• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
Fifflio skrev:
Dit jag vill komma är att vill ni på klockforumet som bär rolex, omega, breitling sitta här ensamma och diskutera i framtiden eller vill man ha in nya medlemmar som också är klockintresserade? Vart någonstans ska man börja i klockträsket, vart går gränsen?

Håller inte.

Du får en schysst vintage-Omega för hälften av vad du betalar för plankningen. Om det inte är intressant kan du få en kvalitetsklocka med eget utseende från Tissot eller Seiko för samma summa.

Tro mig jag är kräsen! Sub looken är det ända som tilltalar mig i prinsip:)! Så det håller visst!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Spencer66 skrev:
Och jag som fixade in dig på gästlistan på Rose och Whiteroom :(

Och jag har sett till att din fru inte behöver frysa om handleden, behöver inte betyda att jag måste acceptera Davosa. :)

Tjänsten är hur som helst mycket uppskattad, och du har väl inga MKII-skelett i garderoben?

Jag uppskattar stort att du hatar hommager tyckte bara det var trist om du skulle blocka mig :D
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Jag uppskattar stort att du hatar hommager tyckte bara det var trist om du skulle blocka mig :D

Ah! Du menar den där Rolex-klockan du har som är en Blancpain-hommage? Undantag tycker jag, det var ju så längesedan. Den är okej.
 

ludde28

Omega
Jag är nybörjare själv och väldigt lite insatt i klockor.
Har ägt tot 5 klockor under hela mitt liv (fick Prim som barn, sen blev det digital Seiko sport 100 som tonåring (som ligger faktiskt i byrålådan), för att övergå till Citizen Aqualand Analog som vuxen. Denna klocka har jag haft o i 20 år! Tycker väldigt mkt. om den fortfarande, trots att den är idag ganska sliten (glaset och lumina).
Men förra året bestämde jag mig att satsa på en mekanisk klocka o valet föll på en svart SMP med skelleton visare, som jag blev och är förtjust i. En diskret klocka, precis som jag vill ha.
Nu är jag på jakt efter ett semester dykarur med GMT funktion. Dem "stora" erkända märken har inga klockor som har alla spec som jag har satt (Omega 2535.80 och Breitling Colt GMT kommer väl närmast, men utanför budget).
Då återstår sk. homeage märken att vända sig till. Berndhadt, Ocen7, Limes har modeller som uppfyller alla mina spec. krav. Tack vare länken till http://www.aramar.nl har jag sett nu att även Steinhart har en modell som uppfyller kraven och ligger dessutom bra i pris. Det är Triton 30 ATM Dual Time.
Undrar om även denna modell är en designplagiat på en annan modell. Vilken isf? Om inte så har även Steinhart egen design.
Så för mig går funktion, pålitlighet före annat.
 

BME

Cartier
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66
 

Ministern

Founder
2-Faktor
BME skrev:
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66


Bär du den så sker lottning om din plats på stört :mrgreen: så oförskämd mot en forumsponsor kan man inte vara..
 

BME

Cartier
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66


Bär du den så sker lottning om din plats på stört :mrgreen: så oförskämd mot en forumsponsor kan man inte vara..

:lol: misstänkte det, men du kan vara lugn skulle aldrig falla mig in!
Hoppas att jag kan gå därifrån med en ny klocka om jag bara kan bestämma mig för vilken jag vill ha någon gång :?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
BME skrev:
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66




Bär du den så sker lottning om din plats på stört :mrgreen: så oförskämd mot en forumsponsor kan man inte vara..

:lol: misstänkte det, men du kan vara lugn skulle aldrig falla mig in!
Hoppas att jag kan gå därifrån med en ny klocka om jag bara kan bestämma mig för vilken jag vill ha någon gång :?


Jag kommer hjälpa dig :D
 

BME

Cartier
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66




Bär du den så sker lottning om din plats på stört :mrgreen: så oförskämd mot en forumsponsor kan man inte vara..

:lol: misstänkte det, men du kan vara lugn skulle aldrig falla mig in!
Hoppas att jag kan gå därifrån med en ny klocka om jag bara kan bestämma mig för vilken jag vill ha någon gång :?


Jag kommer hjälpa dig :D

Haha vad skönt då är jag i trygga (rolex)händer då! :lol:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
BME skrev:
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Spencer66 skrev:
BME skrev:
Hehe det här var ju kul att läsa och jag känner att jag vinglar någonstans på knivseggen och håller med alla lite grann iaf :?
Hoppas bara att någon kommer vilja köpa min Steinhart Ocean 44, som införskaffades för att "känna på" hur en DSSDs utseende lirade, när jag lägger ut den på k&s :lol:
Eller ska jag bära den till KS kvällen på Rob E? ;) @Spencer66




Bär du den så sker lottning om din plats på stört :mrgreen: så oförskämd mot en forumsponsor kan man inte vara..

