• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När behöver du veta tiden på sekunden?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har försökt komma på situationer där jag verkligen måste veta på sekunden vad klockan är och kan inte komma på en enda.
Kanske bara är jag som lever ett för avslappnat liv?! :)

När behöver du veta exakt tid på sekunden?
(Observera att jag inte avser tidtagning, det har man sin kronograf till)
 

Hugii

Audemars
Det handlar väl inte om "sekunden", utan om att klockan ska "fungera" enligt bruksanvisning.
Om den går fel 20 sek det skiter jag i men det indikerar på att klockan inte mår som den skall.
 

JesperO

Rolex
i mitt fall så är det sällan jag behöver veta "på minuten" vad klockan är.... snart hel, fem i kanske....
Gillar enhandare av den anledningen...
 

Macklin

Cartier
När man sitter med nätauktioner på mobilen och vill lägga sitt bud de sista tio sekunderna.
Visserligen måste man inte veta vad klockan exakt är utan bara var ens sekundvisare är när det en minut kvar sen be till 4G-guden att sidan inte laggar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Konstant när man är lite lätt OCD i förhållande till sin klocka :angel:

Bäst är att inte veta hur mycket klockan avvikt från den korrekta tiden.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har försökt komma på situationer där jag verkligen måste veta på sekunden vad klockan är och kan inte komma på en enda.
Kanske bara är jag som lever ett för avslappnat liv?! :)

När behöver du veta exakt tid på sekunden?
(Observera att jag inte avser tidtagning, det har man sin kronograf till)
Saknar du redan 112an? :p
 
D

Deleted member 1154

Guest
Man kommer långt på en sekund om man kör MC....
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När man sitter med nätauktioner på mobilen och vill lägga sitt bud de sista tio sekunderna.
Visserligen måste man inte veta vad klockan exakt är utan bara var ens sekundvisare är när det en minut kvar sen be till 4G-guden att sidan inte laggar.
Men servern där auktionen sker kanske inte har samma tid som du har på ditt armbandsur?
 

Buffi

Panerai
Men använder du inte en dator/app för att handla på börsen?
Absolut, men det var ju inte frågan :)
Om man vill veta tiden "på sekunden" så använder man såklart någon form av apparat där tidssynkronisering är möjligt och inte ett armbandsur som ju inte är lika tillförlitliga även om de är bra.
 

Jaspero

Omega
I mitt fall är det en nödvändighet varje arbetsdag. I min lista över saker att ha med vid tjänstgöring ingår "rättvisande klocka med sekundvisning".
Så det så.
 

månljus

Panerai
Aldrig :)
Varför har de flesta klockor sekundvisare? Helt onödigt enigt mig
Härligt enligt mig. Trevligt att kolla ner och se något som rör sig hela tiden, gör klockan levande.
För att återgå till ämnet. Jag vet inte riktigt, på sekunden är rätt hårt, i alla för mig. Men har en tendens att stressa runt och i vissa situationer gillar jag verkligen att veta exakt vad klockan är. Till exempel när man ska med en buss, det kan ju vara skillnad på att hinna eller missa den.
Edit: Även om bussarna så klart inte går på sekunden.
 

jandan

Panerai
Alltid! Eller nästan aldrig. Beror på. Har jag behov att exakt tid sportar jag min Breilting Aerospace Evo, annars
kör jag med någon av mina automatare. Förr däremot (innan klockintresset infann sig), var det viktigare att klockan
gick exakt. Nu bryr jag mig sällan om exakthet...
 
Topp