• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När börjar en klocka bli dyr för dig?

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Sålänge inte ägandekostnaden drar iväg så spelar det mindre roll... mao en Maurice Lacroix för 25k ny är enligt mig betydligt "dyrare" än exempelvis en Rolex Day-date 1803
 

par

Patek
2-Faktor
Min första "dyra" var en SMP för 11400 kr min sista en Patek för..

Visst flyttar man fram positionerna och blir döv för logiska invändningar. Man blir lite smådum tror jag..

För övrigt tycker jag bara en klocka är dyr om den kostar mer än hälften av sitt värde att serva.


Vad pratar man för pengar när det gäller service på PPn?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt löjlig tråd. Allt är relativt. Vissa bor som råttor, går omkring i arbetskläder dygnet runt och åker aldrig utomlands för att ha råd med sin graalklocka. Andra behöver aldrig begränsa sig. Fattar inte hur man kan vara intresserad av andras ekonomi och prioriteringar.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vad som är dyrt för en individ behöver inte vara det för en annan... Och vice versa. Mer än så behöver inte sägas...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Riktigt löjlig tråd. Allt är relativt. Vissa bor som råttor, går omkring i arbetskläder dygnet runt och åker aldrig utomlands för att ha råd med sin graalklocka. Andra behöver aldrig begränsa sig. Fattar inte hur man kan vara intresserad av andras ekonomi och prioriteringar.

Tror (och hoppas) att tråden handlar om hur man ser på det rent generellt inte var varje individs smärtgräns när det gäller dinkor ligger... för då håller jag helt med dig
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag kanske också tolkat det fel, jag menar att jag tittar lite extra om jag ser någon bära en klocka för runt 10 k och uppåt.
 

par

Patek
2-Faktor
Riktigt löjlig tråd. Allt är relativt. Vissa bor som råttor, går omkring i arbetskläder dygnet runt och åker aldrig utomlands för att ha råd med sin graalklocka. Andra behöver aldrig begränsa sig. Fattar inte hur man kan vara intresserad av andras ekonomi och prioriteringar.


Jag tror trådskaparen syftade på mer vad vi tycker är en bättre/dyrare klocka i pengar. Inte vad vi har råd att betala för klockor.
 

Mangusta

Cartier
Tror (och hoppas) att tråden handlar om hur man ser på det rent generellt inte var varje individs smärtgräns nr det gäller dinkor ligger...

Tänkte som du skrev. Menar naturligtvis INTE att jag vill veta om allas ekonomi och smärtgräns. Att skriva vad man anser är en "dyr och fin" klocka är inte alls samma sak som att skriva att x antal tusen är det mesta man har råd med. Jag tycker att det startar runt 20-25 K men det betyder inte att just den summan är min smärtgräns.
 
C

China

Guest
Traditionell tillverkning kan aldrig bli för dyr, har klockan rullat av det löpande bandet så är allt över en femhundring för dyrt. Ingen universell sanning, men mina egna preferenser.;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att skriva vad man anser är en "dyr och fin" klocka ...

Och därmed utgår du ifrån att en dyr klocka är en fin klocka, vilket inte alltid är fallet.
Priset är dessutom bara beroende av prioriteringar och tålamod och är därmed ett relativt hinder. Raritet däremot är en riktig utmaning, som i och för sig ofta är kopplat till en hög prislapp.
 

Mangusta

Cartier
Och därmed utgår du ifrån att en dyr klocka är en fin klocka, vilket inte alltid är fallet.
Priset är dessutom bara beroende av prioriteringar och tålamod och är därmed ett relativt hinder. Raritet däremot är en riktig utmaning, som i och för sig ofta är kopplat till en hög prislapp.

Jag orkar inte diskutera med dig eftersom att du bara är ute efter att tjafsa med mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag orkar inte diskutera med dig eftersom att du bara är ute efter att tjafsa med mig.

Inte alls. Fattar bara inte vad du är ute efter. Det finns klockor för 1000kr som är fina och det finns klockor för 100000kr som jag aldrig skulle vilja äga. Hade du frågat hur mycket man anser att man behöver betala för att få en klocka av en viss kvalitet så hade det varit möjligt att svara. Eller om du frågat när priset blir ologiskt högt i förhållande till vad man får kvalitetsmässigt. Fattar fortfarande inte vad du vill att vi ska diskutera.
 

