• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket välplanerat bedrägeriförsök av "insatt" bedragare via Blocket - Stor varning

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Kanske kan ett led i att förbättra blocket och möjligen andra köp å sälj sajter vara att logga in med bank-id?
Visst, bank-idkapningar sker men det kan decimera antalet försök och väsentligt försvåra för bedragarna.
 

Freddzon

Omega
Just PayPal ska man som saljare undvika att ha nagot att gora med da de i 95% av alla fall staller sig pa koparens sida och returnerar pengarna vid en ev tvist.
Hur det funkar i Sverige vet jag inte men har verkar man kunna flytta slantarna (om man ar snabb nog) och fa ett minus pa sitt PP-konto om nagot gar snett.
Sedan skita i att nolla skulden (men ocksa aldrig kunna anvanda PP igen,eller iallfall inte innan skulden reglerats)


Dom kan låsa pengarna i 170 dagar om det blir en tvist där både du och din motpart får förklara dig. Gör du det till en rättslig prövning där du har lagen på din sida så måste Paypal följa det. Viktigt med Paypal är att som säljare alltid ta "Friends and family" då kan inte köpare kräva tillbaka pengar hursomhelst så vitt jag vet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kanske kan ett led i att förbättra blocket och möjligen andra köp å sälj sajter vara att logga in med bank-id?
Visst, bank-idkapningar sker men det kan decimera antalet försök och väsentligt försvåra för bedragarna.
Blocket har nog inte det som krav men du kan välja att verifiera din identitet med hjälp av bank-ID och det visas då i annonsen. Hos Tradera så tror jag att det är obligatoriskt, åtminstone för nya konton. Det går som sagt att kringgå ändå genom ID-kapning men det försvårar i alla fall för bedragarna.

Som privatperson så kan man skydda sig mot det genom att t.ex. spärra möjligheten att göra adressändring och även använda en digital brevlåda som Kivra för att få direktnotis vid kreditupplysningar osv.
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Blocket paketet är väl samma koncept som c24s esgrow service. Har använt många gånger. Får du nåt du inte gillar returnerar du bara och går pengarna tillbaka.
Ja?

Det ar ju det jag sager. En ohemul kopare returnerar dina skitiga kalsonger och begar pengarna tillbaka alldeles oavsett hur mycket du skirker att det var en Platona du skickade,inga skitiga kalsonger)
Eller missar jag nagot?
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
@Freddson


Den for mig okande saljare som vill jag ska betala med Friends and Family skulle jag be aka till ett vamt stalle ;) Just av den anledning du namner. Jag som kopare kan da inte krava en spann om det komer gamla kalsoner istallet for en Platona.
Tydligen en hyfsat vanlig scam pa siter som pushar PayPal typ eBay.
Ifall jag nu fattat PayPals regler ratt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
@Freddson


Den for mig okande saljare som vill jag ska betala med Friends and Family skulle jag be aka till ett vamt stalle ;) Just av den anledning du namner. Jag som kopare kan da inte krava en spann om det komer gamla kalsoner istallet for en Platona.
Tydligen en hyfsat vanlig scam pa siter som pushar PayPal typ eBay.
Ifall jag nu fattat PayPals regler ratt.
Det finns många som utnyttjar det då det finns ett slags kryphål om man nu vill definiera det som det då man betalar med kreditkort och kan bestrida debiteringen och därigenom få tillbaka pengarna (efter att man mottagit varan och hävdat att man fått, som du uttryckte det, någons skitiga kallingar).
 

FlipSwede

Rolex
Det finns många som utnyttjar det då det finns ett slags kryphål om man nu vill definiera det som det då man betalar med kreditkort och kan bestrida debiteringen och därigenom få tillbaka pengarna (efter att man mottagit varan och hävdat att man fått, som du uttryckte det, någons skitiga kallingar).
Men da ska man ju absolut inte betala via Friends&Family. Dar har jag (om jag fattat det ratt) redan verifierat mottagaren och kan just darfor inte krava pengar i retur.
Fordelen ar (ocksa om jag fattat det ratt) inga eller lagre avgifiter for saljaren som da i teorin kan ta lagre pris av koparen
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men da ska man ju absolut inte betala via Friends&Family. Dar har jag (om jag fattat det ratt) redan verifierat mottagaren och kan just darfor inte krava pengar i retur.
Fordelen ar (ocksa om jag fattat det ratt) inga eller lagre avgifiter for saljaren som da i teorin kan ta lagre pris av koparen
Ja, om du betalar med ditt innestående saldo. PayPal erbjuder dock även möjlighet att betala direkt med kort och om man då använder ett kreditkort så kan man bestrida det som en bedrägligt debitering och PayPal ställer sig i regel alltid på köparens/kortutgivarens sida.

