• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Movember, mustachkampen KS 2020?

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Finns intresse för att köra en KS Mo 2020?
Tänker att man anmäler sig genom att swisha 100kr till 90 01 017 (mustaschkampen.se), postar en kopia på att man swishat och en bild på sin renrakade överläpp (eventuellt bild på hur det såg ut innan den blev renrakad) Sen kör man en daglig eller veckouppdatering på hur det fortskrider tillsammans med klockan som bärs för dagen? Om det finns intresse startar vi 1/11 och rullar november ut. Kanske avsluta med en omröstning om roligaste/snyggaste/tätaste/glesaste/galnast/prydligast osv?

Senast ändrad:
Då kör vi/jag
1AA2C485-344A-4196-A0BA-83A8C619D8BF.jpeg

D7402005-109A-4B97-872B-501D8DAC0CF1.jpeg

9E673472-FBC6-4F5C-8D96-0643DC686739.jpeg

Appropå @BarbaBaba 's rakningshistoria ovan hände det en liknande grej för några år sen. Min familj har inte världens bästa statistik när det gäller cancer...
Vi hade en butik i ett litet samhälle under ca 30år. Dom sista åren var mamma mitt i sin kamp mot skiten. Inför ett jippo i byn så ordnade syrran en insamling som om den kom upp i en viss summa skulle resultera i att pappa och en handlare till skull raka av sina skägg inför publik.
Farsan hade då haft sitt skägg i nästan 45år. Kan säga att målet på 5000 överskred rejält så rakningen blev av🙂
Efter det var det mer än en som till och med frågade farsan själv om han var på plats i affären, för dom inte kände igen honom utan skägg😁
Vill med detta säga att ni här på KS som drar igång insamlingar som tex denna och BCF-auktionen för ett tag sen är riktigt hedervärda👍
/M

Första veckans uppdatering... Jag har sett många som hoppat på ”movember” med en redan utväxt snorbroms. Har fnyst ”fegis” lite tyst för mig själv...
E01548DA-B346-4262-902B-2C7932159C80.jpeg

men faan va drygt det är innan det växt ut något som inte bara ser orakat ut :bored: Dagens klocka är en liten 18k Tissot med plexi

Kan inte påstå att jag är speciellt stolt över "mustaschen" nu när nästan halva november gått...
20201113_202115.jpg
Du är i gott sällskap, men det är bara att bita ihop ;) . Jag tänkte uppdatera imorgon. Jag har börjat fundera på om man skulle göra någon "stil" redan nu. Någon valross med knävelborrar hinner man ju inte få på endast en månad. Frun tycker att jag bara ska låta det växa och sedan köra med tvinnade ändar, men just nu ser det ut som en kombinerad moppe-porr-matta under näsan.
MO-1.gif

Man kanske skulle sikta på en reglementsenlig militär Mo. Inget häng mot läppen och avslutad i kant med mungipan a lá Brad Pitt

6AC2C419-C56C-41D5-BF7A-7FE0532C0B97.jpeg

Hur går det för er? Jag fuskade lite och rakade som vanligt inte av mig min.
Du kan fortfarande skänka en slant ändå, även om du inte börjat ifrån scratch som vi hårdingar ;):p
Det är faktiskt en viss plåga... Jag träffade en granne när jag var ute med hunden idag...
-Oj! Du har rakat bort skägget!!
-Mmm, jo jag har ju det. Men för en god sak... Movember.
-Aha, hur känns det, när såg du din haka senast?
-Jo, det var inte igår, det känns faktiskt inget vidare. Känner inte igen barnet i spegeln...
-Ja, men det växer väl ut igen? Men hur känns det? Jag har aldrig sett dig utan skägg :) (vi har bott grannar i 12 år)
-Jo det gör det förstås. Det känns som när du tänker att du ska klippa lugg. Du vet, man ser andra som är såå snygga i lugg och tänker, ååh va snyggt! Jag ska också ha lugg! Det är dessutom lättskött. Redan 10 minuter efter att luggen är klippt börjar man gräma sig... Varför gjorde jag det här? Faan, det kommer ta evigheter innan den växt ut igen.
Hon skrattade gott igenkännande, men bedyrade att det såg helt okej ut och tyckte dessutom att det var för ett gott syfte.

