• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket välplanerat bedrägeriförsök av "insatt" bedragare via Blocket - Stor varning

slan

Breitling
Blev utsatt för samma tillväga sätt för 2 år sedan, dok levererade jag klockorna efter betalning, då jag ringe banken och fråga om betalning, dom lämnade inte ut namn på betalare då utan blev en senare fråga när jag blev kallad till förhör, löste sig för mig, men någon fick ju betala för affären tyvärr..Klockorna hämtades med taxi, dok fick jag kopia på körkort med rätt namn adress m.m Men det var kapat och telefon nr var från kontantkort...Enligt polisen 3 parts bedrägeri...
 

Son

Omega
2-Faktor
Vad som oftast sker när det handlar om bedrägerier är att allt skall ske väldigt fort vad han om det nu är samma försöker med är att få din identitet.
Får se om han återkommer med sitt tel.nr (skulle inte tro det då är det kapat:mad:)
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Liten uppdatering: Efter ett visst obehag med att ha haft mitt eget konto fryst/spärrat i några timmar så har båda de (förhoppningsvis) omedvetna och oskyldiga fått sina pengar tillbaka och bankens bedrägeriavdelning i samarbete med polisen startat en utredning. Mer har jag inte fått veta.

Med vad jag har kunnat bidra och med det som de andra inblandade parterna som blivit bedragna kunnat bidra så finns det väl ett visst hopp om att det leder till något. Det är garanterat inte första gången denna bedragare försökt och det finns säkerligen fler brottsoffer där ute.

Jag kommer att vittna om det går så långt.
Det gör mig superarg när vissa tycker att dom inte ska behöva jobba ihop sina tillgångar utan helt sonika tar/lurar till sig någon annans skörd.
Om intresse finns så uppdaterar jag när/om jag får veta mer.
 

Aikgreg

Breitling
Usch vad obehagligt, skönt att det ändå slutade bra! Kanon att du är redo att vittna om så krävs. Dessa vidriga människor måste lagföras!
 

Freddzon

Omega
Liten uppdatering: Efter ett visst obehag med att ha haft mitt eget konto fryst/spärrat i några timmar så har båda de (förhoppningsvis) omedvetna och oskyldiga fått sina pengar tillbaka och bankens bedrägeriavdelning i samarbete med polisen startat en utredning. Mer har jag inte fått veta.

Med vad jag har kunnat bidra och med det som de andra inblandade parterna som blivit bedragna kunnat bidra så finns det väl ett visst hopp om att det leder till något. Det är garanterat inte första gången denna bedragare försökt och det finns säkerligen fler brottsoffer där ute.

Jag kommer att vittna om det går så långt.
Det gör mig superarg när vissa tycker att dom inte ska behöva jobba ihop sina tillgångar utan helt sonika tar/lurar till sig någon annans skörd.
Om intresse finns så uppdaterar jag när/om jag får veta mer.
Håller tummarna, När detta hände mig så stängde Swedbank ned mitt konto till slut då det hette att jag inte kunde bevisa att jag inte var delaktig då dom inte fått tag på personen som handlat av mig trots att jag kunde visa kvitton på vad jag hade sålt. Jag blev svartlistad hos alla banker utom HB av nån anledning O Swedbank sålde alla mina fonder etc direkt o avslutade allt. Gick inte att resonera med dom trots att t.o.m polisen la ner allt o insåg att jag ej gjort nåt fel.
 

ScubaKing

Audemars
Har en god vän som råkade ut för rätt liknande sak precis nyligen. Sålde en klocka, fick betalt via Swish, kollade inte av så köparen var samma som swishade. Banken fryste kontot och min vän fick ett jävla meck för att få ut sina pengar. Klockan drog bedragaren med.

@Edward Lima gå ut med all info om snubben här samt nummer och allt. Du kanske räddar någon annan!
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Har en god vän som råkade ut för rätt liknande sak precis nyligen. Sålde en klocka, fick betalt via Swish, kollade inte av så köparen var samma som swishade. Banken fryste kontot och min vän fick ett jävla meck för att få ut sina pengar. Klockan drog bedragaren med.

