• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket obehaglig händelse...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Hallå allesammans,

En god vän till mig skulle sälja en Rolex DJII via blocket för ca 1 vecka sedan. Han fick en påringning av en trevlig kille som han bestämde träff med.
De skulle ses på Östermalmstorg och göra upp affären utanför en restaurang under dagtid. Väl på plats så dök en man upp på moped och sprang fram och slet tag i kompisens väska och skrek hotfullheter. Det uppstod halvt handgemäng, varpå gärningsmannen DRAR PISTOL. (Mannens röst på telefon var inte samma som gärningsmannens - med andra ord var det fler inblandade.) Han pekar den mot min kompis huvud och skriker att han ska släppa väskan. I det här läget är min kompis totalt perplex och fastfrusen - men han släpper inte väskan. Mannen gör nu en snabb mantelrörelse och skriker ytterligare en gång, men nu hotar han min vän att han ska dö om han inte släpper väskan. Därefter får han med sig den där klocka, boxar, cert + arbetsdator och plånbok med några tusenlappar ligger i, och åker iväg.

Polisen var snabbt på plats, men ingen gärningsman har ännu gripits.

Så om ni mot förmodan skulle få syn på en DJII med grå urtavla (romerska siffror) och slät ring, så kan ni vara lite extra försiktiga. (Några serienummer har han tyvärr inte i huvudet. Jag återkommer i frågan. UPDATE: Certet är stämplat av Art of Time i Grekland.) Det är väl sannolikt att klockan inte längre är i Sverige, men man vet aldrig.

I ett sånt här sammanhang är ju klockan och dess värde egentligen inte så viktigt, men det är ju minst sagt tråkigt om man kan begå såna här grova brott och komma undan med det. Framförallt när man tänker på vilka psykologiska ärr som såna här gärningar kan ge upphov till. Så var försiktiga där ute!
 

Ale

Cartier
Oj oj... Vill inte vara den som är den, men är det verkligen sant? Det är ju extremt ovanligt med skjutvapen i rån i Sverige. Låter helt sjukt ju.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Oj oj... Vill inte vara den som är den, men är det verkligen sant? Det är ju extremt ovanligt med skjutvapen i rån i Sverige. Låter helt sjukt ju.

Jodå, detta är mycket sant. Men jag håller med dig. Trodde fan inte det var sant heller när han ringde och berättade.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Står ni i den situationen så är det bara att släppa klocka/pengar/kavaj/plånbok och ge dom det de vill ha. Men förstår att man fryser. Viktigt att ta samtalsstöd eller liknande från arbetsgivare eller via försäkringsbolag.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Även jag saknar ord. Helt sjukt att någonting sånt kan hända mitt på ljusa dagen i stan. Jag antar att det måste funnits en hel del vittnen till händelsen med tanke på att östermalmstorg inte direkt är den mest folkskygga platsen. Hoppas att allt är okey med din kompis!
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Men hur visste gärningsmannen att det var rätt person han rånade.
Jävligt hemskt hur som. :(

Det var rätt tomt inne på restaurangen, så när killen på mopeden stannade utanför, så gick han ut. Dessutom så hade dom ju hans nummer, och kunde lätt googla fram bilder på kompisen och försäkra sig om att det var rätt person. En annan mycket märklig detalj i ärendet var att de få restauranggästerna som satt utanför trodde att det var en "svensexa" eller ett "skämt".
 
Antar att det är denna händelse saxat ur Östermalmsnytt. Tycker mig ha sett en markant ökning av just klockstälder senaste åren.
image.jpg


Inte alls kul. Hoppas det löser sig, och skönt att kompisen inte kom till skada fysiskt.

/gustav
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tråkig händelse men detta bekräftar bara ytterligare att man ska kontrollera köparen innan man träffas.
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Fy f-n, hoppas att din kompis snabbt "kommer på fötterna igen". Vet ngn vad som gäller avseende försäkring och ev. ersättning?
 

Maro

Audemars
Usch och fy, man kan fan inte vara nog försiktig när man handlar med stöldbegärliga prylar.. Hoppas dom åker dit och att kompisen mår bra!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp