• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klocka - behålla eller sälja.

Sälja eller behålla?


  • Totala väljare
    146
  • Enkät stängd .

Magnlar

Rolex
2-Faktor
På tanke av kostnaderna kring ett lägenhetsköp är pengarna från klockan oväsentligt.
Jag menar att 8000:- är kaffepengar i detta sammanhang. Behåll hellre, och lös det ekonomiskt (om det nu är så illa)
på annat sätt.

//Magnus
 

Jonaz

Rolex
Behåll! 8000:- studsar bara till i ekonomin men klockan kan du aldrig få igen. att du inte ser nyttan att bära den nu säger inte att du inte vill ha den på dig senare i livet. ( sålde min konfirmationsklocka, en ultratunn Longines. Satan. )
 
P

Philippe Stern

Guest
Sälj! Att du ens har funderat på att sälja den gör att det egentligen inte är något du vill behålla. Den ska underhållas med service, nytt band etc. Hur ofta tror du att du kommer bära den? Nej, sälj den till någon som uppskattar "gubbklockor". Lägg pengarna i din "klockfond" och köp ett ur du verkligen vill ha eller använd dessa bäst du vill. Jorden är inte platt bara för att alla trodde det för ett par hundra år sedan. Nästan alla säger Keep. Jag säger Sell. Du vet att jag har rätt.

sell_it_postit.jpg
 

Babinus

Cartier
Behåll. Hade du varit helt okänslig för affektionsvärdet hade du aldrig ställt frågan här. Dessutom blir man sentimentalare ju äldre man blir. Själv har jag förr gjort mig av med några klenoder jag bittert ångrar idag.
 

Portofino

Panerai
Behåll. Även om du känner som du känner just nu kan det förändras. Även om du aldrig kommer använda den kanske du en dag vill lämna den vidare. En sådan klocka går inte att värderas i pengar.
 

km007

Omega
Självklart skall du behålla klockan.
Men, jag förstår ditt dilemma, klockan bara ligger där och du tar aldrig på dig den... Jag har en liknande klocka med liknande historia som jag har bestämt mig för att behålla och ge min son en dag när det är dax att ta på sig träfracken.
 

Wemb

Cartier
Soklart att behålla den.

Någon gång i framtiden kommer du eventuellt att ändra uppfattning om vad som är snyggt och inte samtidigt som det i mitt fall skulle vara svårt att göra mig av med arvegods som har en fin historia inom familjen.

Det är ju inga astronomiska summor som tillkommer om du säljer den och det är en fin sak att ge bort klockan till dina barn vid exempelvis examen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Säljer du, kan du aldrig göra det ogjort, eller få en klocka med samma affektionsvärde igen, så behåll!
 

Jonte73

Audemars
Man får inte sälja morfars klocka !

Så behåll såklart, vårda den och ge den till ditt äldsta barn när den tiden kommer.
Examenspresent kanske ?
 

Dr Stein

Cartier
Många kloka synpunkter. Roligt att några ändå tycker att jag ska sälja. Det finns trots allt en del som talar för det - tex att min sambo vill att jag ska sälja. Egentligen är jag rätt osentimental och onostalgisk, men vem vet, det kan ju ändra sig. Men jag inbillar mig att jag inte behöver en klocka för att minnas min morfar. Särskilt inte en klocka som ligger oanvänd i en låda. Å andra sidan kan en försäljning kan man ju som sagt inte göra ogjord. Jag ska fortsätta fundera...
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Sälj! Minnen sitter i huvudet, inte i gammalt mögel. Förstår din situation så använd flisen där de gör bättre i dag. Efter regn kommer solsken, du kommer att kunna köpa en fin klocka som du själv väljer och vill bära framöver.
 

Dr Stein

Cartier
Sälj! Minnen sitter i huvudet, inte i gammalt mögel. Förstår din situation så använd flisen där de gör bättre i dag. Efter regn kommer solsken, du kommer att kunna köpa en fin klocka som du själv väljer och vill bära framöver.

Bra talat. Så tänker jag också. Idag åtminstone. Frågan är hur jag tänker om 20-30 år...
 

Babinus

Cartier
Ett tips. Kolla lite på Tradera, eller annat, vad liknande klockor säljs för. Jag har också en ärvd guldklocka som urmakaren värderade till 15 000. Dock säljs aldrig någon liknande för det priset på Tradera. Med andra ord: Ta inte för givet att du får det urmakaren värderade den till.
 
Topp