• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Morgongåva. IWC, Mühle Glashütte, TAG Heuer eller Zenith eller?

Joaninni

Basic
Hej alla klockmasters där ute!
Som en förvillad fästmö som ska köpa sin blivande mans första fina klocka till morgongåva så måste jag nå ut till er experter för lite tips och råd...
Min budget är mellan 30 000-40 000kr.

Vad jag vet så vill han gärna ha ett vitt/eller silver tavelur. Han gillar när man ser urverket. Tror att han helst vill ha ett brunt band men visst kan man inte välja klockan efter bandet? För det kan man väl byta sedan, eller är det dumt?
Han har visat en bild på sin drömklocka som liknar en Zenith El Chronomaster, se bilder.

Skärmavbild 2018-02-15 kl. 16.03.56.png Skärmavbild 2018-02-15 kl. 16.03.29.png Skärmavbild 2018-02-15 kl. 16.05.57.png

Nu är det också så att han kan egentligen ingenting om klockor. Han gillar kvalité och tror på bra Schweiziska ur..
Så min fråga, är Zenith en bra klocka och en fin klocka att ge i present? Vet ni andra fina märken som kan vara inom ramen för det jag beskrivit?
Funderar också på Omega Speedmaster?
Vad ska man välja och vad ska jag tänka på när jag väljer? (Begagnat från Chrono24 känns som mina alternativ att hitta klockor för tillfället)

Så tacksam för all hjälp jag kan få!!

Gillar man kvalité så tycker jag Zenith är ett ypperligt val! De har en lång historia av inhouseverk (egentillverkade). Dessutom är Zenith lite mer under radarn i Sverige än t.ex. Rolex och Omega vilket är en fördel imo :) och ja välj inte klocka efter band! Vanligt att man rekommenderar länk om det finns då det inte alltför sällan blir dyrare att köpa till sen. Då kan man växla mellan länk och läder och klockan får lite fler användningsmöjligheter.

Är man inte en van klockköpare vill jag flagga för att köp via Chrono24 kan vara lite lurigt. Det kan vara svårt att bedöma en klocka bara utav bilder och även om de finns många bra säljare kan man ha otur att stöta på en som inte är lika trevlig. Inget försök att skrämma dig utan detta är av ren välvilja.

Zenith El Primero är nog att föredra ur en praktisk synvinkel om din fästman vill ha ett lättsamt brukande av sin klocka, automatiskt och 10 atm. Enkelt sagt: Han behöver inte vrida upp klockan varje dag, och kan bada med klockan.

En vanlig Omega Speedmaster Moonwatch måste han vrida upp varje morgon, samt eventuellt överväga att ta av sig vid ett bad.
- Även om det är lite av en trevlig ritual att vrida upp sin klocka, så är det fortfarande något man bör tänka på vid köp av en manuell klocka.

Båda klockorna är hög kvalite, en fråga om tycke och smak, samt tillhörande historia.

Jag röstar också på Zenith. Superfina klockor och lite roligare val än Omega. Han kan ju alltid plocka upp en Speedy om klockintresset väcks av din gåva.

Hej Joanini
Vad har den blivande mannen för klockor idag? Ska det vara en vardags- eller finklocka och om det ska vara en vardagsklocka, vad jobbar han med?
Många frågor blir det men jag försöker ringa in vad som kan passa .
Med vänlig hälsning
Ola G

Wow, tack för alla tips och svar! Det är verkligen ett svårt val när det är en slant man lägger ut. + att man vill ju att den ska kännas helt perfekt för honom!
Min osäkerhet kring Zenith väcktes dock när några kollegor sa att, "vad är det för nån, den känner jag inte alls till?! Ta en Omega istället" Men känner mig tryggare nu!

Är man inte en van klockköpare vill jag flagga för att köp via Chrono24 kan vara lite lurigt. Det kan vara svårt att bedöma en klocka bara utav bilder och även om de finns många bra säljare kan man ha otur att stöta på en som inte är lika trevlig. Inget försök att skrämma dig utan detta är av ren välvilja.

Finns det något jag kan lära mig eller borde tänka på för att kunna kvalitetssäkra klockor från Chrono24?

Hej Joanini
Vad har den blivande mannen för klockor idag? Ska det vara en vardags- eller finklocka och om det ska vara en vardagsklocka, vad jobbar han med?
Många frågor blir det men jag försöker ringa in vad som kan passa .
Med vänlig hälsning
Ola G

Hej Ola! Tack vad fint att du frågar.
Han är 36 år, jobbar som skeppsmäklare men har privat sett mer av en "surfig" stil med sitt axellånga krulliga hår. Han har ingen klocka idag utan detta blir hans första. Så den ska gärna passa både på jobbet i kostym men också till hans vardagsstil.. svårt att kombinera stilar kanske..

