• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Myota 8203A, vilken noggrannhet kan man förvänta sig?

NQ2

Basic
Sedan jag fick min Citizen NY0040 så har jag hållit ett öga på noggrannheten. Bortsett från att jag skruvade upp klockan när jag fick den, så har den suttit på min handled sedan dess. Som det ser ut nu så saktar urverket ner, varje dygn tappar den mer än föregående. Är det här normalt? Googlar man på 8203A tycker jag man mest hittar en inlägg från folk som har typ +1s per vecka...

Dag 1: -6,5s/d
Dag 2: -8,7s/d
Dag 3: -9,4s/d
Dag 4: -11,5s/d

Utvecklingen är oroande, var slutar det?

Du behöver mäta under längre tid än så. Kolla vad spec är, det är ju ett billigt urverk, gissar att spec är typ +30/-20 spd.

Jag tror att det är det urverket, eller åtminstone ett av urverken på specifikationen. Har mekaniska klockor en inkörningstid, som dom stabiliserar sig efter? I nuvarande tempo kommer klockan vara utanför specifikationen på fredag, med fortsatt förändring på 2s/d per dygn.

Jag tror att det är det urverket, eller åtminstone ett av urverken på specifikationen. Har mekaniska klockor en inkörningstid, som dom stabiliserar sig efter? I nuvarande tempo kommer klockan vara utanför specifikationen på fredag, med fortsatt förändring på 2s/d per dygn.
Hehe, du menar alltså avvikelsen ovan är totalt?
Då ska du vara jäkligt nöjd!
+40/-20 är ju per DYGN, inte totalt. :)

Nja, inkörningsperiod beror på urverk och det finns olika teorier. Det är dock inte ovanligt att en klocka ändrar sig över tid i takt med att verket slits och oljor ”fördelas”.

Jag ställde in klockan för 5 dagar sedan efter ett atomur, då gick den +/- 0s. Idag går den 40s efter atomur-tiden. Varje dag har klockan tappat i genomsnitt 8 sekunder. Det som får mig att bli fundersam är att klockan i början tappade ca 6s per dygn, men nu är uppe i 11s per dygn. Om nuvarande trend håller i sig så kommer klockan att tappa mer än 20sekunder per dygn, på fredag.

Jag ställde in klockan för 5 dagar sedan efter ett atomur, då gick den +/- 0s. Idag går den 40s efter atomur-tiden. Varje dag har klockan tappat i genomsnitt 8 sekunder. Det som får mig att bli fundersam är att klockan i början tappade ca 6s per dygn, men nu är uppe i 11s per dygn. Om nuvarande trend håller i sig så kommer klockan att tappa mer än 20sekunder per dygn, på fredag.
Klockans tidhållning beror på position, både vid bärande och när den ligger stilla. Du har ett riktigt billigt verk och det kan variera en hel del mellan olika dagar.
Klockan går hur som helst väl inom specifikationerna.

Jag förväntar mig att urverket ibland ska gå för snabbt, och ibland för sakta beroende på faktorer som temperatur, ställning, slitage, bärarens aktivitet osv... och hålla sig inom -20s till +40s per dygn. Den högra bilden är ungefär vad jag hade hoppats på, men den vänstra är ungefär vad jag har sett hittils, där är inte särskilt mycket variation alls faktiskt. Urverket bromsar upp väldigt tydligt och synbart utan att verka påverkas av yttre faktorer.

Som det ser ut nu kan klockan bara sakta sig cirka 9 sekunder/dygn till, innan urverket är utanför specifikationen. Med en inbromsning på drygt 2s/dygn per dygn, så borde det ta cirka 4 dagar, kanske mindre eftersom inbromsningen verkar vara accelererande.

img1.jpg
7

Jag förväntar mig att urverket ibland ska gå för snabbt, och ibland för sakta beroende på faktorer som temperatur, ställning, slitage, bärarens aktivitet osv... och hålla sig inom -20s till +40s per dygn. Den högra bilden är ungefär vad jag hade hoppats på, men den vänstra är ungefär vad jag har sett hittils, där är inte särskilt mycket variation alls faktiskt. Urverket bromsar upp väldigt tydligt och synbart utan att verka påverkas av yttre faktorer.

Som det ser ut nu kan klockan bara sakta sig cirka 9 sekunder/dygn till, innan urverket är utanför specifikationen. Med en inbromsning på drygt 2s/dygn per dygn, så borde det ta cirka 4 dagar, kanske mindre eftersom inbromsningen verkar vara accelererande.

img1.jpg
7
Du drar för stora växlar utifrån den korta tid du verkar ha haft den. Det verket är inte så förutsägbart, imorgon kan den lika gärna gå +5.

