• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motorcykel

Joper

Breitling
Nu när våren börjar titta fram börjar jag fundera på hur ett automatiskt ur klarar av mc körning? Kommer vibrationerna döda det i förtid?

/Johan
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ramla inte. ;)

SDinAccident.jpg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag har också funderat på det och pratat med urmakare och alla tycker jag ska undvika att köra mc med automatisk klocka. Nu kör jag visserligen HD och de vibrerar ju utav bara helvete absolut hela tiden men jag ska faktiskt testa hur det påverkar en automatisk klocka under denna säsong.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med risk gör att verka otrevlig, så börjar jag bli väldigt trött på dessa trådar. Sök på ämnet. Jag har kört 5000mil på motorcykel med ENBART automatiska urverk på armen och aldrig haft några som helst problem. Det kommer alltid finnas dårar som inte tror att klockor är till för att användas.
 

Johan M

Cartier
Det borde inte vara några problem att köra hoj med klocka på sig. Jag har kört med speedyn på ett flertal gånger. Okej, den är inte automatisk och jag kör Ducati så det vibrerar inte så mycket men ändå. Det värsta tycker jag är att få plats med klockan under skinnstället och ändå kunna dra över handskarna. Min Seamaster är lite tunnare så jag hoppas att det går bättre.

Jag tycker däremot att man skall kolla så att man inte har metallknappar eller dragkedjor i skinnstället som kan repa klockan. Även läder kan gnugga fram smårepor.

Jag förslår att man skaffar sig en tunn beater till MC-körningen.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Ni som köper klockor för en förmögenhet, måste väl ändå tro att det ni köpt har någon form av kvalité.
Innan quartz eran användes klockor i alla situationer, och många av er har ju mängder av dessa gamla klockor.
Du funkar fortfarande fast de kan vara änd upp till 60år, eller.....

Varför skulle dagens dyra underverk inte funka att använda i vilken situation som helst.

Själv är jag dum nog att ta av mig klockan när jag går på basket. Inbillar mig att den inte klarar av att jag applåderar.
Sjukt va???
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du menar att du äger en Ducati som inte vibrerar? :lol:

Såhär kör jag:
Thruxton6309-1.jpg
 

Johan M

Cartier
Jajamen, DS-motorn är len som en barnrumpa. Bra fjädring gör också sitt till. Ducati vibrerar faktiskt inte så mycket som vissa tycks tro, särskilt inte vid körning :)

Snygg Triumph Yonsson, coolt med armbandsuret utanpå skinnstället. Se upp för asfaltsexsem bara :) Jag har likadana handskar och de ställer till problem när jag skall försöka dra dem över skinnstället om jag har speedyn på mig.

Edit: tillägg om handskarna.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Brukar inte ha klocka på armen, men då främst för att det blir så trångt under skinnstället. Sen om man skulle vurpa vore det kanske inte helt optimalt med en klocka på armen heller inbillbar jag mig.

När jag är på bankörningar o kör lite hårdare brukar jag ta av ringar o.s.v för vid eventuell vurpa kan det ju hända att man slår i handen eller nåt jäkligt hårt o börjar svälla rejält.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Johan M skrev:
Jajamen, DS-motorn är len som en barnrumpa. Bra fjädring gör också sitt till. Ducati vibrerar faktiskt inte så mycket som vissa tycks tro, särskilt inte vid körning :)

Snygg Triumph Yonsson, coolt med armbandsuret utanpå skinnstället. Se upp för asfaltsexsem bara :) Jag har likadana handskar och de ställer till problem när jag skall försöka dra dem över skinnstället om jag har speedyn på mig.

Edit: tillägg om handskarna.

Ducati alltså, trevligt. Har själv 1198s, 999a o frugan har en monster s4.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En Ducati SKA ha ett öppet avgassystem och då vibrerar de. Fakta. Sen håller jag med om att de inte vibrerar som en HD, men även 1000DS vibrerar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni är roliga. Om man vurpar så inte klockan största bekymret.
 

Johan M

Cartier
Jo, lite vibrationer finns ju men inget som jag tror påverkar ett armbandsur. Det är ju inte så att händerna domnar direkt :)

Kul att vi är ett gäng MC-åkare här. Lundström, jag tror vi utbytt några ord i klocktråden på sporthoj.com. Jag har användarnamnet Sad Glad där.
 

Joper

Breitling
Självklart sökte jag, hittade faktiskt inte ett ämne om detta.... Lite delade meningar! Nog vibrerar det alltid, men om urmakare inte rekomenderar det börjar man ju fundera!
 

DrDre

Patek
Jag körde en del mc tidigare och hade även en bekant som var urmakare. Han hade en Omega av lite äldre variant som han hävdade aldrig blev sig själv efter en 40-milatur med mc (han körde en Ducati). Efter det så stoppade jag alltid klockan i fickan. Såg liksom aldrig anledningen till att ta en risk, när det samtidigt uppsidan är obefintlig.
 

Joper

Breitling
Ingen av de där trådarna innehöll ens ordet motorcykel. Ett forum är väll till för frågor?

Åter till ämnet - Klockan får stanna i fickan för min del också!
 
Topp