Du kan fortfarande skänka en slant ändå, även om du inte börjat ifrån scratch som vi hårdingar ;):p
Det är faktiskt en viss plåga... Jag träffade en granne när jag var ute med hunden idag...
-Oj! Du har rakat bort skägget!!
-Mmm, jo jag har ju det. Men för en god sak... Movember.
-Aha, hur känns det, när såg du din haka senast?
-Jo, det var inte igår, det känns faktiskt inget vidare. Känner inte igen barnet i spegeln...
-Ja, men det växer väl ut igen? Men hur känns det? Jag har aldrig sett dig utan skägg :) (vi har bott grannar i 12 år)
-Jo det gör det förstås. Det känns som när du tänker att du ska klippa lugg. Du vet, man ser andra som är såå snygga i lugg och tänker, ååh va snyggt! Jag ska också ha lugg! Det är dessutom lättskött. Redan 10 minuter efter att luggen är klippt börjar man gräma sig... Varför gjorde jag det här? Faan, det kommer ta evigheter innan den växt ut igen.
Hon skrattade gott igenkännande, men bedyrade att det såg helt okej ut och tyckte dessutom att det var för ett gott syfte.
Erkänner att jag fegade när det gällde rakningen, men hundringen skänktes oavsett. ;)
Fler fegisar än jag borde iaf pynta in en peng kan jag tycka!:pompus:

Blir inte mycket roligare än så här...
20201128_141157.jpg
Man hinner ju bara få en begränsad längd och täthet på en månad. Jag hade 3 månader som referenstid för när skägget började bli skägg. Då har man låtit det växa fritt under månad 1 för att sedan trimmas till 6mm i början av månad 2. Månad 3 trimmas det till 1cm och sedan får det rulla på. Brukar ha det mellan 6-10 cm när det är på plats. Så i runda slängar tar det 6 månader innan man har ett skägg i bra längd som bara putsas varje månad. Tänkte bita ihop till nyår innan skägget får börja komma tillbaka och bara odla Mo´n under tiden.

Helt ok för 4 veckor, är lite sugen på att fortsätta men det fungerar tydligen inte hemma. November är november, vi får se... Det var/är iaf ett kul initiativ som jag gärna hakar på igen. Tack!
1B39F53D-7470-4F0C-BB21-F13216856C05.jpeg

Helt ok för 4 veckor, är lite sugen på att fortsätta men det fungerar tydligen inte hemma. November är november, vi får se... Det var/är iaf ett kul initiativ som jag gärna hakar på igen. Tack!
1B39F53D-7470-4F0C-BB21-F13216856C05.jpeg
Tack själv, vi bidrog ju lite i alla fall :)

Min kära fru skickade mig att kolla PSA värdet förra sommaren, hon menade att jag hade åldern inne för att gå och kolla.
Eftersom jag tänkte att hon antagligen hade rätt, och att det är så det brukar låta, "- över 50 kolla prostatan!". Dessutom ville jag lugna henne.
Jag blev faktiskt lite förvånad när läkaren var ganska avig till att genomföra testet...
Han berättade att testet inte var helt tillförlitligt, det kan nämligen visa höga värden utan att det för den skull är cancer.
Då påbörjas cellgiftsbehandling i något som kan liknas vid förebyggande syfte.
Tyvärr har det lett till att många fått behandling med tråkiga biverkningar utan att faktiskt ha haft prostata-cancer.
Jag vart mer eller mindre tvingad att lova att jag skulle kunna tacka nej till behandling om provsvaren skulle visa att jag låg på gränsen eftersom jag inte kände några symptom. Han förklarade det som att man inte ska springa och kolla bara för att, "- det är inte bilprovningen det här", utan bara om man faktiskt har några "känningar" så man inte slösar resurser ifrån vården. Han kanske har en poäng, men forskningen går framåt och ju tidigare man upptäcker problem ju bättre är prognosen. Jag lämnade i alla fall blodprov och fick aldrig något svar (vilket betyder att det inte visade något). Frun är nöjd och jag har blivit något mer medveten om att man bör "känna efter lite" ibland. Inte praktiskt alltså, utan mer i andan av att man inte ska ignorera om man känner att kroppen inte är som den ska.
Det finns ett nytt prov som ska vara mer precist, tyvärr är det inte ett prov som man kan ta på egen begäran än. https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/sakrare-prostatakoll-med-nytt-test/
Jag får tacka alla som hoppade på denna tråd, förhoppningsvis blir uppslutningen större nästa år :)
5d249e6960878d5bb75864ab_start-open-graph.jpg

Tillbaka
Topp