• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket välplanerat bedrägeriförsök av "insatt" bedragare via Blocket - Stor varning

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Jag blev kontaktad angående min Rolex via blockets chatt. Efter en kort men seriös diskussion lämnade jag ut mitt (extra) telefonnummer till den potentiella köparen.
Den här mannen vet vad han pratar om gällande Rolex och vet också hur han ska framstå som seriös, jag blev nästan lurad på två Rollar till ett sammanlagt värde av 230k.

Tillvägagångssättet är inte unikt men effektivt. Han skulle göra två överföringar, en för vardera klocka och mycket riktigt igår (10 okt) damp den först överföringen in på kontot och idag den andra överföringen. Han skulle, efter att jag bekräftat beloppen på mitt konto, skicka en budbil för att hämta klockorna. Han vill inte betala med swish och han vill inte att klockorna ska skickas med postnord utan endast budbil som han tillhandahåller. Namnet han angav och dessutom skickade "bevis" på via ett fotografi på ett körkort stämde inte med namnet på den person som överfört beloppet i söndags. Först där blev jag misstänksam.

Idag tar jag kontakt med min bank som efter en kort stund bekräftar att personen som överfört pengarna i söndags mycket riktigt har blivit lurad och hade inte ämnat köpa någon klocka.

Mannen blev alltså lurad att föra över pengar till mig, jag skulle lämna ifrån mig mina klockor och bedragaren skulle inkassera två Rolex och lämna mig i en värld av problem när den första mannen som överförde pengar i söndags undrar varför han inte får vad han nu har betalat för.

Det som för mig avviker från en "vanlig" bedragare är att denna person är lugn och metodisk samt mycket tålmodig...dvs tills jag kom på honom och då började hot och anklagelser hagla över mig och min familj, mycket obehagligt.

Bedragaren var mycket tydlig med att han endast vill köpa klockor med certifikat, ställer mycket adekvata frågor, vill ha äkthetsintyg och bilder på kvitton osv, precis som en seriös köpare bör.
Han var inte det minsta ivrig att få igång affären, han väntade med att svara, sa att han behövde lite betänketid - allt som man (jag) inte förväntar sig (mig) från en bedragare.
Mannen talar med (i mina öron) norrländsk dialekt eller i alla fall den typen som är vanlig norrut, han låter äldre, han använde tre olika nummer, alla kontantkort utan koppling till person, företag eller swish.

Han visste också vem jag var innan han tog kontakt med mig...så var försiktiga, en vän är inte en vän för att han säger att han är det.

Händelsen är polisanmäld, jag har sett till, i samarbete med banken, att pengarna har kommit tillbaka till rätt ägare och jag kommer att dra mig ur Rolexkarusellen och ägna mig åt vintagedinkor av något lägre prestige. Lyxklock-businessen är djupt infekterad.

Sorry för superlångt inlägg men jag tycker det är viktigt att nedteckna så mycket som möjligt när det gäller bedrägeri/försök.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Läskigt upplägg. Om bedragaren spelar sina kort rätt så är väldigt lätt att bli blåst. Det skulle i princip fungera med Swish också, förutsatt att personen utger sig för att vara den andra stackaren som även den blir lurad.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Varit med om samma med en Omega jag sålde via Blocket för 1-2 år sen. Jag fick pengar, klockan blev hämtad av budbil/taxi efter att köparen fick problem med att ta sig till Stockholm. Någon timme senare var alla mina konton låsta. Ringer banken som säger att köparen är en svindlare/bedragare och pengarna kommer från et annat bedrägeri och klockorna används för att tvätta pengarna.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
TUR att dina varningsklockor fick dig att ringa banken.
Typiska varningstecken i tillvägagångssättet:
Ingen Swish lägg på och dra dig ur. Klassisk bluff-motivering att varken köparen eller någon hen känner kan betala med Swish.
Bud som hämtar, samma där, dra sig ur direkt.

Det är lurigt eftersom bluffmakarna vet att man som säljare gärna vill få in pengarna.

Dubbelbluff med två lurade är riktigt vasst.
En annan grej är väl banköverföring som dras tillbaka när grejerna är hämtade. Vissa överföringar bokas bara och kan vad jag ha hört dras tillbaka inom 24h.

Jag tror jag själv var med om något liknande, det var tal om present som behövde köpas snabbt och hämtas av bud. Jag fick också en bild på ett körkort så mannen ifråga fanns på riktigt på samma ort som ”köparen”.
 

FlipSwede

Rolex
Hur lurar man nagon att betala 230K utan att denne forvissat sig om varan han vill kopa finns och ar i utlovat skick?

