• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motivera mig till varför svensk AD...

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brorsan köpte en GMT II ny av AD i Sthlm 2007, fick bra rabatt. 27kkr.

2009 meddelar ägare av AD i Stockholm att Rolex har strypt åt snaran och inte vill se rabatter.

Jag vet endast fakta från en AD i Sthlm, kan inte svara för alla!

PS. Självklar är det olika från kund till kund. Så är det i alla branscher.
Hade du känt någon som köpt nya Rolex de senaste två åren så hade du haft bättre koll. Efter att CHF släpptes fri i våras blev det såklart skillnad men det gick och går fortfarande få rabatter. Hur mycket varierar såklart beroende på tillgång/efterfrågan och vem du är/vilken relation ni har.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För att tillföra något i tråden så fick jag ett pris på 215 000 kr för en Daytona i vitguld. Detta var för ca ett år sedan då den kostade 286 000 kr. Det var helt enkelt bättre förr dvs. före den senaste prishöjningen.

Edit: hos svensk AD.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är väl (generellt sett) så att ju dyrare klocka, desto mer procentuell rabatt kan man trolla fram ?
Jag menar, klockor från halvmiljonsklassen och uppåt lär väl inte gå åt som smör i solsken i lilla Sverige...
 

Rivalen

Rolex
Hur stor rabatt du får är ren sak, slutpriset är det intressanta, Har svårt att greppa resonemanget - köp där priset är attraktivast - alla parametrar inräknade - lycka till!
 

Rivalen

Rolex
Hallå,
Ny på forumet, ja det är jag, men mitt intresse för klockor är tja några år - fyller snart 50 år helt enkelt.
Så jag har en drömklocka - ja det kanske alla här har :) så inget nytt under solen så långt. En Rolex Daytona, 116515. Den med mörk tavla (chocolat?) skulle sitta fint på armen helt enkelt. Så när jag var i New York, så gick jag in på Wempe på 5e avenyn, och frågade om pris. Höll på ramla av stolen, och så min fru också - det vart i runda slängar (valutkursutmaning osv) 300.000 sek. I Sverige så ligger listpris (som rent lagligt inte får finnas) på 245.000 sek give take någon krona.
Efter några minuter så fick jag ned priset till mera svensk nivå - dvs det försvann i praktiken en bit över 20%. Lätt förstummad vart jag av den prutningen för övrigt... Jo och så skulle det ingå ett extra läderarmband. Och 5 års garanti. Av olika skäl så valde jag att avstå, tänkte att då kan jag nog få ned svenska priset också.
Hej å Hå - det gick inte. Hur jag än gör så kan jag inte köpa en "svensk" för en enda krona under listpris.
Men jag hittar flera som säljer billigare, för mellan 195.000 och 205.000 ske. Gråimport kan vi kalla det....
Således, och det är här jag söker motivering: Varför skall jag köpa en via AD, om priset är 25% högre? Utan någon egentlig anledning - vi talar alltså om ca 50.000 sek här...
Och ja, jag har fråga Rob Engström - dom svarar inte ens på frågan.....

Att du får rabatt på Wempes må så vara, dollarkurs etc väger tungt för slutpriset i SEK. Köpa i USA och ta den lagligt till Sverige är fortfarande en ekonomisk utmaning oavsett att Wempe prutar motsvarande US moms bara man vill prova den på armen. Utgångspriset kan ju vara för högt och det gör rabattnivån mindre intressant. Var konkret - var köper du för SEK 195k
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det ger ett visst utrymme för rabatter. Jag gissar att det är omsättningen och inte antalet klockor som är parametern.
 

Frourez

Omega
Jag hade inte kunnat tänka mig betala så pass mycket mer. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så visst men hade nog ångrat mig lite i smyg ändå. Kul ifall någon inte håller med, inget påhopp utan vill höra resonemanget.
 
  • Like
Reactions: JLW

Bamsefar

Breitling
Min fråga är inte vad jag kan köpa den för om jag verkligen vill gråimportera den (dvs köp biljett till Hong Kong, och handla där - och man verkar närma sig 180.000 give/take lite växelkurs typ) - utan varför jag skall vara beredd att lägga till 25% för att få en "svensksåld" - vad är det som är värt just stämpeln "svensksåld"? Vad tillför det i affären?

Som kuriosa kan jag nämna att jag passerade Dubai International Airport (alltså inte staden utan bara själva flygplatsen) och där låg samma Rolex 116515LN lite drygt 10% lägre i pris, på prislappen innan jag frågade.

Så om Rolex, moderbolaget, försöker hindra sina återförsäljare att sälja till ett konkurrenskraftigt pris - dvs följa lagen, framförallt här i Sverige där det verkar vara fult att pruta - så motverkar de sig själva verkar det lite som.

Och NEJ jag kommer inte köpa av AD här i Sverige om de inte ger med sig - om dom fortsätter tjura, ja precis som BMW säljarna här runt Stockholm (där jag bor) så kommer de få uppleva exakt samma sak: Jag går till någon som ger mig mera "bang-for-the-buck" helt enkelt. BMW säljarna tror att man som kund skall utstå vad som helst och böna och be om att få köpa en bil - eller en Rolex klocka i detta fallet. Kommer inte ske.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hade du känt någon som köpt nya Rolex de senaste två åren så hade du haft bättre koll. Efter att CHF släpptes fri i våras blev det såklart skillnad men det gick och går fortfarande få rabatter. Hur mycket varierar såklart beroende på tillgång/efterfrågan och vem du är/vilken relation ni har.
Det gör jag inte, gäller att vara uppdaterad! Tack.
 

Pistol_Pete

Panerai
<SNIP>
NEJ jag kommer inte köpa av AD här i Sverige om de inte ger med sig - om dom fortsätter tjura, ja precis som BMW säljarna här runt Stockholm (där jag bor) så kommer de få uppleva exakt samma sak: Jag går till någon som ger mig mera "bang-for-the-buck" helt enkelt. BMW säljarna tror att man som kund skall utstå vad som helst och böna och be om att få köpa en bil - eller en Rolex klocka i detta fallet. Kommer inte ske.

Ett bra tips kan vara att köpa klockan av AD i en stad med många ADs, hög konkurrens och "prut-tradition".
Jag har god erfarenhet av Rom t.ex. och det går att kombinera med en trevlig weekendresa.

(Och angående BMW handlarna runt om i Stockholm fick jag mer än 50K i rabatt förra månaden när jag handlade ny kärra. Vet ej om det beror på att jag är återkommande kund eller inte.)
 

Icaras

Rolex
Men har du ringt/besökt våra ADs i Sverige och nämnt att du är beredd att dra kortet vid ett bra pris? Låter inte som att du försökt tillräckligt eller att du inte har skapat rätt relation med säljaren.

Tror annars som någon tidigare nämnse att om du fått väldigt bra rabatt av AD så är det få som delat med sig av erfarenheten.
 

Folke08

Omega
Vet inte om det här kan vara något för trådskaparen?
http://www.sefina.se/shop-online/39156/Klockor/Armbandsur/Rolex-Daytona-18K
upload_2015-8-30_12-47-21.png
 
Topp