• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motivera varför jag ska köpa en Datejust istället för en Aquaterra

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fyrsiffrig DJ är skräp i jämförelse med AT 8500, dem som säger annat har rolexsjukan och inga man bör lyssna på. Jämför man ny DJ mot ny AT så är det en annan sak men då är det ju också en prisskillnad!
På samma sätt som Rolex 5508, 5513 mm också är skräp jämfört med en omega planet ocean. ;). Vintage jämfört med nytt kan uppfattas så om man är ointresserad av vintage.
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Personligen tycker jag att AT är snygg, men inte intressant. En DJ2 hade för mig varit både snygg och intressant.

Jag hoppas dock mitt intresse för omega mognar snart, eftersom dom har många schyssta klockor :)
 

MånsT

Rolex
Ska du ha en AT tycker jag du ska ha 8500, inte 2500. Dessa finns begagnade för under 30k, lätt. Annars är faktiskt Rolex en Rolex, även om du inte ville höra det. Då syftar jag inte på status och "rikeman" utan mer på känslan och arvet.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag har rätt svårt att förstå varför jag ska motivera TS till att köpa något han inte begriper sig på.

Trevlig 13 helg TS och alla andra KSare!
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej!
Jag trodde jag hade bestämt mig för en Rolex Datejust (16200) silver med silvertavla.
Nu har jag upptäckt att Omega Aqua Terra 2504.30 ser mycket lika ut.
Prisläget är ju sådant att Omegan kostare 5-10.000kr mindre och är 10 år nyare.
Kan ni motivera för mig varför jag ska välja Rolex istället, för och emot?
Tanken är att jag ska ha läderband krokodilstuk på den senare.
43910-251179340.jpg;w=640.jpg DJ-2v6.JPG klocka.jpg

Bilder ovan är båda tilltänkta + en med läder, som jag har tänkt senare.

Svar så som " Rolex är Rolex " undanbedes vänligt ;)
Köp den du vill och har råd med.
 

Rookien

Panerai
Båda är mycket snygga. Vad har du för klocka idag? Varför bytte du till DJ från AT?
Hade först AT´n, köpte sedan en explorer 114270, har sålt bägge dessa.
Nu har jag DJ 116200 och en Omega Vintage mögel, thats it.
36mm är perfektamundo!
AT´n bygger rätt mycket på höjden vilket jag störde mig på, kändes som att gå runt med en tegelsten på handleden.

Här AT´n & EXP´n:
IMG_1032.jpg
IMG_1038.jpg
 

MånsT

Rolex
Hade först AT´n, köpte sedan en explorer 114270, har sålt bägge dessa.
Nu har jag DJ 116200 och en Omega Vintage mögel, thats it.
36mm är perfektamundo!
AT´n bygger rätt mycket på höjden vilket jag störde mig på, kändes som att gå runt med en tegelsten på handleden.

Här AT´n & EXP´n:
IMG_1032.jpg
IMG_1038.jpg
Haha, är det jag som härmade dig eller tvärtom?! Köpte också AT 8500 först och efter den en 114270 :D
OnT så håller jag med om att höjden är AT:s brist, den enda bristen men likväl.

IMG_20151218_132822.jpg
 

DrDre

Patek
Det är bara du som kan avgöra vad du vill ha, men några bilder kanske kan ge lite inspiration? Jag är välidgt nöjd med min femsiffriga (16200) på jubilee (har en oyster också liggande, men föredrar jubileen faktiskt). Bytte nyligen tavla till denna:



Tidigare variant:




När jag får ändan ur vagnen ska jag skaffa en finare band och detta ska monteras för ett lite dressigare utseende.
 

Songer

Omega
v
Föreslår att du först och främst bestämmer dig för en budget, därefter letar du upp vilka ATs och DJs du får in. T.ex så finns AT nu med cal. 8500 (osäker på hur mycket tjockare). Lättast blir ju givetvis om du jämför sida vid sida.

Om du köper fyrsifrig DJ med jubilee så var beredd på att länkarna är rejält rassliga.

Budgeten är 20-30, billigare desto bättre såklart.
Är ute efter Oysterlänken isåfall :)
Sen skinnband som sommar/dressare
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Rolex Datejust är en riktig klassiker som skapades på femtiotalet. AT är en lyckad modern klocka som kom i slutet på nittiotalet. Som alltid, prova, kläm och känn dig för. AT finns i olika storlekar medan DJ är 36mm. Hoppas du hittar den som är bäst för dig! Här är min från 1964:
image.png

Först DJn kom väl 1945? ( http://www.rolex.com/rolex-history/1926-1945.html )

Annars håller jag med. Kläm och känn, det är bästa sättet att hitta det man vill ha.
 

Whedda

Rolex
Med all respekt så tror jag inte logiska argument som kvalitet vs pris alltid är relevant när man pratar klockor och särskilt inte i den här kalibern. Känslan det ger dig som bärare är och kommer alltid vara det som ger mest Bang for The buck.

Prisskillnaden må vara där men värdebeständigheten är samtidigt väldigt bra i en vintage DJ så behöver inte vara ett sämre val för att den kostar mer.

Tycker bägge är fina men representerar trots liknande design två väldigt olika saker. Omega vs Rolex, nytt vs gammalt etc.

Tror innerst inne du vet vad du helst vill ha och mitt råd är att du följer det för att bli mest nöjd.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
En gång i tiden var jag sugen på en Aqua Terra, då jämförde jag den med en Longines för ~15. Kommer inte ihåg om det var Conquest fast master serien men den har alla fall liknande tapestry tavla. Tyckte kvaliten kändes bättre på Longines. Så säger Rolex eller Longines plus en klocka.
 
Topp