Mangusta

Cartier
Och därmed utgår du ifrån att en dyr klocka är en fin klocka, vilket inte alltid är fallet.
Priset är dessutom bara beroende av prioriteringar och tålamod och är därmed ett relativt hinder. Raritet däremot är en riktig utmaning, som i och för sig ofta är kopplat till en hög prislapp.

Dessutom kan du sluta ta saker ur sitt sammanhang i dina citat av mig. Det blir klara syftningsfel då!
 

Mangusta

Cartier
Inte alls. Fattar bara inte vad du är ute efter. Det finns klockor för 1000kr som är fina och det finns klockor för 100000kr som jag aldrig skulle vilja äga. Hade du frågat hur mycket man anser att man behöver betala för att få en klocka av en viss kvalitet så hade det varit möjligt att svara. Eller om du frågat när priset blir ologiskt högt i förhållande till vad man får kvalitetsmässigt. Fattar fortfarande inte vad du vill att vi ska diskutera.

Strunta i att svara om du inte fattar då! Andra verkar fatta vad jag vill diskutera så vi klarar det utan dig.
 

Knät

Cartier
Definiera dyr..

Dyr klocka, för för mig är den inte ens värd 500:-
http://uropenn.se/champion_phantom_herrklocka/100000002/C35143-237

Min 1675 var riktigt prisvärd, jag trivs bra med den och använder den ofta. Men för min svåger hade den varit svindyr då han inte hade vågat använda den pga rädslan att den ska gå sönder..

Har en granne som har en Ferrari 360, den är helt otroligt dyr för honom då han bara har råd att köra den nån gång om året. Snubben som driver nån företagsmäklarfirma på samma gata som mitt jobb har en riktigt prisvärd Ferrari 458, han kör med den varje dag till jobbet.. Gasar alltid till när han kör förbi mitt fönster :mad:

Bara för att det står många siffror på prislappen behöver det inte betyda att det är dyrt..

Jag skulle ställt frågan såhär: På vilken prisnivå blir klockorna kvalitetsklockor enligt dig?
 
C

China

Guest
Definiera dyr..

Dyr klocka, för för mig är den inte ens värd 500:-
http://uropenn.se/champion_phantom_herrklocka/100000002/C35143-237

Min 1675 var riktigt prisvärd, jag trivs bra med den och använder den ofta. Men för min svåger hade den varit svindyr då han inte hade vågat använda den pga rädslan att den ska gå sönder..

Har en granne som har en Ferrari 360, den är helt otroligt dyr för honom då han bara har råd att köra den nån gång om året. Snubben som driver nån företagsmäklarfirma på samma gata som mitt jobb har en riktigt prisvärd Ferrari 458, han kör med den varje dag till jobbet.. Gasar alltid till när han kör förbi mitt fönster :mad:

Bara för att det står många siffror på prislappen behöver det inte betyda att det är dyrt..

Jag skulle ställt frågan såhär: På vilken prisnivå blir klockorna kvalitetsklockor enligt dig?

Det är inte riktigt så enkelt som att pris och kvalité går hand i hand. Det handlar nog mest om personliga preferenser, och kunskaperna hos den som köper klockan.
 

Archie

Cartier
allt över en bruttomånadslön är för dyrt...

från ungefär 15-20 är en "dyr" klocka...under där finns något mellansegment som inte intresserar mig i alla fall...
 

UNO

Panerai
Vad har jag råd att mista ? så ställer jag frågan till mig själv.
Svaret, . . . . . .typ 50 och där ligger min ungf gräns.
Ok en Hublot för 80 lockar men jag gillar även Swatch,G-shock å Tecnomarine så det är ingen akut fråga.
 

par

Patek
2-Faktor
Definiera dyr..

Dyr klocka, för för mig är den inte ens värd 500:-
http://uropenn.se/champion_phantom_herrklocka/100000002/C35143-237

Min 1675 var riktigt prisvärd, jag trivs bra med den och använder den ofta. Men för min svåger hade den varit svindyr då han inte hade vågat använda den pga rädslan att den ska gå sönder..

Har en granne som har en Ferrari 360, den är helt otroligt dyr för honom då han bara har råd att köra den nån gång om året. Snubben som driver nån företagsmäklarfirma på samma gata som mitt jobb har en riktigt prisvärd Ferrari 458, han kör med den varje dag till jobbet.. Gasar alltid till när han kör förbi mitt fönster :mad:

Bara för att det står många siffror på prislappen behöver det inte betyda att det är dyrt..

Jag skulle ställt frågan såhär: På vilken prisnivå blir klockorna kvalitetsklockor enligt dig?

läste fel
 
Topp