:lol: misstänkte det, men du kan vara lugn skulle aldrig falla mig in!
Hoppas att jag kan gå därifrån med en ny klocka om jag bara kan bestämma mig för vilken jag vill ha någon gång :?


Jag kommer hjälpa dig :D

Haha vad skönt då är jag i trygga (rolex)händer då! :lol:

Finns bara ett orginal!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Love the watch, not the brand - Köp det du gillar och njut av det, låt folk tycka va de vill, det enda som spelar roll är va du själv känner! Kan uppriktigt säga att en gång i tiden fick jag en (konstigt nog) sjukt välgjord KinaSub, älskade den klockan tills den en dag ironiskt nog blev stulen vid inbrott.


//Micke
 

BME

Cartier
Fryken skrev:
Lycka till BME! Räknar med en paketöppningstråd deluxe om några veckor!

Tackar, är rädd för att jag inte kommer kunna bestämma mig så vågar inte lova något... :)
Sen har det formats en tanke sen senaste g2g:n att nästa ur ska vara en Panerai, vi får se hur övertygande Spence kan vara :D
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
micke_s skrev:
Love the watch, not the brand - Köp det du gillar och njut av det, låt folk tycka va de vill, det enda som spelar roll är va du själv känner! Kan uppriktigt säga att en gång i tiden fick jag en (konstigt nog) sjukt välgjord KinaSub, älskade den klockan tills den en dag ironiskt nog blev stulen vid inbrott.


//Micke

+1
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fifflio skrev:
micke_s skrev:
Love the watch, not the brand - Köp det du gillar och njut av det, låt folk tycka va de vill, det enda som spelar roll är va du själv känner! Kan uppriktigt säga att en gång i tiden fick jag en (konstigt nog) sjukt välgjord KinaSub, älskade den klockan tills den en dag ironiskt nog blev stulen vid inbrott.


//Micke

+1
Du vill kanske ta dig en titt i 40,000-inläggstråden. ;)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
BME skrev:
Fryken skrev:
Lycka till BME! Räknar med en paketöppningstråd deluxe om några veckor!

Tackar, är rädd för att jag inte kommer kunna bestämma mig så vågar inte lova något... :)
Sen har det formats en tanke sen senaste g2g:n att nästa ur ska vara en Panerai, vi får se hur övertygande Spence kan vara :D

Spencers Rolex vs. Panerai-tal bör förevigas av någon.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
daviden skrev:
Fifflio skrev:
micke_s skrev:
Love the watch, not the brand - Köp det du gillar och njut av det, låt folk tycka va de vill, det enda som spelar roll är va du själv känner! Kan uppriktigt säga att en gång i tiden fick jag en (konstigt nog) sjukt välgjord KinaSub, älskade den klockan tills den en dag ironiskt nog blev stulen vid inbrott.


//Micke

+1
Du vill kanske ta dig en titt i 40,000-inläggstråden. ;)

Haha jädrar vad roligt :D ! Tack för tipset ;) !
 
Måste erkänna att jag köpte min Ocean Vintage Military för att just Submariner 5517 (som är den ultimata Milsuben med svärds-visarna, gulnat tritium osv) är min "graal". Och som sådan ganska ouppnåelig - vilket i och för sig inte en "vanlig" Rolex sub är.

Kontaktade Orange Watch Company och MKII men tyckte att väntetiderna var för långa - Ocean Vintage Military behövde jag bara vänta ca en månad på ;-) Och precis som de två förstnämnda så är Steinharts homage inte en kopia utan skiljer sig från originalet på pass tydligt att ingen - som vet vad en Milsub är - skulle kunna ta den för originalet.

Jag skulle aldrig bära en "förfalskning" - men en "Swiss made" homage till en sann ikon som finns i färre än 1000 ex i original - blir den "fel" bara för att den är just en Steinhart?
Är en "moddad" Seiko bättre? Eller är en Orange, Davosa, Armida eller MK II alltid bättre än en Steinhart?
Nyfiken på forumets åsikter....