Samma sak. Hur FAN betalar man en okand jeppe 230K utan att forst ha tittat pa det man vill kopa?....Och sedan skicka en budbil?
Da kan ju en ohemul saljare lagga en tegelsten i en kartong,och nar detta uppdagas havda att det maste ha vara budbilschaffisen som ar en riktigt skurk..

Men jag ar val for gammal som tycker att affarer gors upp vid koksbordet over en kaffe och betalar gor man med sedlar.

Hursomhelst sa ar jag glad du inte belv lurad och hoppas lurifaxen far infekterade hemorrojder
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Bedragaren skickar ständigt mycket hotfulla sms och mejl, han säger att jag har "lurat" honom på en kvarts miljon och att jag kommer "bli handikappad" när han får tag i mig. Snacka om att gräva ner sig djupare i träsket. Allt är på mejlen/nallen och jag tvivlar på att han sopar igen spåren efter sig speciellt effektivt.

Jag spekulerar i mitt stilla sinne att det måste vara en mycket sorglig individ utan någon omtanke för sig själv eller andra, förmodligen djupt olycklig och misslyckad. Förhoppningsvis blir han förpassad till en spartanskt inredd etta inom kort.

Sensmoralen verkar vara något i stil med att aldrig lämna ut några uppgifter om sig själv förren, den eventuella, affären är i hamn på ett säkert ställe och det har konstaterats att den andra parten är seriös.

Var försiktiga, det kan inte upprepas för mycket, var försiktiga.
 

FlipSwede

Rolex
Bedragaren skickar ständigt mycket hotfulla sms och mejl, han säger att jag har "lurat" honom på en kvarts miljon och att jag kommer "bli handikappad" när han får tag i mig. Snacka om att gräva ner sig djupare i träsket. Allt är på mejlen/nallen och jag tvivlar på att han sopar igen spåren efter sig speciellt effektivt.

Jag spekulerar i mitt stilla sinne att det måste vara en mycket sorglig individ utan någon omtanke för sig själv eller andra, förmodligen djupt olycklig och misslyckad. Förhoppningsvis blir han förpassad till en spartanskt inredd etta inom kort.

Sensmoralen verkar vara något i stil med att aldrig lämna ut några uppgifter om sig själv förren, den eventuella, affären är i hamn på ett säkert ställe och det har konstaterats att den andra parten är seriös.

Var försiktiga, det kan inte upprepas för mycket, var försiktiga.
Vadda far tag pa dig? Dina uppgifter lar han ju redan ha om han lurat nagon gora en bankoverforing till dig.
Be honom komma och halsa pa. Ge adressen till narmaste dygnetruntoppna polisstation...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klassiskt bedrägeri. Pågått i många år...
Tidigare var upplägget att köparen*1 vill "betala handpenning" för att säkra affären. Av oklar anledning är det inte 20% av totalen utan snarare 120% eller mer som sätts in på säljarens konto. Köparen*1 hör av sig och ber om ursäkt och ber säljaren föra tillbaka det som är extra (till ett annan konto än var pengarna kom ifrån), hen är helt ok med att lämna kvar 100% av försäljningsbeloppet eftersom hen ska komma och hämta klockan redan nästa dag. Ingen kommer för att hämta någon klocka, däremot ringer en annan köpare*2 som fört över de 120% och berättar att det skulle vara betalning för något helt annat, till någon helt annan. Bedragaren/köparen*1 är borta med 20% och säljaren har helt plötsligt en skuld till den nya köparen*2 som hört av sig. Med riktigt extrem otur har köpare*1 även hämtat klockan innan köpare*2 hör av sig. Då sitter man som säljare utan klocka och med en 120% ig skuld.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så kallat tredjepartsbedrägeri. Relativt vanligt på Blocket. Ganska raffinerat men en GIGANTISK varningssignal numera är när någon vill betala med banköverföring och inte Swish. Alla människor man vill göra affärer med har Swish. De som inte har Swish vill man inte göra affärer med...

(Med Swish syns vem som är avsändare, det gör det inte på banköverföring. Då stämmer inte namnet på den som säger sig köpa med den som betalar och bedrägeriet avslöjas)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så kallat tredjepartsbedrägeri. Relativt vanligt på Blocket. Ganska raffinerat men en GIGANTISK varningssignal numera är när någon vill betala med banköverföring och inte Swish. (För med Swish syns ju vem som är avsändare, det gör det inte på banköverföring)
Precis. Så fort någon säger att swish saknas insisterar man på en f2f på banken med kontanter på hela beloppet. Brukar funka bra som avskräckande
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En annan grej är väl banköverföring som dras tillbaka när grejerna är hämtade. Vissa överföringar bokas bara och kan vad jag ha hört dras tillbaka inom 24h.
Mellan olika banker har man möjlighet att dra tillbaka en överföring innan bankernas "settlement" tror jag det heter. Sker ett par gånger om dagen. Det är alltså även om man signerat med Bank-ID eller dosa det är möjligt.