@Edward Lima gå ut med all info om snubben här samt nummer och allt. Du kanske räddar någon annan!
Jag lägger gärna ut allt jag har kopplat till bedragaren även ljudinspelningen jag gjorde efter att ha fattat misstanke men jag är ganska säker på att det strider mot KS regler att skriva ut namn och de uppgifter jag har.
Om jag får grönt ljus från en KS-auktoritet så lämnar jag gärna ut allt men det kanske ska diskuteras först med tanke på att det är en öppen utredning just nu hos banken och polisen.
Jag är kluven
 

ScubaKing

Audemars
Jag lägger gärna ut allt jag har kopplat till bedragaren även ljudinspelningen jag gjorde efter att ha fattat misstanke men jag är ganska säker på att det strider mot KS regler att skriva ut namn och de uppgifter jag har.
Om jag får grönt ljus från en KS-auktoritet så lämnar jag gärna ut allt men det kanske ska diskuteras först med tanke på att det är en öppen utredning just nu hos banken och polisen.
Jag är kluven

Ska inte svära på det men tror det är förbjudet att outa medlemmar på KS, inte bedragare och tjuvar. Tror seriöst du kan rädda andra, han lär ju fortsätta...
 

Marli

Cartier
Sålde något icke klockrelaterat på blocket i veckan, köparen ville köra ’blocketpaketet’ en tjänst som innefattar frakt och betalning. Smidigt och säkert då pengarna sitter hos tredje part (Rocker) tills dess att köpare hämtat ut paketet och godkänt varan. Vet ej om det finns något max värde men borde ju i teorin funka på en klocka också - klockrent sätt att undvika strul .
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sålde något icke klockrelaterat på blocket i veckan, köparen ville köra ’blocketpaketet’ en tjänst som innefattar frakt och betalning. Smidigt och säkert då pengarna sitter hos tredje part (Rocker) tills dess att köpare hämtat ut paketet och godkänt varan. Vet ej om det finns något max värde men borde ju i teorin funka på en klocka också - klockrent sätt att undvika strul .
Vad händer om köparen hävdar att du skickade en sten?
 

Marli

Cartier
Utgår från att bevisbördan ligger hos hen att bevisa det. Jag fotar alltid paket med innehåll innan jag skickar ngt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag lägger gärna ut allt jag har kopplat till bedragaren även ljudinspelningen jag gjorde efter att ha fattat misstanke men jag är ganska säker på att det strider mot KS regler att skriva ut namn och de uppgifter jag har.
Om jag får grönt ljus från en KS-auktoritet så lämnar jag gärna ut allt men det kanske ska diskuteras först med tanke på att det är en öppen utredning just nu hos banken och polisen.
Jag är kluven
Man får inte dela så pass mycket info att det går att identifiera personen. För då kan man åka dit för förtal, tyvärr.

Men lite hints ska vara ok. Typ, han heter J***s och hans nummer är 070*****12
 

ScubaKing

Audemars
Sålde något icke klockrelaterat på blocket i veckan, köparen ville köra ’blocketpaketet’ en tjänst som innefattar frakt och betalning. Smidigt och säkert då pengarna sitter hos tredje part (Rocker) tills dess att köpare hämtat ut paketet och godkänt varan. Vet ej om det finns något max värde men borde ju i teorin funka på en klocka också - klockrent sätt att undvika strul .

Blocketpaket används vid mängder av bedrägerier, många vägrar använda sig av tjänsten. Googla så kan du läsa storys om det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad händer om köparen hävdar att du skickade en sten?

6. Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens​

6.1 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Köparen har reklamerat i rätt tid kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.
6.2 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Säljaren inom 24 timmar från uthämtande av returpaketet har invänt mot innehållet i returen till Köparen och Blocket kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.
6.3 Om Köparen eller Säljaren inte följer de svarstider som anges i Villkoren respektive i Rockers allmänna villkor för Köpare respektive Säljare försitter part sin potentiella rätt i frågan.
6.4 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas:
6.4.1 Säljaren godkänner att betalning sker till Köparen,
6.4.2 Köparen godkänner att betalning sker till Säljaren,
6.4.3 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är grundlös. Betalning sker då till Säljaren,
6.4.4 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är korrekt och Köparen returnerat varan till Säljaren. Betalning sker då till Köparen,
6.4.5 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är grundlös. Betalning sker då till Köparen,
6.4.6 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är korrekt. Betalning sker då till Säljaren, eller
6.4.7 Säljaren eller Köparen tillhandahåller Blocket en lagakraftvunnen dom eller beslut som anger vem som har rätt till betalningen.
Det uppstår ett knepigt bevisläge och om ingen part kan framföra tillräckliga bevis för sina anklagelser så återbetalas pengarna troligtvis till köparen då dennes ord tenderar att väga tyngst precis som hos Paypal. Jag skulle aldrig använda mig av denna typ av tjänst i egenskap av säljare då man hamnar i ett väldigt utsatt läge där man i värsta blir av med varan och inte heller får betalt.
 