Ps.
Och Rolex förlorar inga pengar på mig... tvärtom ;-)
 

Bilagor

  • Ocean_vintage-military.jpg
    Ocean_vintage-military.jpg
    32.8 KB · Visningar: 556
Fifflio skrev:
Är du nöjd med Steinharten än så länge?:)

Steinhart som homage-brand är en ny erfarenhet då det i grunden är ett gammalt tyskt familjeföretag, skulle nog inte köpt den om jag känt till hatet mot märket ;)

Men klockan har en finish jämförbar med Tudor BB och den håller tiden mot min "referens" kvarts-klocka som ingen annan. Bra hantverk med andra ord, kommer nog att behålla den... Men just "hatet" på KS smolkar bägaren lite, så den får inte så mycket handledstid just nu :( Vilket inte innebär att jag inte uppskatter den - jag tycker fortfarande att den är hejdlöst vacker - precis som originalet! :geek:
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
CreativeMind skrev:
...Men just "hatet" på KS smolkar bägaren lite, så den får inte så mycket handledstid just nu :(...

Du tar oss på på tok för stort allvar. Jag tycker att du ska skita i allt gnäll och bära vilken klocka du vill. Om man tycker att en klocka är snygg och vill bära den ska man inte låta bli pga andras uppfattning. Det gäller inte bara klockor.

Trevlig fredag
JoberMan
 
Det jag funderar på så fort den här typen av trådar dyker upp på forumet är hur långt bak i tiden den samlade kunskapen sträcker sig?

Själv har jag bara en väldigt övergripande kunskap om armbandsurets historia. Till och med jag kan ju räkna ut att Rolex kom före Steinhart och bevisligen är Rolex en av ganska få tillverkare som överlevt och dessutom är marknadsledande vilket är imponerande.

Nu till pudelns kärna; är det så att vi bara diskuterar och jämför klockor och klockors utseende i "modern tid" eller är verkligen Rolex arketypen för alla armbands ur. Var de verkligen först med designen på alla deras visare, index, boetter etc.? Eller delar de sin design med ur från deras samtid eller har de kanske lånat från klockor tillverkade någon gång under de 400 föregående åren?

//Marcus
 
CreativeMind skrev:
Men klockan har en finish jämförbar med Tudor BB och den håller tiden mot min "referens" kvarts-klocka som ingen annan. Bra hantverk med andra ord, kommer nog att behålla den... Men just "hatet" på KS smolkar bägaren lite

Hej CreativeMind & Fifflio

Först tycker jag det alltid är kul med nya medlemmar men i det här fallet har ni fel, det finns inget hat mot Steinhart på KS, vad får ni det ifrån? Däremot är det väl natuligt att inte alla gillar dom likväl som att alla inte gillar något annat märke....sedan är det väl så att just Hommage företag som Davosa, Steinhart, OCEAN7 och MM inte står så högt i kurs hos många ju pga av att dom snor designer mer eller mindre rakt av från olika tillverkare, men hat nej MEN dom märkerna kommer nog aldrig få nån riktig cred oavsett hur små serien eller hur välbyggda dom är just pga avv dom snor desigen, varför skulle det spela nån roll om dom görs i små serier, sedan kommer vi till MKII som även hos klocknördar får en hel del cred, varför vet jag inte....

Om ni nu sååå gärna vill ha en Rolex och det är det ultimata märket med den ultimata desigen (enligt er) så tycker jag ni ska vara nöjda med era klockor ni har nu och spara ihop till en Rolex, ALLA idag med ett jobb har råd med en Rolex, det handlar om att prioritera sitt intresse, har full förståelse att inte alla (Inklusive mig själv) inte kan gå in och spontanköpa klockor för 20k+ SEK men med lite prioriteringar så kan nog dom flesta skrapa ihop 20k men det kanske betyder att man får hoppa en semester eller dra ner på golfen, inte ha den fetaste bilen, eller strunta i 50tum TVn osv...

Har man ett intresse så kostar det, så enkelt är det.......det finns beggade Rolex Subbar från 20k och Datejust från så lite som 10k och det är nog rätt så mycket roligare än att köpa en kompromiss som ändå kostar en slant (4k för Steinhart, vissa andra kostar bra mycket mer) och det kommer nog ändå visa sig vara ett mer ekonomsikt beslut i slutändan att satsa på the real deal....och skulle jag ha 4k och lägga på en klocka så finns det mycket i den klassen om man köper begagnat även från kända tillverkare om än inte kanske Omega, Rolex Breitling m.fl men säkert ifrån mid range märken som Oris, Hamilton, Fortis, Glycine och självklart Seiko & Citizen....

Summa summarum, Steinhart gör nog fina och välbyggda klockor men snor desigen från Rolex mer eller mindre rakt av, vissa tycker det är okej, vissa inte.....att dom ska vara i paritet med Tudor BlackBay har jag svårt och tro men det ska jag låta vara osagt....

Så häng här och prioritera om lite så ska ni se att ni siter där med en Rolex inom kort...


Eller så skiter ni i Rolex och hoppar direkt på vinnartåget Panerai................. ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp