• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motivera varför jag ska köpa en Datejust istället för en Aquaterra

Songer

Omega
Hej!
Jag trodde jag hade bestämt mig för en Rolex Datejust (16200) silver med silvertavla.
Nu har jag upptäckt att Omega Aqua Terra 2504.30 ser mycket lika ut.
Prisläget är ju sådant att Omegan kostare 5-10.000kr mindre och är 10 år nyare.
Kan ni motivera för mig varför jag ska välja Rolex istället, för och emot?
Tanken är att jag ska ha läderband krokodilstuk på den senare.
43910-251179340.jpg;w=640.jpg DJ-2v6.JPG klocka.jpg

Bilder ovan är båda tilltänkta + en med läder, som jag har tänkt senare.

Svar så som " Rolex är Rolex " undanbedes vänligt ;)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Struntar man i subjektiva argument som att DJ:n är mycket snyggare, så är den också betydligt mer värdebeständig över tid.
Å andra sidan är klockintresse en passion och det låter dj-t tråkigt att låta objektiva argument styra ens passion. Krångla inte så förbannat utan köp den som får ditt hjärta att klappa fortast :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Rolex Datejust är en riktig klassiker som skapades på femtiotalet. AT är en lyckad modern klocka som kom i slutet på nittiotalet. Som alltid, prova, kläm och känn dig för. AT finns i olika storlekar medan DJ är 36mm. Hoppas du hittar den som är bäst för dig! Här är min från 1964:
image.png
 
Om man läser mellan raderna i ditt inlägg så är det DJ du vill ha. Sedan kommer ett par logiskt hållbara argument då som ålder och pris. Köp det som flyter din båt bäst men jag tror ändå att om du väljer AT så kommer du gå och snegla på Rollen tills du inte pallar längre och vips så har du två klockor:D
 

Songer

Omega
Om man läser mellan raderna i ditt inlägg så är det DJ du vill ha. Sedan kommer ett par logiskt hållbara argument då som ålder och pris. Köp det som flyter din båt bäst men jag tror ändå att om du väljer AT så kommer du gå och snegla på Rollen tills du inte pallar längre och vips så har du två klockor:D
Hade kunnat köpa en äldre rolex och aquan med, men har märkt att jag bara använder en klocka, känns oschysst mot den klockan som blir liggande.
Kör en seikodykare just nu, men den är för sportig tycker jag!
 

Wondersack

Breitling
Smaken är som rumpen. Men i min värld finns det ett skimmer runt DJ som saknas i AT. Jag kan inte sätta ord på det, men upplever DJ som en beständigare klocka. Tror generellt att den håller bättre värde och att den lyfter blickar på ett annat sätt än Omegan. Sen är jag iofs en Rolexnörd utan like....
Prova båda, skruva på armen lite. Fota med telefonen, sen går du hem och jämför. Enda sättet, inbillar mig att man måste ha haft klockan på handleden för att få en riktig känsla. Lycka till !
 

Songer

Omega
Smaken är som rumpen. Men i min värld finns det ett skimmer runt DJ som saknas i AT. Jag kan inte sätta ord på det, men upplever DJ som en beständigare klocka. Tror generellt att den håller bättre värde och att den lyfter blickar på ett annat sätt än Omegan. Sen är jag iofs en Rolexnörd utan like....
Prova båda, skruva på armen lite. Fota med telefonen, sen går du hem och jämför. Enda sättet, inbillar mig att man måste ha haft klockan på handleden för att få en riktig känsla. Lycka till !
Ska absolut gå till min lokala AD och kolla på båda.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Två fina klockor helt klart! Har själv varit sugen på AT Skyfall, men eftersom jag redan har haft Rolex DJ och varit klockintresserad några år så har inte Omega känts lika spännande. Men som sagt, en fin klocka! Skulle helt klart kunna vara OWG med en AT, men ännu hellre med en DJ. Prova och gå på känslan!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag hade valt en AT. Bättre länk o lås samt att den ser mycket trevligare ut. Ska du sälja i framtiden så kanske du ska köpa dig en DJ ändå :)
 

Rookien

Panerai
I ditt fall tveklöst DJ, oerhört mycket snyggare och inte ens jämförbar med AT´n som ger ett riktigt trist intryck.

Är ju inte riktigt relevant eller jämförbart med ditt case men har haft både AT och DJ, då nyare ref. (AT 8500 & DJ 116200), jämför jag dessa är DJ enligt mig överlägsen.
IMG_1017.jpg
IMG_0496.jpg
 

Songer

Omega
I ditt fall tveklöst DJ, oerhört mycket snyggare och inte ens jämförbar med AT´n som ger ett riktigt trist intryck.

Är ju inte riktigt relevant eller jämförbart med ditt case men har haft både AT och DJ, då nyare ref. (AT 8500 & DJ 116200), jämför jag dessa är DJ enligt mig överlägsen.
IMG_1017.jpg
IMG_0496.jpg
Båda är mycket snygga. Vad har du för klocka idag? Varför bytte du till DJ från AT?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
At'n är tveklöst vinnaren med alla rationella argument. Dessutom skitsnygg (subjektivt)
DJ en tråkig gubbklocka (objektivt)
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Har haft AT 38,5 och har nu 116200. Trivs bättre med DJ. Fina klockor båda två, men bristen på mikrojustering på AT:n stör mig.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Båda två är klockor som är allround och passar om du bara ska ha en klocka men när du testar så jämför länkarna, gamla rassliga rolexlänkar kan upplevas som både charmiga och ... Inte så charmiga. Nu skrev du väl iofs läder och även där bör du pröva hur respektive klocka känns och ser ut. Min erfarenhet är att länk/band gör att åtminstone DJ storlek uppfattas väldigt olika. Ta dig den tid du behöver och prova dig fram så slipper du lämna över beslutet till oss:)
 

Icaras

Rolex
Föreslår att du först och främst bestämmer dig för en budget, därefter letar du upp vilka ATs och DJs du får in. T.ex så finns AT nu med cal. 8500 (osäker på hur mycket tjockare). Lättast blir ju givetvis om du jämför sida vid sida.

Om du köper fyrsifrig DJ med jubilee så var beredd på att länkarna är rejält rassliga.
 
Senast ändrad:
Topp