• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket besviken över Kaplans objektbeskrivning!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ursäkta eventuellt gnäll i tråden!:)

När man lämnar in klockor till en klockauktion så tar man för givet att en korrekt behandling oavsett pris eller
modell kommer att beaktas. Nu lämnar jag sällan in klockor till auktion, men ibland vill man slippa strul med administration och eventuella köpare som strular med allt möjligt. Du vill helt enkelt lämna över allt ansvar till auktionsfirmans händer! När du betalar 100kr samt 12% i provision/objekt förväntar jag mig service på alla plan.

Hur mycket research gör Kaplans egentligen på respektive klocka när det gäller enklare ur? Min erfarenhet är att de utgår från en slags mall där små förändringar görs mellan varje objekt.

Nu har jag fått ringa till kundtjänst för att rätta till och förändra annonsen så att beskrivningen blev korrekt. Jag tycker det symbolisera det samhället vi lever i rätt bra, kunden skall numera göra allt. Hur mycket kunskap finns det på Kaplans egentligen, eller är det endast Omega Speedmaster samt Rollar som de känner sig säkra med!

Vad tror ni!? Hur mycket forskning gör Kaplans kring varje objekt.

Se beskrivningen nedan på min Vostok Amphibia "Operation Desert Shield", helstål. Det sjuka är att hade de endast läst på klockans tavla så står det tydligt klockans benämning. Kaplans har skrivit "Operation Desert Island".
Det låter som en sliskig dokusåpa på en reklamkanal! Vidare skriver de att den är
metall när det är i helstål! Samt det klassiska - att de alltid tar för givet att alla ryska klockor med färggrann tavla är från mitten av 80-talet. Ursäkta om jag låter bitter!

I posten under så är det en beskrivning av min Gagarin Shturmanskie för ryska flygvapnet i originalskick! Kolla beskrivningen av den! De har inte lagt ner allt för mycket krut för att marknadsföra den!:) Ligger det inte i Kaplans goda vilja att måla upp ett intresse kring ett objekt, skapa en korrekt faktabaserad historia som gör intressant för en eventuell köpare att bli intresserad av klockan.

Nu har jag skrivit av mig! Har ni erfarenheter av detta! Jag vet att de finns en liknande tråd, men jag var tvungen att förmedla min synpunkt.


/Fixoflex
IMG_0962.jpg


Vostok "Operation Desert Shield"
DSCF1220.JPG


Gagarin "Shturmanskie" Ryska flygvapnet!
DSCF1007.JPG
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
15%..

Nej visst, lite dåligt är det. Men är det så enkla klockor som det indikeras ovan (bevakning 50kr) så förstår jag om Kaplans inte lägger ner tid på research.
Vad är rätt pris och varför i hela friden försöker du sälja sådana entusiastklockor (dessutom i lägre prisklass nu med deras 75kr slagavgift dessutom) på Kaplans när alla entusiasterna hänger här?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
15%..

Nej visst, lite dåligt är det. Men är det så enkla klockor som det indikeras ovan (bevakning 50kr) så förstår jag om Kaplans inte lägger ner tid på research.
Vad är rätt pris och varför i hela friden försöker du sälja sådana entusiastklockor (dessutom i lägre prisklass nu med deras 75kr slagavgift dessutom) på Kaplans när alla entusiasterna hänger här?

Jag håller inte med i ditt resonemang! De har ju lagt dem i fel auktion! Den måste vara Kaplans ansvar att göra en bedömning kring varje klocka oavsett prisklass.
Det är jag som kund som väljer att dom skall sälja mina klockor till en publik utanför KS! Vad jag menar är att de måste aktivt hitta en köpare internationellt. Det är ju hela poängen med en Auktion:) Det känns som att Kaplans förminskar klockorna i sina objektsbeskrivningar! När det är rena felaktigheter så är du ju rent dålig och slött!
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tråkigt. Jag trodde att man kunde lämna lite information till deras beskrivning. Det är väl inte försent att framföra önskemål om en uppdaterad text?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tråkigt. Jag trodde att man kunde lämna lite information till deras beskrivning. Det är väl inte försent att framföra önskemål om en uppdaterad text?
Absolut @Criss Cross! Det är väl mer en fråga om tillit! Nu är vi på KS rätt inne i klockvärlden. Men om du inte kan försvara dig eller har okunskap i klockorna så måste du kunna lita på en auktionsbyrå att ge dig rätt vägledning!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tycker själv att det är bättre att köpa via Kaplans än att sälja där just nu. De är lite stela i sina beskrivningar vilket drar ner efterfrågan på objektet.
Helt klart @Skuggan! Nu är jag inte på något sätt girig, men lämna du in en klocka på en känd auktionsfirma så måste de lämna rätt info, skapa intresse för klockan, lägga den i rätt auktion och ge kunden valuta för pengen. Du skall kunna i lugn och ro luta dig tillbaka och lita på att du får rätt hjälp!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har ju tidigare belyst att Kaplans beskrivningar numera knappt ger något då de skriver tex skadad tavla på allt. Det blir mer som friskrivning än info.

