• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klocka - Atlantic

Sofia B

Breitling
Hej,
Har ett gammalt armbandsur från min morfar som jag skulle vilja fixa till och ge min man i 10-årigbröllopspresent.
Det är en Atlantic (ser i min värld väldigt basic ut) har röd visare :)
Den är mkt sliten men jag tror att om man bara byter glaset (och förhoppningsvis funkar det med nytt batteri) och lagar låset så blir den ändå rätt okej på ett gammalt vis.
Kan ngn tipsa mig om vart jag kan vända mig i Göteborg och tror ni att det blir mkt dyrt? Är i föräldrapenningstider :)
Vore jättetacksam för hjälp
Med vänliga hälsningar
Sofia
 

Norra

Panerai
Posta lite bilder! Tror att den är mekanisk(massa kugghjul inuti klockan), vilket innebär att batteribyte inte är aktuellt, utan istället service av urverk hos en riktig urmakare. Men jag kan ha fel.

Välkommen till klocksnack förresten :)
 

Icaras

Rolex
Precis som Norra säger är det med stor sannolikhet en mekanisk klocka. Har du testat att vrida upp kronan (skruven på höger sida) för att se om den tickar?

Oavsett ifall den tickar så skulle jag tro att den behöver sig en uppiggning. Service av urverk hos urmakare kan bli dyrt men å andra sidan så är det roligt med fungerande släktklenoder :). Glasbyte däremot är inte speciellt dyrt.

Välkommen! :)
 

Sofia B

Breitling
TUSEN TACK till er alla som tagit er tid att svara, uppskattar det verkligen.
Underbart med ett forum som detta för det är som att titta in i en helt ny värld :) som kanske märktes i min tanke om att byta batteri :)
Tack nu vet jag var jag ska börja så får vi hoppas att det går att få igång den igen för ja det är ju så speciellt när det är en släktklenod :)
Vänliga hälsningar
Sofia
 
Topp