Det är ett ganska stort problem då det verkar vara relativt vanligt förekommande och är anledningen till att jag inte accepterar PayPal som betalningsmetod för större summor. Däremot vet jag inte hur PayPal löser det rent praktiskt men jag antar att man i deras villkor godkänner att de har rätt att kräva in dessa pengar på alternativ väg om saldo saknas då själva funktionaliteten bygger på att du kopplar ett bankkonto och/eller kort till tjänsten.
 

FlipSwede

Rolex
Ja, om du betalar med ditt innestående saldo. PayPal erbjuder dock även möjlighet att betala direkt med kort och om man då använder ett kreditkort så kan man bestrida det som en bedrägligt debitering och PayPal ställer sig i regel alltid på köparens/kortutgivarens sida.

Det är ett ganska stort problem då det verkar vara relativt vanligt förekommande och är anledningen till att jag inte accepterar PayPal som betalningsmetod för större summor. Däremot vet jag inte hur PayPal löser det rent praktiskt men jag antar att man i deras villkor godkänner att de har rätt att kräva in dessa pengar på alternativ väg om saldo saknas då själva funktionaliteten bygger på att du kopplar ett bankkonto och/eller kort till tjänsten.
Hur kan det bli en bedraglig debitering om jag gjort kopet?
Eller menar du att koparen gor som i mitt exempel och havdar att varan som skickats inte alls ar varan som kopts?

Om saldo saknas och en aterbetalning gors blir det minus pa ditt PPkonto. Har du ett KK kopplat sa skulle de ju kunna dra beloppet pa detta,men det har jag aldrig hort talas om att sa skett.
Daremot att man ledsnat pa just hur PP behandlar saljare,skitit i att reglera skulden och helt enkelt aldrig mer anvant PP. Jag gissar ocksa att om PP vill sa kan man stamma kontoinnehavaren och driva in skulden,men att det finns nagot minibelopp dar det ar lattare att avskriva arendet istallet.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Uppdatering:
Jag spelade in ett samtal (det sista) med bedragaren då jag fattat misstanke.
Idag träffade jag min kompis som kommer från norra Sverige, jag spelade upp samtalet för honom och han menar att mannen han hörde på inspelningen fejkar dialekten. Mannen (bedragaren) som kontaktade mig sa sig vara från Piteå och han talade med dialekt. Jag kan inte skilja på dialekter så väl och vet inte om någon fejkar en dialekt eller inte. Min kompis, född å uppvuxen norröver, kan.

Det är en lokal förmåga och det är med stor säkerhet någon jag nyligen gjort affär med, jag gör inte så många affärer per år.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur kan det bli en bedraglig debitering om jag gjort kopet?
Eller menar du att koparen gor som i mitt exempel och havdar att varan som skickats inte alls ar varan som kopts?

Om saldo saknas och en aterbetalning gors blir det minus pa ditt PPkonto. Har du ett KK kopplat sa skulle de ju kunna dra beloppet pa detta,men det har jag aldrig hort talas om att sa skett.
Daremot att man ledsnat pa just hur PP behandlar saljare,skitit i att reglera skulden och helt enkelt aldrig mer anvant PP. Jag gissar ocksa att om PP vill sa kan man stamma kontoinnehavaren och driva in skulden,men att det finns nagot minibelopp dar det ar lattare att avskriva arendet istallet.
Precis, man anmäler att man inte fått det man betalat för och inleder ett ärende kring s.k. chargeback och det är i regel köparen som får rätten på sin sida då ord står mot ord och det krävs som jag förstått det rätt omfattande bevisning för att bestrida det från handlarens (i det här fallet PayPals) håll och då är den enklaste lösningen att helt enkelt kräva in pengarna från säljaren då handlaren annars får ligga ute med pengarna.

