• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystik & varumärken?

Alarik

Audemars
2-Faktor
Något som alltid triggat mig är tillverkare som lyckats bygga en känsla av mystik (inte att förväxla med story telling). Lite ”vi som vet, vi vet”. I min värld är främst Ulysse Nardin och Roger Dubuis överlägsna på detta. Jag gissar att det hänger ihop med märken som slår underifrån, kan vara innovativa men ändå har en viss historik alternativ ett erkänt kunnande, är begränsade i sin storlek och/eller bara går sin egna väg.

Jag antar att man kan sammanfatta det som en tillverkare som skapar ha-begär baserat på svag insyn kring varumärket snarare än modellerna.

Vilka tänker ni på när ni får peka ut ett varumärke som lyckats skapa en känsla av high-end ni verkligen vill ha utan att ni vet allt på nördnivå?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Något som alltid triggat mig är tillverkare som lyckats bygga en känsla av mystik (inte att förväxla med story telling). Lite ”vi som vet, vi vet”. I min värld är främst Ulysse Nardin och Roger Dubuis överlägsna på detta. Jag gissar att det hänger ihop med märken som slår underifrån, kan vara innovativa men ändå har en viss historik alternativ ett erkänt kunnande, är begränsade i sin storlek och/eller bara går sin egna väg.

Jag antar att man kan sammanfatta det som en tillverkare som skapar ha-begär baserat på svag insyn kring varumärket snarare än modellerna.

Vilka tänker ni på när ni får peka ut ett varumärke som lyckats skapa en känsla av high-end ni verkligen vill ha utan att ni vet allt på nördnivå?

Ulysse Nardin och Roger Dubuis.
Vad har vi missat då?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
A. Lange & Söhne
- inte många "vanliga" som känner igen dem. Fantastiskt hantverk, kul design som är originell osv. Inget man ser överallt direkt. Företag som funnits länge men gick under efter krigen, föddes på nytt på 90-talet. Lite mystik och en intresann historia bakom det hela.
Front.jpg
Front3.jpg
Front4.jpg
Back.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag antar att man kan sammanfatta det som en tillverkare som skapar ha-begär baserat på svag insyn kring varumärket snarare än modellerna.

Vilka tänker ni på när ni får peka ut ett varumärke som lyckats skapa en känsla av high-end ni verkligen vill ha utan att ni vet allt på nördnivå?
Alla: R O L E X
 

Alarik

Audemars
2-Faktor

:D
För mig är Rolex just antitesen i detta fall.
Missförstå mig rätt, det är makalösa klockor och insynen är minst sagt begränsad. Men Rolex likt många andra lever till stor del på story telling vilket självklart inte är oviktigt för att bygga varumärket men kan stundtals uppfattas som själlöst.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
:D
För mig är Rolex just antitesen i detta fall.
Missförstå mig rätt, det är makalösa klockor och insynen är minst sagt begränsad. Men Rolex likt många andra lever till stor del på story telling vilket självklart inte är oviktigt för att bygga varumärket men kan stundtals uppfattas som själlöst.
Du förstår väl att ingen tråd i ks får finnas utan att Rolex avhandlas :D
 

kmg

Patek
2-Faktor
:D
För mig är Rolex just antitesen i detta fall.
Missförstå mig rätt, det är makalösa klockor och insynen är minst sagt begränsad. Men Rolex likt många andra lever till stor del på story telling vilket självklart inte är oviktigt för att bygga varumärket men kan stundtals uppfattas som själlöst.
Men likväl ett varumärke väldigt många vill ha, av oklar anledning och utan att egentligen veta ett jota om varumärket/företaget
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Men likväl ett varumärke väldigt många vill ha, av oklar anledning och utan att egentligen veta ett jota om varumärket/företaget
Det du skriver är ju sant. Även jag fick efter ett tag habegär till några Rolex. Men mystik är det inte. Snarare en kombination av att tilltalas av viss design och tjusningen i att som en äkta vinnare bära en ROLEX på handleden.
Jämför med Patek Philippe som inte många utanför klockvärlden vet var det är för märke, men som sedan Paul Reisers karaktär utbrast "Jesus, look at that watch! Is that a Patek Philippe?" till Eddie Murphys i Beverly Hills cop 2 haft en speciell position som mystiskt märke hos mig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
För mig är det Lange och Vacheron Constantin. Har en Rolex, finns inget mystik eller Haute Horlogerie med den. Men grymt bra bruksklocka och värd sitt (list)pris.
 
