• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nämen, se på fan. En klocka till. Seiko deluxe. 6159-7000

john b

Rolex
I gårdagens Brattetråd hintade jag om lite extra innehåll i lådan.
I själva verket var det huvudnumret.

EN Breitling är kul, speciellt om den är snygg och lite ovanlig.
Men det här är fanimig magiskt!


Jag har alltid gillat Seiko, som så många andra insåg jag tidigt att om man inte har rejält med disponibla stålar så är det Seiko som gäller om man vill ha bra grejer.
Har ni tex hållit en Tissot eller annat "Swiss made" för tre- fyratusen och hållt bredvid en Seiko? Skrattretande skillnad i kvalitet och känsla enligt mig. Designen däremot faller inte alla i smaken och det fattar man ju.


Jag började med en Premier kinetic med evighetskalender.Insmugglad via klassiska ebay-säljaren pokemony (tror jag det stavas), 4-5000 kostade den och det var en tung investering för en fattig student.
Snabbt efteråt en Samurai, och någon femvariant. Sedan ångade det på och jag har alltid haft minst två Seikos eller Grand Seikos i gömmorna. Ingen Credor ännu tyvärr. Kanske kommer.

Första Seikon för mig:
bild1.jpg~original



De flesta här, inkluderat mig, föredrar väl eg Seikos dykare. Och där har de alltid excelerat. De har på sina lite bättre modeller alltid haft en konsekvent design (om än inte lika konservativa i utvecklingen som Rolex).

Snodd bild från yonsson (som snodde den från Internät):

Shrouded.jpg


Här finns lite mer info och bilder:
http://timetapestry.blogspot.se/2015/01/seiko-sbdx012-and-marine-master-300m.html


Jag hade ett tag en fin tuna-samling. Men det var reissues och moderna grejer så inte jättekul.

Marinemastern var länge min favoritklocka. Ffa innan jag hade råd att köpa en. Sedan insåg jag snabbt att den är lite för topptung för mig. Sålde den, men glömde av och köpte en till. Repeat på det ett par gånger. Har haft fyra stycken. Varje gång en anländer i lådan blir jag förvånad och tänker, vafan: Var den så hög?

Klockor som inte är goa att använda ryker obönhörligen ut från lådan.

Nåväl. Vad finns det för alternativ. Inte många om man som jag är en fegis när det gäller vintage. Är så jäkla rädd att bli blåst.
Men, när en klocka med perfekt proveniens dök upp från en välkänd säljare och det fanns lite extra cash på kontot var det bara att slå till!

Utomhus på jobbet idag. Grymt fotoljus med mulet och snöigt.

20150205_111440_edit_1423131442443.jpg~original



Så jävla GO!
MarineMasterns Farfar: 6159-7000.
Snyggare än en Marine Master, och frutkansvärt mycket ovanligare. Dessutom asmycket bekvämare att bära då den är betydligt plattare.

100 procent originaldelar och inget relumat. Servad av Seiko 2013 inkl trycktest. Bättre blir det fan inte.

Fotade lite hemma, kasst blixtljus. Men skojiga bakgrunder på äventyrare.

Först en bild på Roald Amundsen och hans team. De kom som säkert bekant först till Sydpolen.

1.jpg~original


Där satte de upp ett tält till Scott (som kom tvåa) med ett litet brev i. Det stod:
-Sux 2 b u.

Här ett foto På Scotts båt och base camp. Båten hette Terra Nova.

2.jpg~original



En av flera anledningar att Scott dog på vägen tillbaka (han hann läsa det retsamma brevet från Amundsen först) var att han bestämt att hans team skulle skida själva utan hjälp av draghundar. British Valor etc etc Great Fortitude yada yada high supper tea


Tredje fotot på en cool dykare, Hans Hass. Han dök innan det blev populärt.
Han tyckte nog att klockor för att tajma dyken kanske var lämpligt för barn och/eller dementa.


3.jpg~original


Klockan är ett arsle att fota, det välvda glaset och den svarta tavlan ger en massa reflexer.
Men riktigt fin i verkligheten.


På handleden igen.

4.jpg~original


Sammanfattningsvis en klocka som är riktigt trevlig. I fantastiskt originalskick för att vara från 1968.

Sitter bra. Fästmön vill inte låna. Tur.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Otroligt fin. Den optimala Seikon, faktiskt. När du tröttnat och blivit sugen på något fräschare byter jag den rakt av mot min MM300:D
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Grym, kickar arsle med alla moderna seiko-dykare (kanske alla dykare t.o.m.). Två riktigt bra paketöppningar inom två dagar, stort grattis till dig!
 
Topp