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan vi strunta i allt som har med Paypal att göra för att hålla tråden ren? I Sverige är 99.9% av alla som vill köpa eller sälja med Paypal scams. Det är inte ett aktivt betalsätt i Sverige helt enkelt och därmed ointressant på KS eller Blocket

Blocketpaketet var jag själv med och tog fram tillsammans med Schenker en gång i tiden. Bland annat så vägdes paketet i flera led så det gick att se om paketet bytte vikt (kalsong mot klocka, var skurken smart nog att ta nåt lika tungt så blev det svårare) Om köpare och säljare inte kom överens så frös man pengarna och inväntade polisutredning. Ingen fick tillbaka pengarna. Numera är Blocketpaketet något annat tillsammans med Rocker och exakt vad som händer vet jag inte. Gissningsvis nåt liknande.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan vi strunta i allt som har med Paypal att göra för att hålla tråden ren? I Sverige är 99.9% av alla som vill köpa eller sälja med Paypal scams. Det är inte ett aktivt betalsätt i Sverige helt enkelt och därmed ointressant på KS eller Blocket
Jag ber om ursäkt om du eller någon annan tyckte att jag gick ifrån ämnet men jag anser ändå att det är relevant inom vår hobby just för att det är väldigt nischat med en relativt liten grupp människor som sysslar med detta och man är ibland beroende av internationella affärer där PayPal är den etablerade standarden för betalningar mellan privatpersoner. 😊

Skulle någon däremot vilja betala med PayPal vid en inhemsk affär så skulle jag dra öronen åt mig men vidgar man perspektivet bortom landets gränser så ses det nästan som suspekt om man inte accepterar PayPal.

Angående vad som sker vid en eventuell tvist så finns det beskrivet på deras hemsida och texten återfinns även ett par inlägg upp här i tråden.
 

ScubaKing

Audemars
Jag ber om ursäkt om du eller någon annan tyckte att jag gick ifrån ämnet men jag anser ändå att det är relevant inom vår hobby just för att det är väldigt nischat med en relativt liten grupp människor som sysslar med detta och man är ibland beroende av internationella affärer där PayPal är den etablerade standarden för betalningar mellan privatpersoner. 😊

Skulle någon däremot vilja betala med PayPal vid en inhemsk affär så skulle jag dra öronen åt mig men vidgar man perspektivet bortom landets gränser så ses det nästan som suspekt om man inte accepterar PayPal.

Angående vad som sker vid en eventuell tvist så finns det beskrivet på deras hemsida och texten återfinns även ett par inlägg upp här i tråden.
PaypalSucks (1).jpg
 

ScubaKing

Audemars
Mitt senaste samtal med PayPal, före jag avslutade ALLT som har med PayPal att göra.....

Kontot har gått i baklås av någon anledning.

Ungefär så här gick kommunikationen med helvetet på Irland....

PayPal - Du måste logga in på ditt konto om vi ska diskutera själva kontot med dig.

Jag - Men kontot är låst, därav jag kontaktar er på e-posten!

PayPal - Du måste ringa oss och ge oss koden på fyra siffror som du kan generera inne i ditt konto.

Jag - Men förstår ni inte vad jag säger! Kontot är LÅST av någon anledning, jag kan inte logga in och generera en kod :mad: !

PayPal - Du måste ta en kopia på ditt pass samt legitimation och faxa den till oss. Sedan ska vi godkänna dessa och verifiera dem och efter det kan du få ett "tillfälligt" konto där du kan generera en kod och sedan ta kontakt med oss igen på telefon och då kan vi diskutera ditt permanente konto.

Jag - :confused:

PayPal - Tack för att du kontaktar oss och vi hoppas du är nöjd med våran tjänst..

Jag - :banghead::banghead::banghead:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mitt senaste samtal med PayPal, före jag avslutade ALLT som har med PayPal att göra.....

Kontot har gått i baklås av någon anledning.

Ungefär så här gick kommunikationen med helvetet på Irland....

PayPal - Du måste logga in på ditt konto om vi ska diskutera själva kontot med dig.

Jag - Men kontot är låst, därav jag kontaktar er på e-posten!

PayPal - Du måste ringa oss och ge oss koden på fyra siffror som du kan generera inne i ditt konto.

Jag - Men förstår ni inte vad jag säger! Kontot är LÅST av någon anledning, jag kan inte logga in och generera en kod :mad: !

