• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När bör jag trycktesta min Rolex Hulk?

Du kan ju ha skadat den eller vad som.
Tror många här trycktestar en gång per år. Dvs före varje badsäsong.

Tycker täthetsservice med packningsbyte vart femte år och en trycktest däremellan är ett bra riktmärke om man badar med den regelbundet och vid tio år är det dags för service.

Kostar en hundring att kontrollera tätheten. Bättre det än att klocka är borta på garantiärende 2 månader....

Jag hade inte trycktestat den nu.
Som @yonsson säger är den under garanti. Dock hade jag nog trycktestat den lite senare (även om den fortf. är under garanti).
Mest för att ett trycktest kostar 100kr och att vänta på en klocka som är på service är riktigt drygt.

Fick ett annorlunda svar av en av lärarna på urmakarskolan. ”Om den är tät idag betyder det inte att den är det imorgon” :D

Trycker alltid aktuell klocka inför badsäsongen, en 100ing känns lite som ”skitsamma” i sammanhanget ;) Ett garantiärende tar lite längre tid än en kopp kaffe och ett trycktest :)!

Men tanke på att majoriteten av Rolex-köpare inte har den blekaste och glatt plaskar i tiotalet år så skall man nog inte vara alltför orolig. En täthetskoll och lättare service som senast vart femte år är en bra riktlinje.

Gör det idag :), fredagar ger bäst tryck ur ett generellt perspektiv.
Då jag själv styrketränar omfattande så trycktestar jag själv min Hulk med ett riktigt bra pump, du vet sådär när man undrar hur mycket skinnet kan spänna egentligen.
Vissa renläriga sägs ha skickat sina Hulkar direkt till Bruce Banner för test men det känns ju lite mer petigt.
Hursom, grattis till grym klocka och lycka till med testandet.

Trevlig helg :)

Som jag förstått det, efter att ha trycktestat min 116710LN på Rob E, så lämnar de, iaf Rob E, ingen garanti på ”vanligt” trycktest. Ska det garanteras täthet så är det ett mer omfattande test, i vatten (?), där de innan tar ut urverket ur boetten.
Vet självklart inte om det här gäller för samtliga urmakare men känns ändå rimligt. Sen så är ju ändå ett ”vanligt” trycktest tillräckligt i min värld för jag ska bada med klockan. Hur som, värt att ställa frågan vilka garantier som lämnas vid trycktest.

Ok! Nästa fråga. Vågar man en icke Rolex AD utföra ett trycktest? (Vet inte hur avancerat det är)
Om det är vanligt bad och kanske att snorkla lite med den du ska göra så kan du göra trycktest hos vilken klockhandlare som helst. Om du vill ha den testad till 300meter så tror jag den måste in till Rolex eller någon med kraftigare utrustning men jag ser inte nyttan med det då du mest sannolikt inte kommer utsätta klockan för sådant tryck.

Tillbaka
Topp