kubiken

Omega
2-Faktor
81D618C4-2D60-4743-9582-279185EA0527.png
Jag la ut en kamera i veckan och fick två försök inom några timmar…
Skrev att jag inte hittade ”courier delivery blocketpaketet”-tjänsten, som han ville nyttja…
Fick då den här bilden när jag bad om en länk och att jag ”måste inte leta tillräckligt noga”.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
81D618C4-2D60-4743-9582-279185EA0527.png
Jag la ut en kamera i veckan och fick två försök inom några timmar…
Skrev att jag inte hittade ”courier delivery blocketpaketet”-tjänsten, som han ville nyttja…
Fick då den här bilden när jag bad om en länk och att jag ”måste inte leta tillräckligt noga”.

Inget annat än lurendrejeri, en vän till mig har fått liknande.

1634152667571.png



Steg tre är ju rent utav ondskefullt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
81D618C4-2D60-4743-9582-279185EA0527.png
Jag la ut en kamera i veckan och fick två försök inom några timmar…
Skrev att jag inte hittade ”courier delivery blocketpaketet”-tjänsten, som han ville nyttja…
Fick då den här bilden när jag bad om en länk och att jag ”måste inte leta tillräckligt noga”.
Snyggt jobbat! Det där har han säkert lagt flera minuter på. Givetvis ska man lämna ut sina uppgifter så att man kan få in pengar på kort eller bankkonto - det är väl inga konstigheter med det eller? :pompus: :bookworm::banghead:
 

HM80

Cartier
blocket är cancer oavsett vad man vill sälja. spelar inget roll om det är något för en hundring eller flera hundra tusen. Varje gång jag lägger ut något där har jag större lust att förstöra varan än att prata med ännu en idiot redan efter någon dag. att jag aldrig lär mig…

min favorit är idioterna som dyker upp direkt och verkligen tror man skickar något innan man har fått betalt..

fan vad jag är tacksam för KS annonsplatser :heart:
 

ScubaKing

Audemars
blocket är cancer oavsett vad man vill sälja. spelar inget roll om det är något för en hundring eller flera hundra tusen. Varje gång jag lägger ut något där har jag större lust att förstöra varan än att prata med ännu en idiot redan efter någon dag. att jag aldrig lär mig…

min favorit är idioterna som dyker upp direkt och verkligen tror man skickar något innan man har fått betalt..

fan vad jag är tacksam för KS annonsplatser :heart:

Facebook Marketplace har spårat ut helt med.
 

HM80

Cartier
är det någon som har koll på varför blocket inte inför ett review system som ebay eller tradera? kan ju omöjligen bli sämre än det är nu…eller?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Snyggt jobbat! Det där har han säkert lagt flera minuter på. Givetvis ska man lämna ut sina uppgifter så att man kan få in pengar på kort eller bankkonto - det är väl inga konstigheter med det eller? :pompus: :bookworm::banghead:
Det läskiga är att de skulle kunna vara väldigt förtroendeingivande om man bara hade tagit sig tid att fixa till grammatiken lite och slipat på idén så att den inte framstår som så uppenbart påhittad. Lägg till någon slags spoofad länk till Postnord.se/blocket.se så är det nog många som köper det. 😬
 

FlipSwede

Rolex
Sålde något icke klockrelaterat på blocket i veckan, köparen ville köra ’blocketpaketet’ en tjänst som innefattar frakt och betalning. Smidigt och säkert då pengarna sitter hos tredje part (Rocker) tills dess att köpare hämtat ut paketet och godkänt varan. Vet ej om det finns något max värde men borde ju i teorin funka på en klocka också - klockrent sätt att undvika strul .
Det forutsatter ju att koparen ar en rekorderlig person.
Jag som lurifax-kopare kan ju havda att du skickat mig dina anvanda kalsonger och dessa vill jag inte betala for......
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Det forutsatter ju att koparen ar en rekorderlig person.
Jag som lurifax-kopare kan ju havda att du skickat mig dina anvanda kalsonger och dessa vill jag inte betala for......
En klassiker. Senast sålde jag en tiotusenkronorsrock till en rik snorvalp i LA, som sedan anmälde till PayPal att han aldrig fått rocken. Paypal tog mina pengar och gav dem tillbaka till honom. Trots att jag skickade bilder från Instagram där snorvalpen poserade i just den rocken tillsammans med guldklockor, kokain och lättklädda konstnärsbrudar.
 

