• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars Omega Constellation från 1956

catlike

Breitling
Inlägg om mor- och farföräldrars Omegor som gått i arv duggar väl tätt häromkring, men även om detta kanske är den tjugoelfte tänkte jag att det kunde vara kul :). Hur vanlig är just den här modellen? När jag (som lekman och icke-samlare) kikar runt på äldre Constellations är det väldigt sällan jag ser den här som har siffrorna på tavlan.

Detta exemplar är en väl använd Omega Constellation 2852 från 1956 med 19 jewel 501-verket (http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database?ref=14966).

Jag fick fatt på siffrorna på insidan av locket för identifiering i samband med att jag hade den inne på service nyligen. Innan dess hade den inte gått på ca 15-20 år. Omega kallar denna tavla för "pie pan", även om den ju inte är alls har så uttalade kanter som jag sett på 60-talare. Den är kanske inte i samlarskick utvändigt men jag gillar den!

morfars_omega-2.jpg


morfars_omega-1.jpg


morfars_omega-3.jpg
 

catlike

Breitling
Kul att den gillas! Den är ca 35-36mm i diameter, större än så skulle nog inte passa bra på min handled faktiskt.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fantastiskt fin Omega. Ett inlägg om en dylik klocka emotses här alltid tacksamt, och prefixet "arv" möter här inget förakt, tvärtom. Så välkommen kattlike…:)
 

_jonte

Patek
Grymt läcker den där! Tror tavlan (som du är inne på) snarare bör kallas för zon-tavla än pie-pan? Pie-pan brukar man ju kalla tavlor som är bockade, eller har en kant, uti kanterna.
Gillar dessa De-luxe modeller mer än de vanliga pie-pan med kantiga bandhorn. Extra kul med så fin zon-tavla med kors och en boett i nära nyskick.

Köp något fint tunt och avsmalnande läderband till den. Tror brunt (typ cognac) är snyggt till, gärna matt yta i struts eller krokodil. Eller kanske ett i cordovan. Det är den värd!
 

catlike

Breitling
Ja, denna är absolut material för eventuellt framtida arvegods :).

Morfar hade en flexilänk av metall på klockan. Det enkla svarta läderarmbandet jag har på nu är förmodligen närmare original, det skulle vara kul att veta vad som satt på från början.

_jonte, jag tyckte också det var lite märkligt att Omega kallar tavlan för pie pan i sin databas. Någon kanske kan förklara begreppet zontavla lite närmare för mig? Jag har för mig att jag har sett folk kalla tavlor som den i min profilbild (med en svart ring runt kanten) för zontavla också.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Inlägg om mor- och farföräldrars Omegor som gått i arv duggar väl tätt häromkring, men även om detta kanske är den tjugoelfte tänkte jag att det kunde vara kul :). Hur vanlig är just den här modellen? När jag (som lekman och icke-samlare) kikar runt på äldre Constellations är det väldigt sällan jag ser den här som har siffrorna på tavlan.

Detta exemplar är en väl använd Omega Constellation 2852 från 1956 med 19 jewel 501-verket (http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database?ref=14966).

Jag fick fatt på siffrorna på insidan av locket för identifiering i samband med att jag hade den inne på service nyligen. Innan dess hade den inte gått på ca 15-20 år. Omega kallar denna tavla för "pie pan", även om den ju inte är alls har så uttalade kanter som jag sett på 60-talare. Den är kanske inte i samlarskick utvändigt men jag gillar den!

morfars_omega-2.jpg


morfars_omega-1.jpg


morfars_omega-3.jpg
Riktigt trevlig!
 
Topp