• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När är en klocka vintage?

Ministern

Founder
2-Faktor
Är det som Davvan säger att de måste vara pre 86 eller kanske plexi? Hur ny får en klocka vara för att få postas på Vintage?
 

thomastheswede

Audemars
Rent logiskt borde ju årtalet justeras efterhand som åren går. Tittar man på bilvärlden och specifikt Porsche så är ju numera 911:eek:r från 80-talet "vintage" medan man för 10 år sen absolut inte tyckte det.

Men min högst personliga (och Rolex-inskränkta) syn på saken är att allt som är plexi är vintage vilket innebär slutet av 80-talet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Rent logiskt borde ju årtalet justeras efterhand som åren går. Tittar man på bilvärlden och specifikt Porsche så är ju numera 911:eek:r från 80-talet "vintage" medan man för 10 år sen absolut inte tyckte det.

Men min högst personliga (och Rolex-inskränkta) syn på saken är att allt som är plexi är vintage vilket innebär slutet av 80-talet.
Fast DD fick safir på 70-talet och OQ har alltid haft det.
 

thomastheswede

Audemars
Jo det är sant och även en gulnad trippel-sexa är ju vintage i mina ögon så ingen regel utan undantag...

Frågan är vad vi tycker om 20-30 år? En en 14060 köpt 2005 vintage då?

Nu ser jag att originalfrågan var hur gammal klockan ska vara för att få postas, inte för att kallas vintage. Det ena är en forumregelfråga, den andra frågeställningen är ju mer filosofisk.
 

Marckus

Panerai
Var går gränsen för en 16520 för att få kallas vintage på forumet. Tidiga 88 torde ju kvala in, men sen då...
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
25 år verkar vara "vedertaget" som vintageålder, för att vara på säkra sidan är det lika bra att lägga till 15%..
1986 seems about right:)
Som Aurum väger jag in lite mer i begreppet vintage än bara ålder, krävs "själ" också
 

frere

Audemars
2-Faktor
En modell som verkligen ställer till det för alla definitioner är speedmastern. Plastglas, manuell, likadan i 45 år. En 86:a är inte mer vintage än en 96:a. Som i sin tur är snubblande lik en 76:a.

Kanske blir en 861-speedmaster aldrig vintage, eller så är en ny speedmaster ett vintageur redan när man köper den?

Klockornas kvastfening om ni så vill.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
En modell som verkligen ställer till det för alla definitioner är speedmastern. Plastglas, manuell, likadan i 45 år. En 86:a är inte mer vintage än en 96:a. Som i sin tur är snubblande lik en 76:a.

Kanske blir en 861-speedmaster aldrig vintage, eller så är en ny speedmaster ett vintageur redan när man köper den?

Klockornas kvastfening om ni så vill.

Har den raka luggar så vet man. ;)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Väldigt svårt att definiera vintage. Tycker min zenith känns vintage, men en Daytona från samma tid känns mycket mer modern och inte lika vintage.
WUA77Rp.jpg

zaUOsxA.jpg
 

Icaras

Rolex
En modell som verkligen ställer till det för alla definitioner är speedmastern. Plastglas, manuell, likadan i 45 år. En 86:a är inte mer vintage än en 96:a. Som i sin tur är snubblande lik en 76:a.

Kanske blir en 861-speedmaster aldrig vintage, eller så är en ny speedmaster ett vintageur redan när man köper den?

Klockornas kvastfening om ni så vill.
En speedmaste blir vintage när den får patinerade index ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När åldern blir ett mervärde

Det innebär alltså att flertalet av allt skrot (läs dressklockor från 50-60 talet) aldrig blir vintage då det snarare är ett negativt värde på dem jämfört det man faktiskt får. Man kan få ett fint mekaniskt ur för en 500-hundring. Motsvarande nytt 4-5000kr. Här har åldern ingen positiv inverkan och det blir inte vintage utan bara gammalt?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
För att göra ordet ännu mer luddigt så hör man retro i allt större utsträckning! Retro kan vara upplevelser av nostalgisk karaktär när man får syn på en pryl som framkallar äldre minnen!

Ibland kan politiska och historiska händelser skynda på det båda begreppen!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det innebär alltså att flertalet av allt skrot (läs dressklockor från 50-60 talet) aldrig blir vintage då det snarare är ett negativt värde på dem jämfört det man faktiskt får. Man kan få ett fint mekaniskt ur för en 500-hundring. Motsvarande nytt 4-5000kr. Här har åldern ingen positiv inverkan och det blir inte vintage utan bara gammalt?
Du läser in monetärt värde i mervärde?
 
Topp