Å andra sidan är Kaplans en av de bättre då många andra skiter i att nämna ommålningar etc.

Måste väl också erkänna att jag inte heller hade lagt många minuters arbete på klockor med ett resetvationspris på 50kr. Svårt att nå någon lönsamhet där? Fota, undersöka/testa klockan, skriva och ladda upp alltsammans tar hur man än gör en liten stund. Den tiden ska någon få lön för, och det ska betalas skatter och mera skatter. Tror fan inte de går plus på objekt som säljs för någon hundring.

Men för all del, tar man emot objekt måste man såklart ansvars för att man beskriver den rätt.
 

Skuggan

Omega
När kundtjänst ringer ber jag alltid att de läser upp annonsbeskrivningen. Har fått två vid inlämnandet fungerande klockor beskrivna som defekta. Klart det påverkar budgivningen!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag har ju tidigare belyst att Kaplans beskrivningar numera knappt ger något då de skriver tex skadad tavla på allt. Det blir mer som friskrivning än info.

Å andra sidan är Kaplans en av de bättre då många andra skiter i att nämna ommålningar etc.

Måste väl också erkänna att jag inte heller hade lagt många minuters arbete på klockor med ett resetvationspris på 50kr. Svårt att nå någon lönsamhet där? Fota, undersöka/testa klockan, skriva och ladda upp alltsammans tar hur man än gör en liten stund. Den tiden ska någon få lön för, och det ska betalas skatter och mera skatter. Tror fan inte de går plus på objekt som säljs för någon hundring.

Men för all del, tar man emot objekt måste man såklart ansvars för att man beskriver den rätt.
Helt klart @ANALOGUE! Det som stör mig är att dom flesta hamnar på Lilla Klockor när de istället skulle kunna hamna på klockvalitet! Gagarin klockan tex!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har aldrig lämnat in på något större auktionshus, hur funkar det om du bestämmer att plocka bort dem från auktionen?
Jag har såklart ringt till kundtjänst och förklarat min syn på auktionerna! Jag vill helt enkelt att de måste funderar kring sin roll. Jag lämnade in utan kommentarer för jag litade på att de har koll på klockorna och den internationella marknaden. Du måste kunna lita på en så väletablerad institution som Kaplans. Det som jag tycker är mest tragiskt är den totala ignoransen kring Vostok Amphibia, där nästan ingen information stämmer enligt deras utlåtande (se posten). Kaplans har helt enkelt inte kollat om det är basmetall eller stål, Texten på tavlan eller om årtalet stämmer! Det är tragiskt!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har såklart ringt till kundtjänst och förklarat min syn på auktionerna! Jag vill helt enkelt att de måste funderar kring sin roll. Jag lämnade in utan kommentarer för jag litade på att de har koll på klockorna och den internationella marknaden. Du måste kunna lita på en så väletablerad institution som Kaplans. Det som jag tycker är mest tragiskt är den totala ignoransen kring Vostok Amphibia, där nästan ingen information stämmer enligt deras utlåtande (se posten). Kaplans har helt enkelt inte kollat om det är basmetall eller stål, Texten på tavlan eller om årtalet stämmer! Det är tragiskt!
Förstår dig mycket väl, men klockor är en väldigt brett intresseområden och ryska klockor måste väl? Ändå ses som en ganska smal genre?

Vid sådana fall skulle jag trycka på ovanligheten och hur speciella dessa är vid inlämnandet. Tror som du att om de skulle få ligga med på kvalitén så skulle rätt personer få nys om att de var till försäljning, och slutpriset bättre motsvara marknadsvärde.

Själv tycker jag att jag har ganska bred kunskap inom klockor, men jag har noll koll på Ryska klockor, kanske att jag av privat nyfikenhet hade googlat fram mer kunskap innan jag lagt upp dem om det vore mitt ansvar. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Förstår dig mycket väl, men klockor är en väldigt brett intresseområden och ryska klockor måste väl? Ändå ses som en ganska smal genre?

Vid sådana fall skulle jag trycka på ovanligheten och hur speciella dessa är vid inlämnandet. Tror som du att om de skulle få ligga med på kvalitén så skulle rätt personer få nys om att de var till försäljning, och slutpriset bättre motsvara marknadsvärde.

Själv tycker jag att jag har ganska bred kunskap inom klockor, men jag har noll koll på Ryska klockor, kanske att jag av privat nyfikenhet hade googlat fram mer kunskap innan jag lagt upp dem om det vore mitt ansvar. :)
Absolut @eriksson850! Men vet dom inte så är ju deras uppgift att ta reda på det! De är ju ändå proffs! Nu ska jag inte gnälla mer:)
 
Senast ändrad:
Topp