• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motivera varför jag ska köpa en Datejust istället för en Aquaterra

Ernesto

Patek
2-Faktor
rolex-datejust-steel-silver-diamond-ticks-dial-16200-jubilee-watch-chest-g2.jpg

Diamant, fint eller fult?

Fint! Men inte den tavlan. Inte IRL utanför butikens lampor. Ser riktigt tråkig ut, tycker jag. Platt.

Min gamla blåa:
image.jpeg
 

Rookien

Panerai
Haha, är det jag som härmade dig eller tvärtom?! Köpte också AT 8500 först och efter den en 114270 :D
OnT så håller jag med om att höjden är AT:s brist, den enda bristen men likväl.

IMG_20151218_132822.jpg
Jag vet många som gått den vägen, de tillsammans med DJ ligger trots skillnaderna i samma spann.
Explorern liksom DJ är också oerhört mycket bekvämare att bära, man känner inte av dem.
AT´n tycker jag va rätt obekväm faktiskt.
 

MånsT

Rolex
Jag vet många som gått den vägen, de tillsammans med DJ ligger trots skillnaderna i samma spann.
Explorern liksom DJ är också oerhört mycket bekvämare att bära, man känner inte av dem.
AT´n tycker jag va rätt obekväm faktiskt.
I mitt eget tycke skulle jag inte kalla ATn direkt obekväm, det är mer en fråga om känsla på handleden. Explorern är superskön men har inget emot lite mer tyngd, vilket AT ger. Problemet är dock höjden där skillnaden är markant.
 

Songer

Omega
I mitt eget tycke skulle jag inte kalla ATn direkt obekväm, det är mer en fråga om känsla på handleden. Explorern är superskön men har inget emot lite mer tyngd, vilket AT ger. Problemet är dock höjden där skillnaden är markant.
Du menar att ATn är mycket högre då?
Kan ser tokigt ut på min handled, är ganska tunn.
 

MånsT

Rolex
Du menar att ATn är mycket högre då?
Kan ser tokigt ut på min handled, är ganska tunn.
Ja, ATn är högre. Blev lite knepig förmulering, ledsen för det. Är också åt det tunnare hållet och visst, då märks höjden mera. Höjdmässigt på pappret är det ingen jätteskillnad på AT och Expy men jag håller med dig.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
I mitt eget tycke skulle jag inte kalla ATn direkt obekväm, det är mer en fråga om känsla på handleden. Explorern är superskön men har inget emot lite mer tyngd, vilket AT ger. Problemet är dock höjden där skillnaden är markant.

Det skiljer väl bara 1mm?

Edit: Såg att du "upplevde" det som stor skillnad.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är det verkligen bara 1mm som skiljer i höjd?, kommer inte ihåg men hade jämförelsen tidigare någonstans.
Oavsett bygger AT grymt på höjden, det gör inte explorern.

AT 41mm tycker jag sitter bättre än 38,5mm.
Explorern är väl 12mm och AT 8500 13mm. AT 2500 är väl 11,5 tror jag.
 

Henke303

Cartier
Så jäkla hög är den inte.
TS: köp båda
Jag har ingen DJ men är helnöjd med min Omega. Däremot är jag bra sugen på en DJ eller expy1
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Rolex Datejust är en riktig klassiker som skapades på femtiotalet. AT är en lyckad modern klocka som kom i slutet på nittiotalet. Som alltid, prova, kläm och känn dig för. AT finns i olika storlekar medan DJ är 36mm. Hoppas du hittar den som är bäst för dig! Här är min från 1964:
image.png
Den ser så jefla bra ut på oysterlänk:)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Följ din magkänsla. Vad säger den?
Rolex DJ har iallafall historia bakom sig. Många välbekanta ansikte har burit den, som kanske gör saken roligare. Tex Luther King, Eisenhower, Harrison Ford m.fl.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Topp