viktig info!
på baksidan står bara namn på morfar och Skanskas logotyp

Nummret man ser , slutar det på 68 är det 18k guld, slutar det på 65 är det 14k

Sålde precis en sådan på detta forum fast 34mm
Skulle tippa på att din också är det
https://klocksnack.se/threads/eterna-18k-guld-14k-dam-ur.92038/

det står 68 :)
vad kul, det läderbandet du hade var fint, blir sjukt svårt att bära upp det där lilla uret på mina hulkenhänder , matchar inte alls.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Referensnumret är det du ser, 158.4272.68S. Från mitten av åttiotalet. Kan du lokalisera serienumret (boettlocket?) kan du enkelt hitta listor på nätet som hjälper dig datera klockan till vilket år den är producerad. Kvartsverk (Q:et på tavlan), kanske behövs batteriet bytas? Fisken antyder på att den har någon sorts vattentäthet. Den är i 18k massivt guld och 34mm (varken stor eller speciellt liten historiskt sett) och bör absolut vara bärbar på de flesta handleder. Om du inte är van vid klassiska herrur krävs det någon veckas tillvänjning så kommer du se att den sitter som en smäck, speciellt till lite uppklätt.
 

Husse

Patek
Referensnumret är det du ser, 158.4272.68S. Från mitten av åttiotalet. Kan du lokalisera serienumret (boettlocket?) kan du enkelt hitta listor på nätet som hjälper dig datera klockan till vilket år den är producerad. Kvartsverk (Q:et på tavlan), kanske behövs batteriet bytas? Fisken antyder på att den har någon sorts vattentäthet. Den är i 18k massivt guld och 34mm (varken stor eller speciellt liten historiskt sett) och bör absolut vara bärbar på de flesta handleder. Om du inte är van vid klassiska herrur krävs det någon veckas tillvänjning så kommer du se att den sitter som en smäck, speciellt till lite uppklätt.

Väl valda ord @Rozzy !
Det har gått en viss hets i detta med stora klockor!
Pappa med sina 20cm handleder hade sin 29*29mm Certina under minst 30 års tid.
Varken jag eller någon annan tänkte på klockans litenhet, känner mig aldrig så vuxen som när jag har hans klocka!
29-36mm är nog den ideala storleken!
 

UNO

Panerai
Väl valda ord @Rozzy !
Det har gått en viss hets i detta med stora klockor!
Pappa med sina 20cm handleder hade sin 29*29mm Certina under minst 30 års tid.
Varken jag eller någon annan tänkte på klockans litenhet, känner mig aldrig så vuxen som när jag har hans klocka!
29-36mm är nog den ideala storleken!


881C3AFA-CB55-4465-BF56-53AD32287F33.jpeg
Visdom !
40 mm Sub/GMT är stort, större än så är oversize.
 
Topp