När väl pengarna kommit till kontot kan man inte backa dock.
 

FlipSwede

Rolex
Klassiskt bedrägeri. Pågått i många år...
Tidigare var upplägget att köparen*1 vill "betala handpenning" för att säkra affären. Av oklar anledning är det inte 20% av totalen utan snarare 120% eller mer som sätts in på säljarens konto. Köparen*1 hör av sig och ber om ursäkt och ber säljaren föra tillbaka det som är extra (till ett annan konto än var pengarna kom ifrån), hen är helt ok med att lämna kvar 100% av försäljningsbeloppet eftersom hen ska komma och hämta klockan redan nästa dag. Ingen kommer för att hämta någon klocka, däremot ringer en annan köpare*2 som fört över de 120% och berättar att det skulle vara betalning för något helt annat, till någon helt annan. Bedragaren/köparen*1 är borta med 20% och säljaren har helt plötsligt en skuld till den nya köparen*2 som hört av sig. Med riktigt extrem otur har köpare*1 även hämtat klockan innan köpare*2 hör av sig. Då sitter man som säljare utan klocka och med en 120% ig skuld.
Jo jag fattar hur bedrageriet gar till.....men inte vem fan som betalar for nagot man inte sett till nagon man aldrig traffat (eller menar du att koparen traffar bedragaren?)

Att sedan hora av sig och pasta man betalat for mycket....och vill ha pengar tillbakaskickade? Ta dem kontant da nar du kommer och hamtar varan?
Ar det vanligt att kopare betalar formycket for osedda varor idag?

Men somsagt jag ar for gammal tror jag for att fatta hur man kan ga pa dessa blasningar. Later det for otroligt sa ar det oftast nagot fulspel med.

Hursomhelst sa hoppas jag ingen blir lurad pa varesig pengar klockor eller andra agodelar,samt att alla som forsoker luras eller ar ohemula drabbas av riktig skrevrota.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jo jag fattar hur bedrageriet gar till.....men inte vem fan som betalar for nagot man inte sett till nagon man aldrig traffat (eller menar du att koparen traffar bedragaren?)

Att sedan hora av sig och pasta man betalat for mycket....och vill ha pengar tillbakaskickade? Ta dem kontant da nar du kommer och hamtar varan?
Ar det vanligt att kopare betalar formycket for osedda varor idag?

Men somsagt jag ar for gammal tror jag for att fatta hur man kan ga pa dessa blasningar. Later det for otroligt sa ar det oftast nagot fulspel med.

Hursomhelst sa hoppas jag ingen blir lurad pa varesig pengar klockor eller andra agodelar,samt att alla som forsoker luras eller ar ohemula drabbas av riktig skrevrota.
Du har helt rätt i sak, man blir tyvärr korkad (ibland) som säljare. Bedragare lever på säljares självbedrägeri, massa pengar på kontot hägrar ju, då kan man lockas (lura sig själv) att gå med på specialare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo jag fattar hur bedrageriet gar till.....men inte vem fan som betalar for nagot man inte sett till nagon man aldrig traffat (eller menar du att koparen traffar bedragaren?)
I princip alla affärer på Klocksnack går till så att man skickar pengar i förskott. Dock finns ju vissa möjligheter att ha koll på medlemmar osv där. På Blocket borde det vara ovanligare.

Med det sagt så sålde jag en motorcykel till en gubbe i göteborg som skickade 75 tusen till mig utan att ha sett nån hoj. Han skulle hämta en vecka senare och ville vara säker på att få den.
 

FlipSwede

Rolex
I princip alla affärer på Klocksnack går till så att man skickar pengar i förskott. Dock finns ju vissa möjligheter att ha koll på medlemmar osv där. På Blocket borde det vara ovanligare.

Med det sagt så sålde jag en motorcykel till en gubbe i göteborg som skickade 75 tusen till mig utan att ha sett nån hoj. Han skulle hämta en vecka senare och ville vara säker på att få den.
Jadu...