PayPal - Du måste ta en kopia på ditt pass samt legitimation och faxa den till oss. Sedan ska vi godkänna dessa och verifiera dem och efter det kan du få ett "tillfälligt" konto där du kan generera en kod och sedan ta kontakt med oss igen på telefon och då kan vi diskutera ditt permanente konto.

Jag - :confused:

PayPal - Tack för att du kontaktar oss och vi hoppas du är nöjd med våran tjänst..

Jag - :banghead::banghead::banghead:
Känner igen mig för när jag försökt ha med engelska banker att göra. Sist ville de ha en kopia av min gasräkning.
Jag: "Det har jag ingen".
De: "Kan du gå till Notarius Publicus och be dem intyga din identitet?"
Jag: "Har det blivit medeltid helt plötsligt?" (tänkte jag men jag gav upp istället, det här går liksom inte)
 

Derix

Patek
2-Faktor
@philiphermansson klämde ur sig 14 inlägg på 23 minuter. (51 nu) Det är fan bra jobbat.

Undrar vad han ska sälja?
En Steinhart 🤣

Edit: Åh det här är underbart, han tog till och med ett wrist shot under tiden han spammade som mest
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
En Steinhart 🤣

Edit: Åh det här är underbart, han tog till och med ett wrist shot under tiden han spammade som mest
Måste vara något typ av rekord detta 🙃🙃
 
Jag blev kontaktad angående min Rolex via blockets chatt. Efter en kort men seriös diskussion lämnade jag ut mitt (extra) telefonnummer till den potentiella köparen.
Den här mannen vet vad han pratar om gällande Rolex och vet också hur han ska framstå som seriös, jag blev nästan lurad på två Rollar till ett sammanlagt värde av 230k.

Tillvägagångssättet är inte unikt men effektivt. Han skulle göra två överföringar, en för vardera klocka och mycket riktigt igår (10 okt) damp den först överföringen in på kontot och idag den andra överföringen. Han skulle, efter att jag bekräftat beloppen på mitt konto, skicka en budbil för att hämta klockorna. Han vill inte betala med swish och han vill inte att klockorna ska skickas med postnord utan endast budbil som han tillhandahåller. Namnet han angav och dessutom skickade "bevis" på via ett fotografi på ett körkort stämde inte med namnet på den person som överfört beloppet i söndags. Först där blev jag misstänksam.

Idag tar jag kontakt med min bank som efter en kort stund bekräftar att personen som överfört pengarna i söndags mycket riktigt har blivit lurad och hade inte ämnat köpa någon klocka.

Mannen blev alltså lurad att föra över pengar till mig, jag skulle lämna ifrån mig mina klockor och bedragaren skulle inkassera två Rolex och lämna mig i en värld av problem när den första mannen som överförde pengar i söndags undrar varför han inte får vad han nu har betalat för.

Det som för mig avviker från en "vanlig" bedragare är att denna person är lugn och metodisk samt mycket tålmodig...dvs tills jag kom på honom och då började hot och anklagelser hagla över mig och min familj, mycket obehagligt.

Bedragaren var mycket tydlig med att han endast vill köpa klockor med certifikat, ställer mycket adekvata frågor, vill ha äkthetsintyg och bilder på kvitton osv, precis som en seriös köpare bör.
Han var inte det minsta ivrig att få igång affären, han väntade med att svara, sa att han behövde lite betänketid - allt som man (jag) inte förväntar sig (mig) från en bedragare.
Mannen talar med (i mina öron) norrländsk dialekt eller i alla fall den typen som är vanlig norrut, han låter äldre, han använde tre olika nummer, alla kontantkort utan koppling till person, företag eller swish.

Han visste också vem jag var innan han tog kontakt med mig...så var försiktiga, en vän är inte en vän för att han säger att han är det.

Händelsen är polisanmäld, jag har sett till, i samarbete med banken, att pengarna har kommit tillbaka till rätt ägare och jag kommer att dra mig ur Rolexkarusellen och ägna mig åt vintagedinkor av något lägre prestige. Lyxklock-businessen är djupt infekterad.

Sorry för superlångt inlägg men jag tycker det är viktigt att nedteckna så mycket som möjligt när det gäller bedrägeri/försök.
Bara läst första sidan i tråden. Väl agerat av dig. Polisanmäl hoten.
 
Topp