• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Morfars gamla klocka. Stewag Incabloc Automatic. Någon som har mer info?

Subsec

Silver
2-Faktor
Hej!
Första posten i Vintagedelen, men förhoppningsvis inte den sista :)

Min mormor gav mig morfars gamla klocka idag och jag skulle väldigt gärna vilja ha mer info om den. Klockan heter Stewag. Incabloc Automatic står det på urtavlan. Har letat på nätet men inte hittat någon bra info om klockan. Någon vänlig själ som vet mer om den?

Tyvärr så funkar/tickar inte klockan men den går att "dra upp" och rotorn verkar snurra som det ska. Den byter även datum vid kl 12.

Vill gärna få igång klockan ingen då den har stort affektionsvärde då morfar är bortgången sedan 30 år. Om det finns någon kunnig som vill undersöka/försöka få igång den vore det kanon! Självklart betalar jag för servicen!

Tacksam för all input och hjälp!

Bilder:
20180417_193226.jpg

20180417_193248.jpg

20180417_193303.jpg

Snygg klocka och väl värd att få i gång, inte så mkt att läsa om den men skulle gissa att det sitter ett AS-verk i den lr ännu bättre, ett Bidynatorverk, är den guldpläterad ? som sagt inte mkt att läsa:
stew.jpg

En service lär nog överstiga värdet på klockan men det emotionella kan vara ovärderligt ibland.

Snygg klocka och väl värd att få i gång, inte så mkt att läsa om den men skulle gissa att det sitter ett AS-verk i den lr ännu bättre, ett Bidynatorverk, är den guldpläterad ? som sagt inte mkt att läsa:
stew.jpg

En service lär nog överstiga värdet på klockan men det emotionella kan vara ovärderligt ibland.
Tack för infon! Ja klockan är guldpläterad.
Ja en service måste absolut till. Hoppas på att finns ngn duktig på forumet som kan ge den lite kärlek :)

Tack för infon! Ja klockan är guldpläterad.
Ja en service måste absolut till. Hoppas på att finns ngn duktig på forumet som kan ge den lite kärlek :)
Måste vara sparsamt använd, pläteringen brukar ju nötas bort med tiden, kan ju vara en tjock plättering i o f s, har faktiskt en Stewag själv i någon låda, det finns ju några duktiga hemmapulare här på K S så hoppas du får napp, mekar själv men tar ej på mig jobb.

Måste vara sparsamt använd, pläteringen brukar ju nötas bort med tiden, kan ju vara en tjock plättering i o f s, har faktiskt en Stewag själv i någon låda, det finns ju några duktiga hemmapulare här på K S så hoppas du får napp, mekar själv men tar ej på mig jobb.
Tydligen hade morfar nästan alltid på sig klockan men han måste ha varit försiktig med den med tanke på skicket.
Tackar! Tänkte lägga ut en köpesannons för service. Roligare om den servas av en entuiast än ex Klockmaster (självklart också duktiga men blir mindre personligt).

Tillbaka
Topp