FlipSwede

Rolex
En klassiker. Senast sålde jag en tiotusenkronorsrock till en rik snorvalp i LA, som sedan anmälde till PayPal att han aldrig fått rocken. Paypal tog mina pengar och gav dem tillbaka till honom. Trots att jag skickade bilder från Instagram där snorvalpen poserade i just den rocken tillsammans med guldklockor, kokain och lättklädda konstnärsbrudar.
Just PayPal ska man som saljare undvika att ha nagot att gora med da de i 95% av alla fall staller sig pa koparens sida och returnerar pengarna vid en ev tvist.
Hur det funkar i Sverige vet jag inte men har verkar man kunna flytta slantarna (om man ar snabb nog) och fa ett minus pa sitt PP-konto om nagot gar snett.
Sedan skita i att nolla skulden (men ocksa aldrig kunna anvanda PP igen,eller iallfall inte innan skulden reglerats)
 

FlipSwede

Rolex
Liten uppdatering: Efter ett visst obehag med att ha haft mitt eget konto fryst/spärrat i några timmar så har båda de (förhoppningsvis) omedvetna och oskyldiga fått sina pengar tillbaka och bankens bedrägeriavdelning i samarbete med polisen startat en utredning. Mer har jag inte fått veta.

Med vad jag har kunnat bidra och med det som de andra inblandade parterna som blivit bedragna kunnat bidra så finns det väl ett visst hopp om att det leder till något. Det är garanterat inte första gången denna bedragare försökt och det finns säkerligen fler brottsoffer där ute.

Jag kommer att vittna om det går så långt.
Det gör mig superarg när vissa tycker att dom inte ska behöva jobba ihop sina tillgångar utan helt sonika tar/lurar till sig någon annans skörd.
Om intresse finns så uppdaterar jag när/om jag får veta mer.
Hur FAN kan man vara omedveten att man just skickat 230K till en jeppe....eller ar det flera gubbar som skickat delsummor till dig?
Da borde ju DU ha reagerat om inte annat??

EDIT

Sag att det var tva overforingar,och kom aven ihag att man tydligen inte ser vem som gjort en overforing om man inte har samma bank i Sverige.
Skyller pa den goda alkoholen jag sitter och inmundigar just nu.
 

mrowkoob

Omega
Det forutsatter ju att koparen ar en rekorderlig person.
Jag som lurifax-kopare kan ju havda att du skickat mig dina anvanda kalsonger och dessa vill jag inte betala for......
Blocket paketet är väl samma koncept som c24s esgrow service. Har använt många gånger. Får du nåt du inte gillar returnerar du bara och går pengarna tillbaka.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Den här individen skickade faktiskt ett fotografi på "sitt" körkort så jag har namn och personnummer men tvivlar starkt på att det är personen som jag har haft kontakt med. Mannen på körkortet bor i Piteå vilket är längre bort än Frankrike sett ifrån där jag bor. Han talar och med den typen av dialekt. Har förresten spelat in honom vid ett av samtalen och skickat allt jag har (bild, mejlkonversation m.m.) till polisen i samband med anmälan.

Det som jag uppfattar som lite otäckt bortsett mejl-påhoppen är att jag var utvald innan första meddelandet, detta är alltså någon som känner till mig ganska hyfsat sedan innan. Mina dyrgripar är i säkert förvar såklart.

Jo han lurade till sig 230k och jag, tillsammans med banken, såg till att pengarna gick tillbaka till ägarna. Bedragaren är garanterat skitsur😛

Jag är uppvuxen i Piteå och flyttade därifrån för 3 veckor sedan :D Skulle du vilja skicka ett PM med namn alternativt bild på fotografiet? Har ganska bra koll på folk i den stan. Kanske kan hjälpa med något iallafall om det skulle behövas.
 
Topp