• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mr. Sensible Farsan fyller 60 och vi vill ge en klocka. Några förslag?

Axllo

Basic
Hej

Testar skriva en tråd bara utifall att jag får några bra tips. Behöver lite inspo känner jag.

Farsan har alltid varit Mr.sensible och tar alltid det kloka valet över det han faktiskt vill ha. Han gillar sin Samsung Galaxy watch men tror han gillar mest att klaga över grejer med den (han älskar den egentligen men vill inte gå med på att det finns saker han inte förstår hur man gör så då klagar han på de grejerna istället).

Han har suktat lite över min Tudor BB och gillar brorsans moddade Seiko series 5a. Han kommer inte bry sig speciellt mycket om märke såvida det inte blir en James Bond klocka men de pengarna har vi inte.

Nu fyller han 60 och vi söner går ihop för en klocka. Den behöver inte vara ny, har ni någon spontan modell som är lite "Mr.sensible". En rolig story eller historia bakom kommer vara mer värt än om det är ett känt märke.

Prisklass: upp till 20k

Tolkar in det som att han skulle uppskatta dykare? Kanske certina, seiko eller longines? Christopher ward? Länkar några alternativ om man uppskattar BB men är lite mer återhållsam:

Samtliga ovanstående är bra grejer. Min farsa (f. 1956) har en Certina DS Action 38 blå som jag bulvanköpte alldeles för billigt åt honom här på forumet, sitter som en smäck och han bär den på nato. (dessförinnan har han lyckats tappa bort en Seiko Turtle srp777 som jag också fixade fram åt honom...). Men det beror förstås på om gubben önskar dress eller diver. Att lägga för mycket pengar om han inte gillar att flasha eller blir rädd för att ha sönder kanske är onödigt?

Samtliga ovanstående är bra grejer. Min farsa (f. 1956) har en Certina DS Action 38 blå som jag bulvanköpte alldeles för billigt åt honom här på forumet, sitter som en smäck och han bär den på nato. (dessförinnan har han lyckats tappa bort en Seiko Turtle srp777 som jag också fixade fram åt honom...). Men det beror förstås på om gubben önskar dress eller diver. Att lägga för mycket pengar om han inte gillar att flasha eller blir rädd för att ha sönder kanske är onödigt?
Lite så jag tänkt också, vi vill ju gärna ge något han känner han kan ha hela tiden och inte vara rädd. Spontant känner jag en diver, blir lite Bond klocka som han så gärna vill ha. Dunder tack för förslagen

Har ni runt 20 papp kan vi väl köpa en begagnad Omega 300m Bond typ?
Nja inte vad jag kan se, iaf inte på den lilla research jag gjort. Såg ett par ute på chrono24 men vet inte hur äkta de är. Om det gick tror jag det hade varit magiskt bra. Dock risk för min egna bias där så hur smart det är vet jag inte.

Som sagts ovan, 36 mm royal steel. Bra klocka, funkar till allt, lättmekad samt lättillgänglig tillverkare. Extra coolt om han själv får hämta ut den på Ringvägen.

Nja inte vad jag kan se, iaf inte på den lilla research jag gjort. Såg ett par ute på chrono24 men vet inte hur äkta de är. Om det gick tror jag det hade varit magiskt bra. Dock risk för min egna bias där så hur smart det är vet jag inte.
Om det är Omega Seamaster 2541.80 du menar är Bond-klockan så går den nog att hitta under 20k, lägg på några tusenlappar till för 2531.80. Chrono24 är överpriser.

Till min farsgubbe blev det vintage Omega i 60-årspresent. Årsklocka i form av en Seamaster, mycket uppskattat.

Om det är Omega Seamaster 2541.80 du menar är Bond-klockan så går den nog att hitta under 20k, lägg på några tusenlappar till för 2531.80. Chrono24 är överpriser.
Aaha alltså är jäkligt grön när det kommer till chrono24. Har handlat mina här på forumet eller f2f blocket. Ska kika runt lite mer då!

Christopher Ward är prisvärda. Har ju några som tex c63
Både nypris och bege är vettigt tycker jag personligen
Finns även en del schyssta dykare

Köp en svensk SjööSamdström!!!
Kul med svenskt och ingen risk för kopior…
Behöver du serva den kostar det runt 6000kr utan polering…..

Christopher Ward är prisvärda. Har ju några som tex c63
Både nypris och bege är vettigt tycker jag personligen
Finns även en del schyssta dykare
Har inte sett någon bära en Christopher Ward. Vart sugen själv, de var häftiga. Tack för tipset

Update:

Morsan fick aldrig smak för de förslagen jag kom med så tog med henne till Krons då hon börja vela. Det var kärlek vid första ögonkastet för morsan och bra bit över den originella budgeten men gubben förtjänar det.

Blev tipsad av en octopod också så vi slängde med en sådan med ett gäng band.
Återigen tack för alla förslag och ni som skicka meddelande.

Bilagor

• 1000011278.jpg
    1000011278.jpg
    419.5 KB · Visningar: 5
Update:

Morsan fick aldrig smak för de förslagen jag kom med så tog med henne till Krons då hon börja vela. Det var kärlek vid första ögonkastet för morsan och bra bit över den originella budgeten men gubben förtjänar det.

Blev tipsad av en octopod också så vi slängde med en sådan med ett gäng band.
Återigen tack för alla förslag och ni som skicka meddelande.
Bra val som fan 👌🏻
När fyller gubben? Skriv här när han fått klockan så vi får ta del av hans reaktion. Tror, utan att känna honom, att han kommer bli rörd och överlycklig

Tillbaka
Topp