Idag stabiliserade sig tiden något, klockan tappade bara 1 sekund mer det senaste dygnet, än dygnet tidigare. Jag ska fortsätta att övervaka det hela och se var den hamnar någonstans.

När man söker på billiga urverk som 7s26, Myota 8203a osv.. så hittar man förvånansvärt många som intygar +/- 1s per dygn, eller per vecka till och med. Jag tycker det låter väldigt osannolikt, men vem vet, det kanske stämmer?

Det är ju även en fråga om hur man tolkar precision, en klocka som alltid pendlar mellan att gå 18-22sekunder för långsamt per dygn kan ju med lätthet skruvas tillbaka exakt en minut var 3.e dag. Alternativet är att man går till en urmakare som reglerar urverket så att det blir 20s långsammare. Enligt detta sätt att se det så kan jag påstå att min klocka har gått inom +/- 1s per dygn dom senaste 2 dygnen, eftersom jag har gått från 10s/d till 12s/d
Untitled.jpg

Idag stabiliserade sig tiden något, klockan tappade bara 1 sekund mer det senaste dygnet, än dygnet tidigare. Jag ska fortsätta att övervaka det hela och se var den hamnar någonstans.

När man söker på billiga urverk som 7s26, Myota 8203a osv.. så hittar man förvånansvärt många som intygar +/- 1s per dygn, eller per vecka till och med. Jag tycker det låter väldigt osannolikt, men vem vet, det kanske stämmer?

Det är ju även en fråga om hur man tolkar precision, en klocka som alltid pendlar mellan att gå 18-22sekunder för långsamt per dygn kan ju med lätthet skruvas tillbaka exakt en minut var 3.e dag. Alternativet är att man går till en urmakare som reglerar urverket så att det blir 20s långsammare. Enligt detta sätt att se det så kan jag påstå att min klocka har gått inom +/- 1s per dygn dom senaste 2 dygnen, eftersom jag har gått från 10s/d till 12s/d
Untitled.jpg
Plus minus en sekund i veckan låter som önsketänkande å det grövsta.

Jag skulle säga att du bör låta det bero ett tåg till, du har inte direkt någon statistisk säkerhet i så pass få mätningar. Mitt 6R15 går typ -15, men det varierar rätt ordentligt från dag till dag. :)

Alternativet är att man går till en urmakare som reglerar urverket så att det blir 20s långsammare. Enligt detta sätt att se det så kan jag påstå att min klocka har gått inom +/- 1s per dygn dom senaste 2 dygnen, eftersom jag har gått från 10s/d till 12s/d
Ett uppdrag likställt med att be någon mappa om en Toyota Aygo så att den ska gå i 400km/h.

Efter cirka 8 dagar på armen så har klockan faktiskt stabiliserat sig, på -12 sekunder per dygn och legat på det de senaste 4 dagarna. Helt ok, min gamla SKX009 gick på +10s, som är helt jämförbart med denna.

DSC-0067.jpg

Jag vågar inte riktigt öppna upp klockan, men nu har den stabiliserat sig fint. Det senaste dygnet gick klockan bara -10s/d så resultatet är helt OK, klart i klass med de SKX jag har haft tidigare.

Ska prova att lägga klockan ifrån mig på nattduksbordet, får testa några olika possitioner.

Jag vågar inte riktigt öppna upp klockan, men nu har den stabiliserat sig fint. Det senaste dygnet gick klockan bara -10s/d så resultatet är helt OK, klart i klass med de SKX jag har haft tidigare.

Ska prova att lägga klockan ifrån mig på nattduksbordet, får testa några olika possitioner.
Du kan ju alltid lämna in den, brukar kosta några enstaka hundralappar att få det gjort av en uris.

Nu har jag ruckat klockan, placerad med glaset nedåt så justerade jag den så att den gick ca 10s snabbare än vad den gjorde tidigare. Jag har börjat lära mig hur hårt bakstyckena sitter, och även anteckna positionerna på dessa för att kunna spänna dom lika hårt som de var från fabrik.

Det senaste dygnet gick klockan +10s, och min timegrapher app indikerade både igår och idag att klockan gick +5s/d med glaset nedåt. Därför har jag ruckat ner den till -4s/d med glaset nedåt. Ny mätning sker imorgon!

Det är riktigt bra resultat för ett så billigt urverk. Jag vet inte vilka spec just det verket har men skulle inte förvåna mig om typ +30 sek/dygn bedöms som "ok".

Tillbaka
Topp