Wow, tack för alla tips och svar! Det är verkligen ett svårt val när det är en slant man lägger ut. + att man vill ju att den ska kännas helt perfekt för honom!
Min osäkerhet kring Zenith väcktes dock när några kollegor sa att, "vad är det för nån, den känner jag inte alls till?! Ta en Omega istället" Men känner mig tryggare nu!

Finns det något jag kan lära mig eller borde tänka på för att kunna kvalitetssäkra klockor från Chrono24?
Om valet av klocka baseras på vilket av nämnda varumärken som är mest känt går Omega före Zenith. Men jag får intrycket och har förhoppningen att det inte är kollegornas varumärkeskännedom som ska avgöra vad din blivande man ska ha runt handleden. Zenith är ett utmärkt val anser jag!

Jag skulle lungt välja en Omega med ett co-axial verk. Troligen det bästa som finns. Dessutom är Omegorna av utsökt kvalitet,

Zenith skulle jag säga då, men se bara till att du köper en modell som tål lite vatten om han nu är "surfig". Jag tycker att den ska tåla minst 100m för att vara en bra allroundklocka
Med vänlig hälsning
Ola G

äh, det var inget :)

Jo, såhär: rådet att köpa en Omega trots att mannen vill ha en Zenith tycker jag är sopigt.
Modellen mannen vill ha tål inte vatten till 100 meters tryck, och det gör inga andra Zenith som liknar den, men att han har surfig stil betyder inte nödvändigtvis att han plaskar runt i Östersjön hela dagarna.
Osurfigt att bära klocka när man surfar ändå va? :rolleyes:

Senast ändrad:
Hahaha... Det var faktiskt roligt. :D
Kompletterade lite. :D

Förresten:
Chronomastern funkar som handen i handsken till både kostym och vardag.
På sommaren kan det vara idé att inte gå runt med läderarmbandet varma dagar, utan byta det till något av tyg eller stål exempelvis. Det sägs att de inte tål svett så bra. Ser kanske också något surfigare ut. :)

Jag hade hellre försökt hitta nåt på KS men du kanske inte hittar vad du söker här. Om du bestämmer dig för Chrono24 så köp av en säljare med gott omdöme, som funnits länge på C24 och varför inte använda trusted checkout (där vet nog andra forummedlemmar mer vilket som är det bästa)
Titta noga på bilder och ställ frågor. Är du osäker så fråga världens bästa forum om ditt tilltänkta objekt.

Här sitter jag och ger skitråd märker jag!
Klockan du visade på bild heter inte Chronomaster, utan El Primero Synopsis.
Det visar sig att både den och El Primero Chronomaster ÄR vattentäta till 100m tryck, så det är bara att surfa på! [Nähä! Det stämde inte för just den modellen av Chronomaster -bara Synopsisen]

Sisådär 50m tror jag är vanligare i Zeniths katalog.

Senast ändrad:
Förlåt att jag spammar, men klockan längst till vänster bland dina bilder är en Chronomaster och de andra två Synopsis om jag ser rätt.
Just den Chronomastern tål inte bad, medan de andra två gör det.
Frågan är vilken av de två som är drömklockan! :)

Synopsis

Chronomaster

P.S. Chronomastern som @lladron visade upp tål 100M, men inte den på ditt foto om jag ser rätt. Vilken jäkla klocka ändå! :)

Senast ändrad:
...måste bara lägga till att båda klockorna går att få med stålarmband, så om du skulle hitta en sån till rätt pris så får han en perfekt sommarklocka. Det är vanligtvis enklare att skaffa ett läderarmband senare än att hitta rätt stålarmband.
Nu ska jag vara tyst.

Hej Ola! Tack vad fint att du frågar.
Han är 36 år, jobbar som skeppsmäklare men har privat sett mer av en "surfig" stil med sitt axellånga krulliga hår. Han har ingen klocka idag utan detta blir hans första. Så den ska gärna passa både på jobbet i kostym men också till hans vardagsstil.. svårt att kombinera stilar kanske..
Surfar-stil? Då kanske något mer i stil med Tag Heuer Aquaracer passar bättre (inom din budget) Det går lätt att byta länk mot band.

WAY101A.BA0746-2017-HD.png

Tillbaka
Topp