• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars omega

Pursch

Breitling
Hej, fick frågan i helgen om jag kunde ta hand om morfars omega, absolut sa jag och fick en ask med en guldfärgad omega constellation chronometer electronic 300 hz. Är inte klockkunnig för fem öre, men kan trots detta konstatera att klockan inte går. Antar att electronic betyder att den har batteri, eller?

Om man ska få lite liv i denna, vart går man? Precis som man servar sin bmw på en bmw verkstad bör man gå med en omega till ngn speciell? Annars finns det ju en del tobakshandlare som verkar extraknäcka som urmakare?

Jag bor i sthlm, och min fråga är således om detta är en klocka som man endast låter en auktoriserad göra inbrott i? I sådana fall uppskattas tips på vart jag bör gå?

Armbandet förefaller vara av god kvalitet och passa klockan men är märkt med speidel usa, vad innebär detta? Är armbandet utbytt? Eller är hela klockan en taiwankopia?

Novis är tacksam för input, tack på förhand.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Välkommen!

Visst är det ett batteridrivet verk i klockan, byta batteri kan du göra själv annars får du besöka en "riktig" urmakare som kan lägga i ett nytt batteri. Har du tur räcker det, är oture framme så är det något annat fel och då är min erfarenhet att det inte är så lätt att hitta kunnig urmakare på dessa verk i Sverige. Säkert finns här någo som har bättre tips i den frågan.

Angående bandet så tvivlar jag på att Speidel är originalband till den modellen, bilder hade underlättat!
 
Topp