• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När blev armbandsur samlarobjekt?

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Klockor har likt bilar fyllt en funktion men också samtidigt varit ett statusobjekt. Men när ungefär gick armbandsur över till att vara samlarobjekt? Jag tänker det måste ha varit i samband med att mekaniska armbandsur kom tillbaka efter kvartskrisen?

Besök Patek Philippe-museet i Genève så kommer du få se statussymboler och samlarobjekt från typ 1500-talet och framåt.

När jag började leta armbandsur ( och fickur ) på mitten av 80 talet samlade de flesta klocksamlarna snarare på fickur (och även väggur var vanligare än armbandsur )även om det handlades även med armbandsur men mer som bytesobjekt
Inga frågade efter fullset och man blankputsade det mesta …..
Skulle tro att armbandsuren började bli samlarobjekt i lite större skala i slutet av 90 talet .
Tyvärr hoppade jag av ca 20 år där och samlade på antikt så missade en del av tiden när man kunde fynda och köpa hela nedlagda urmakerier billigt och innan allt rusade i pris .

Klockor har likt bilar fyllt en funktion men också samtidigt varit ett statusobjekt. Men när ungefär gick armbandsur över till att vara samlarobjekt? Jag tänker det måste ha varit i samband med att mekaniska armbandsur kom tillbaka efter kvartskrisen?
Man får nog se till smyckes och designdelen där Cartier satte armbandsuren för herrar på kartan. Utöver Cartier Santos fokuserade man på innovation som ex mantel klockan Mystery Clock från 1912. Kombinationen av smycken/juveler och design i samband med armbandsur blev ju efter det något som fler och fler klocktillverkare tog till sig. Och därefter byggdes en status upp runt både hantverk och design.

Kan tänka mig att samlandet på 90 talet blev en motreaktion till det som @antikmartin nämnde om både avsaknad av box och poleringar. Dvs. när det inte finns något unikt så letar man efter något som är lite mer extremt. Pandemin är väl ett bra exempel på hur allt som inte var lätt-tillgängligt sköt i höjden bland sk. samlare.

Ett fickur var den största statussymbolen när de blev åtkomliga för gemene man, det var nog där det började. Personligen tycker jag att massmarknads object som klockor är överhypade, exempelvis är ett konstverk är unikt, det är inte en klocka! (även om jag gillar klockor)

Jag antar att du har samma inställning till böcker, tidningar, frimärken, skivor etc? ;)
Jag tycker ändå att @MatsC har en poäng. Jag upplever inte att nyproducerade böcker, skivor, frimärken och tidningar flippas till ett kraftigt ökat pris trots att det är helt nytt och massproducerat. Värdet där tar ofta längre tid för att uppstå, så som när en artist eller författare efter en lång karriär till slut fått legendstatus eller första plattan trycktes i väldigt få exemplar och därmed objektivt sällsynt.

Jomen visst, det viktigaste är väl att objekten är viktiga för en själv, det är väl därför vi är klocknördar eller andra nördar för den delen😇

Jag tycker ändå att @MatsC har en poäng. Jag upplever inte att nyproducerade böcker, skivor, frimärken och tidningar flippas till ett kraftigt ökat pris trots att det är helt nytt och massproducerat. Värdet där tar ofta längre tid för att uppstå, så som när en artist eller författare efter en lång karriär till slut fått legendstatus eller första plattan trycktes i väldigt få exemplar och därmed objektivt sällsynt.
Du tänker på Rolex och endel andra lyxprodukter (typ Ferrari, vissa sneakers etc.) där värdet går upp så fort man köpt från AD? Där kan jag hålla med.

Jag uppfattade diskussionen mer om armbandsur generellt, och de är ju generellt sett lika o-unika som frimärken osv.

Jag tror inte särskilt stor del av entusiasterna är i behov av varken hype eller värdeökning. Samlandet har nog förekommit lika länge som klockorna.

Tillbaka
Topp