• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När börjar en klocka bli dyr för dig?

TheKing

Cartier
När klockan kostar med än 10 procent av pengarna på kontot :eek:

Därför är jag fattig :p

Sent with my dirty fingers... S4
 
Just konstaterat att min Panna är "för dyr" med tanke på vad jag skall pyssla med i natt. Normalt sitter jag på min mjuka kontors stol och planerar vad andra skall syssla med men just i natt ska jag ut i verkligheten och köra nattbuss i dom mindre fashionabla delarna av stan. Nu har jag visserligen valt detta helt själv, dessutom ökar ju klockkontot, men fan vet om jag kommer låta 177:an åka med.
 

Rivalen

Rolex
Tycker inte man behöver ha som princip att inte låna till en klocka. Beror på den enskildes situation. Om man skulle väntat tills man kunde köpa sitt boende kontant då hade man fått vänta på kistan. Samma om du vill köpa t ex en vintage 5513 eller 1675 etc. Skall man spara ikapp värdeökningen, då kan det bli jobbigt. Medtaget i detta resonemang är det som sades tidigare att man måste tro på att klockan/huset(lägenheten/HallbergRassyn(? Båtpriserna kanske har drabbat även dem?) man köpt,går att sälja utan större förlust. Så begagnat är gott.

En ny fin klocka börjar som sagt vid 5k. Kanske en ny "finklocka" börjar vid 25k? Får man en ny Speedy för 25? En beg 14060?

Ryttaren, när man ser din ratio Inlägg vs Gillande, så får man lust att leta upp dina gamla inlägg och trycka gilla så att Gilla kommer förbi.:cigar:
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om man nu tvunget måste bo i Stockholms innerstad får man väl prioritera på det viset. Själv har jag köpt vad jag haft råd med och bytt upp mig allteftersom, och har därmed noll skuld, utöver det som är kvar av CSN-lånet. Det kliar att betala av det också, men jag håller mig eftersom räntan på sparkontot ger mer än vad lånet kostar. Skulle den balansen rubbas ryker även studielånet.
Tvunget och tvunget, ca 1,4 miljoner personer bor i det som kallas Stockholms tätort där det är relativt dyrt att bo så ganska många verkar iaf vilja bo där, de flesta med lån. Visst det är säkert bra att vara skuldfri, men å andra sidan kan man inte ta med sig pengarna i graven så för mig är det logiskt med lån. Sen kanske jag inte direkt skulle låna till en klocka men gör det ju indirekt iom jag har lån på mitt boende. En annan sak när det gäller bostadsmarknaden i just Stockholm är ju att för oss som varit med ett tag har det garanterat varit en bättre investring än någon annan form, en investering man aldrig kunnat göra enbart med sparade pengar och har där alltså tjänat på att låna.
 
Självklart olika för alla men när man inte vet om man har råd så är den väl dyr?

Detta brukar vara en bra regel som kan tilllämpas på mycket, sedan kanske man skiter i det ändå ;)

If you are not really sure if you can afford it, -Then you cant...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Bara om alla andra också resonerar som jag. Kommer aldrig hända.


vad Spencer66 menar med ekonomi är jag inte säker på, men han har rätt, och så här tänker jag:

om:

1. man tror att "man själv i framtiden" bryr sig om "man själv idag", vilket verkar rimligt eftersom man till stor del är samma, och dessutom defintivt en förutsättning för sig själv i framtiden.
2. har avtagande marginalnytta av pengar, vilket också verkar rimligt
3. har stigande inkomst med ålder, vilket de allra flesta har
4. kan låna till rimliga villkor, vilket de flesta kan

...så är det dumt att inte låna, även till konsumtion, när man är ung, eftersom man kan flytta en hunka från framtiden, som gör dig betydligt mindre lycklig då än idag, till idag, då den gör dig mer lycklig, easy peasy... :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu är jag en vanlig låg/medelinkomsttagare, dvs ovanlig på detta forum, men rätt överrepresenterad i samhället. Därför skall ni få min åsikt.

Min nuvarande "dyra"klocka är en oris big crown, nypris 6-7000 kr skulle jag tro. Många av mina andra klockor ligger på ca 1-5000 kr (seiko, citizen mm).

Jag har länge haft ett intresse för klockor till skillnad från många av mina vänner. Nu bestämde jag mig för att köpa något jag länge velat ha. Så jag började leta efter något för ca 20000kr. Snabbt kikade jag på klockor för 25000kr, vidare till 30000kr för att nu ligga och nosa på 40000kr klockor.

Allt denna ökning har alltså skett sedan 1-2 månader tillbaka i tiden.
VARFÖR?
Jo för att man blir fartbildning och någon form av normalisering sker då i vart fall jag konstant matar mig själv med info och bilder.

Som svar på din fråga för att inte rusa ifrån ämnet totalt:
En klocka blir dyr då du måste prioritera bort annat.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det är inte bara sthlm som förutsätter lån...och alla lån som är tillräckligt stora för att man ska börja betrakta dem som en "livslång, månatlig avgift" istället för "en hög sedlar att betala tillbaka snarast möjligt" kan medföra en omvärderad syn på pengar.

Exempel. Det kostar 2000 kr mer om året att låna 4,1 miljoner istället för 4 till en anspråkslös uppsalavilla. Är det roligare att låsa denna hunka i några roliga prylar som inte tappar nämnvärt i värde än att ha 150 kr mer i månadspeng? Jag svarar ja.
 

Rivalen

Rolex
Låna - även till klocka - om ni känner er vara i en stark position, med en framtid lik den NiklasArvid skissar på och om allt rullar på - glöm inte att spara = amortera när det är goda tider, så kan man amortera mindre om det är sämre tider. Till slut blir du 65 med ett offentligt pensionssystem i ruiner. Men inte för dig för du har amorterat ner dina fasta tillgångar, så nu kan du börja låna på dem igen åsså hade du en bra pensionsförsäkring för glada dagar, i alla fall, i dina fasta tillgångar som ökat i värde genom åren.
 
Topp