  • Like
Reactions: HSK

ScubaKing

Audemars
I ordningen nedan...

Alla ultra high-end märken som 90% av gemene man aldrig hört talas om.

* Jaquet Droz
* F.P Journe
* Louis Moinet
* Philippe Dufour

1481894981_philippedufour1b.jpg
 

PNM

Panerai
Måste mystik hänga ihop med high-end? Ett märke som varken är high-end eller ens intressant som jag alltid tyckt det är något med mystiskt med Armand Nicolet.
 

PNM

Panerai
Sett billboards med UN-reklam längs med motorvägar i Ukraina, inte så man tänker ooooh mystiiiik... tänker snarare Porsche Cayenne you like caviar No ??

Ja, Ryssland och Östeuropa är väl stora marknader för UN? Vilket också återspeglat sig i designen även om det känns som de dragit ner på bling-faktorn på senare tid.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
I ordningen nedan...

Alla ultra high-end märken som 90% av gemene man aldrig hört talas om.

* Jaquet Droz
* F.P Journe
* Louis Moinet
* Philippe Dufour

1481894981_philippedufour1b.jpg

JD & LM har en del fina grejer. Brukar glo på deras klockor rätt ofta. Väldigt fina, men kanske för plottriga i längden. Då jag mest är en one watch guy, så kan nog dessa vara lite fel för mig.

Men någon mystik vet jag inte om jag kan förknippa klockor med.
Enda mystiken är priserna på sprostrollar, AP RO och PP nötter
 
Q

Qvintus

Guest
I ordningen nedan...

Alla ultra high-end märken som 90% av gemene man aldrig hört talas om.

* Jaquet Droz
* F.P Journe
* Louis Moinet
* Philippe Dufour

1481894981_philippedufour1b.jpg

Independent-tillverkare som ovan, men du glömde den kanske främste idag: Voutilainen.
Hoppas kunna åka till mässan i Basel någon gång bara för att kunna se klockor från små högkvalitativa independent-tillverkare och kanske också få tillfälle att lyssna på Kari Voutilainen live. Roger W Smith på Isle of Man är också en legend...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Sarpaneva.
Skulle jag vilja ha. Utformningen tycker jag är tilltalande och bara det gör dem ganska mystiska. Från Finland och hantverksmässigt tillverkad är också mystiskt och jag tror inte många som såg den på armen visste vad det var för nåt.
 
Q

Qvintus

Guest
Sarpaneva.
Skulle jag vilja ha. Utformningen tycker jag är tilltalande och bara det gör dem ganska mystiska. Från Finland och hantverksmässigt tillverkad är också mystiskt och jag tror inte många som såg den på armen visste vad det var för nåt.

Stepan Sarpanevas klockor är ofta som hårdrock och ofta ”mystiska”.
Fantastiskt att det finns flera internationellt högt respekterade finska urmakare (och några med ursprung i Danmark; Georg Jensen och Urban Jürgensen).
Sveriges internationellt mest kända, Filip Tysanders DW, är som bekant i ett helt annat marknadssegment och minst av allt ”mystiska”. Sjöö Sandström samt därefter Mikael Sandströms nystart av Halda har väl heller inte riktigt uppmärksammats internationellt bland klockkonnässörer. Urmakarskolan i Motala (och tidigare i Borensberg) verkar inte få fram lovande talanger?
 
Topp