• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Näe, nu behöver jag råd angående en "bumpande" säljare- inte här på forumet, men ändå...

trumpetera

Panerai
Jag står i begrepp att köpa en klocka av en säljare på WUS. Vi har kommit överens om priset, frakten etc. Han har varit på tjänsteresa ett par dagar, vilket gjort att även om affären sas. är i hamn, har den inte kunnat avslutas förrän han kommit hem.

Ändå "bumpar" han sin annons på WUS med jämna mellanrum.

Idag, när jag skall betala, strular PayPal något infernaliskt. Alltemedan vi står i PM-kontakt med varandra angående detta, och diskuterar olika möjligheter att lösa problemet ser jag att anonsen bumpas IGEN!!

Jag har tidigare ifrågasatt detta sas. parralellbumpande, men fått någotsånär lugnande svar.

Vad skulle ni göra? Genomföra affären, eller lyfta på hatten och tacka för er?
 

Glusch

Cartier
Å ena sidan förstår jag honom, som vill öka chansen att klockan säljs. Eftersom er affär helt inte är i hamn ännu vill han öka mängden folk som ser annonsen.
Å andra sidan är det respektlöst mot den som sitter i budgivning/diskussion om klockan med honom. Man kan ju hoppas att ifall någon kontaktar honom under tiden som han dealar med dig så besvarar han dem med "En annan person hann före, ifall han inte köper klockan kontaktar jag dig".
 

Brogren

Cartier
Personligen hade jag inte gjort det men som är sagt tidigare i tråden förstår jag varför det görs
Men man kan tycka att det är drygt att bumpa när en affär stundar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Du svarade ju precis på din egna fråga. Du som köpare krånglar med pengarna. Säljaren sprider ut riskerna och hoppas att någon annan kan genomföra affären istället för att lägga ned all sin tid på dig.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter ju lite oartigt. Har ni kommit överens om en deal (allt uppgjort) så är det, åtminstone i min bok, inte läge för säljaren att försöka sälja klockan till någon annan.
 

Greven

Audemars
Jag är en stor vän av affärsheder. Om man säger att man skall köpa en vara, och även kommit överens om pris och frakt så skall säljaren kunna lite på att köparen står vid sitt ord. Samma gäller åt andra hållet, har säljaren accepterat pris och fraktkostnad så är resten formalia. Så därför skulle jag principiellt säga att du skall genomföra affären, och säljaren skall inte hålla på att bumpa annonsen. Simple as that!
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag förstår honom. Jag har haft säkert 10 personer som har sagt att de ska köpa min Jaeger på K&S, som sedan dragit sig ur av diverse anledningar. Dessutom har jag ytterligare ca 5-7st som bestämt datum och tid för träff, men alltid bangat några timmar eller någon dag innan.

Bara för att folk säger "jag ska ha den", eller vill träffas F2F, är inte affären i hamn. Tvärtom skulle jag vilja säga.
 

trumpetera

Panerai
Det som stör mig, och som jag borde skrivit i min första post är, att vi har varit överens om affären sedan i tisdags, med eftersom säljaren varit ute på affärsresa och inte kunnat skicka klockan, har vi inte kunnat avsluta affären förrän han kommit hem.

Under den tiden har han vid fyra tillfällen bumpat upp sin säljannons.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag förstår honom. Jag har haft säkert 10 personer som har sagt att de ska köpa min Jaeger på K&S, som sedan dragit sig ur av diverse anledningar. Dessutom har jag ytterligare ca 5-7st som bestämt datum och tid för träff, men alltid bangat några timmar eller någon dag innan.

Bara för att folk säger "jag ska ha den", eller vill träffas F2F, är inte affären i hamn. Tvärtom skulle jag vilja säga.
Va??!! Fy faaaan va drygt
 

Glusch

Cartier
Det som stör mig, och som jag borde skrivit i min första post är, att vi har varit överens om affären sedan i tisdags, med eftersom säljaren varit ute på affärsresa och inte kunnat skicka klockan, har vi inte kunnat avsluta affären förrän han kommit hem.

Under den tiden har han vid fyra tillfällen bumpat upp sin säljannons.

Det låter i och för sig ganska oschysst. Men tror att det i sin essens handlar om precis det som @Rookie skrev och menade på. Affären är inte i hamn fören säljaren fått sina pengar. Och till dess vill han väl hålla det så öppet som möjligt. Även om det som sagt kan anses otrevligt (jag skulle troligen också tycka det om jag befann mig i din sits).
 

KMS

Rolex
Nu vet jag ju inte varifrån du köper, men överlag känns det väl enklast att sälja i sitt eget land. Så min första tanke är att säljaren bumpar för att hitta en "närmare" köpare. Så lite dålig stil, men nog det problemet på ett såpass stort forum som WUS.
 
Topp