• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars gamla VC

Hillarn

Omega
2-Faktor
Tjena! Fick äran att ta över morfars gamla Vacheron Constantin för några år sedan vilket så klart var mycket uppskattat och ett fint minne efter karln. Har för det mesta använt den hemma och suttit och glott på den lite då och då. Problemet är att den går för fort, på tok för fort, och jag kunde ana redan när jag tog över den att den inte direkt var nyservad. Glaset har även en liten spricka vid kl 4. På andra forum snackas det om att Vacheron reparationer/restaureringar kan springa iväg riktigt, riktigt saftigt så min fråga till er är: finns det urmakare i vårt land som kan ta sig på en gammal VC eller är det bara att bita i det sura äpplet och skicka den till Schweiz så att klockan får leva vidare med ett öde som den förtjänar? Om någon har erfarenhet om gamla VC:s eller vet något om modellen så är jag idel öra
//Hillarn
2015-08-17 21.43.09.jpg
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Tyvärr inte, men skulle gissa på 60-talets första hälft. Har inte öppnat upp den så har inte stenkoll direkt.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr inte, men skulle gissa på 60-talets första hälft. Har inte öppnat upp den så har inte stenkoll direkt.
Som tur är för dig så säger sig Vacheron Constantin kunna reparera och utföra service på alla modeller de någonsin tillverkat (s:s sedan 1750 talet) Riktig guldklimp du har där, sälj den aldrig utan låt den gå i arv !
 

Chagall

Cartier
Wow! Lite klass på den till skillnad från allmoge-Omegan jag fick ärva efter min farfar. Grym! :D

Garcon A La Pipe ser jag också, bra smak! ;)
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Ja det kanske får bli så @Tripeiro, de positiva kommentarerna får mig att förstå att det är min förbannade plikt att köra en riktig service, om inte annat för att kunna lägga ut smaskiga bilder vid hemkomst. Tar med mig klockan nästa gång jag åker förbi Köpenhamn och svänger förbi AD där ( kommer inte ihåg vilken butik det är i huvudet)
 

Hillarn

Omega
2-Faktor

Haha jösses... Tänkte att runt 20' är OK. Får kanske ställa in mig på lite annorlunda nota på den punkten eller låta någon med koll kika på den först innan den skickas iväg. Men som sagt så ska den vad som än händer fixat upp. Håller er uppdaterade när jag har kollat med AD och med någon duktig urmakare. Tips på Stockholms mest fingerfärdiga urmakare när det kommer till manuella vintage dinkor?
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Kul att det uppskattas @Vaajkan ! Ska verkligen bli kul att se hur det blir, känns olidligt långt att vänta några månader men "den som väntar på något gott" om man ska vara klyschig.
 

Brunleif

Panerai
Nu förstår jag naturligtvis att det är affektionsvärde som gör att den lämnas in i det här fallet.
Men om ditt liv skiter sig fullständigt, vad betingar den här klockan nyservad för värde?
 
Topp