Jag ar nog for gammaldags for att hanga med i hur dagens affarer gar till.
Ar man som kopare villig att skicka slantar for nagot man inte sett...iofs en motorcykel har ju regnr dar agaren kan kollas upp sa man skickar slantar till ratt namn iaf.
 

FlipSwede

Rolex
Tredjepartsblåsning, mycket vanligt. Använd bara Swish så ni vet vem som betalar.
Men vad skulle man vinna pa det da? Mer an namnet pa den som betalar (vilket man bor ha vid en bankoverforing ocksa)

Eller menar du att det ar svarare fa nagon swischa pengar jmfrt med bankoverforing? Nagot maste jag ha missat i resonemanget?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men vad skulle man vinna pa det da? Mer an namnet pa den som betalar (vilket man bor ha vid en bankoverforing ocksa)

Eller menar du att det ar svarare fa nagon swischa pengar jmfrt med bankoverforing? Nagot maste jag ha missat i resonemanget?
När man gör en banköverföring ser inte mottagaren namnet på den som skickar. Det som avslöjar blåsningen är att namnet på den som skickar är inte samma som den som är köpare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men vad skulle man vinna pa det da? Mer an namnet pa den som betalar (vilket man bor ha vid en bankoverforing ocksa)

Eller menar du att det ar svarare fa nagon swischa pengar jmfrt med bankoverforing? Nagot maste jag ha missat i resonemanget?
Då vet du att du skickar till den som gett dig pengar. Oftast ringer inte folk sin bank för att ta redan på vem som gjort en banköverföring.

Om Pelle Swishar och säger ”skicka till Olle” så vet man ju att det är något lurt.
 

FlipSwede

Rolex
När man gör en banköverföring ser inte mottagaren namnet på den som skickar. Det som avslöjar blåsningen är att namnet på den som skickar är inte samma som den som är köpare.
Det tycker jag later konstigt.
Nar jag far en overforing (inte kontantinsattning) sa star det namn pa den som fort over pengar pa mitt kontobesked (men det kanske bara galler personer/foretag som jag sparat i min "kontaktlista" Nu blev jag osaker)
 

FlipSwede

Rolex
Då vet du att du skickar till den som gett dig pengar. Oftast ringer inte folk sin bank för att ta redan på vem som gjort en banköverföring.

Om Pelle Swishar och säger ”skicka till Olle” så vet man ju att det är något lurt.
Ja det haller jag med dig om.
Och ett enkelt satt att ana att nagot kan vara fulspel.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det tycker jag later konstigt.
Nar jag far en overforing (inte kontantinsattning) sa star det namn pa den som fort over pengar pa mitt kontobesked (men det kanske bara galler personer/foretag som jag sparat i min "kontaktlista" Nu blev jag osaker)
I Sverige iaf så syns det inte vem som är avsändare på en banköverföring
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det tycker jag later konstigt.
Nar jag far en overforing (inte kontantinsattning) sa star det namn pa den som fort over pengar pa mitt kontobesked (men det kanske bara galler personer/foretag som jag sparat i min "kontaktlista" Nu blev jag osaker)
Det syns inte vem avsändaren är vid en banköverföring. Då måste man kontakta banken
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Om överföringen är från samma bank som jag har så ser jag namnet på den som överföringen kommer från men är det en annan bank så ser jag bara en mängd siffror och inget mer. Jag använder SHB.

För övrigt så har denna sorgliga ursäkt för en människa börjat skicka mycket otäcka mejl till min mamma (vet ej hur han fått tag på hennes mejladress) och det börjar kännas smått personligt. Lägre kan en man inte gå än att attackera en annan mans familj som har NOLL med händelsen att göra.
sorry om jag gnäller, svårt att låta bli...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tredjepartsblåsning, mycket vanligt. Använd bara Swish så ni vet vem som betalar.
Nja. Räddningen är att man vet vem man gör affärer med. Kan man förmå Kalle Karlsson att betala för något så kan man alla gånger utge sig från att heta Kalle Karlsson till den som får pengarna.

Jag gissar att de som begår detta först och främst kollar ut det de vill ha och därefter sätter ut en annons med något annat där priset matchar det man vill ha.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja. Räddningen är att man vet vem man gör affärer med. Kan man förmå Kalle Karlsson att betala för något så kan man alla gånger utge sig från att heta Kalle Karlsson till den som får pengarna.

Jag gissar att de som begår detta först och främst kollar ut det de vill ha och därefter sätter ut en annons med något annat där priset matchar det man vill ha.
Förstår inte vad du menar. Swish är ju kopplat till BankID. Man skickar ju bara till den som betalat. Då får ju Kalle Karlsson klockan han betalat för.
 
Topp