Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för förslaget, men det var inte svar på min fråga.Besök Patek Philippe-museet i Genève så kommer du få se statussymboler och samlarobjekt från typ 1500-talet och framåt.
Så du menar det fanns människor för en ca 100 år sedan som satt på klocksamlingar?Poängen var att klockor och därmed armbandsur nog alltid varit ett samlarobjekt, i alla fall de av högre kvalitet.
Det är väl inte någon märkvärdig tanke.Så du menar det fanns människor för en ca 100 år sedan som satt på klocksamlingar?
Man får nog se till smyckes och designdelen där Cartier satte armbandsuren för herrar på kartan. Utöver Cartier Santos fokuserade man på innovation som ex mantel klockan Mystery Clock från 1912. Kombinationen av smycken/juveler och design i samband med armbandsur blev ju efter det något som fler och fler klocktillverkare tog till sig. Och därefter byggdes en status upp runt både hantverk och design.Klockor har likt bilar fyllt en funktion men också samtidigt varit ett statusobjekt. Men när ungefär gick armbandsur över till att vara samlarobjekt? Jag tänker det måste ha varit i samband med att mekaniska armbandsur kom tillbaka efter kvartskrisen?
Jag antar att du har samma inställning till böcker, tidningar, frimärken, skivor etc?Personligen tycker jag att massmarknads object som klockor är överhypade, exempelvis är ett konstverk är unikt, det är inte en klocka! (även om jag gillar klockor)
Jag tycker ändå att @MatsC har en poäng. Jag upplever inte att nyproducerade böcker, skivor, frimärken och tidningar flippas till ett kraftigt ökat pris trots att det är helt nytt och massproducerat. Värdet där tar ofta längre tid för att uppstå, så som när en artist eller författare efter en lång karriär till slut fått legendstatus eller första plattan trycktes i väldigt få exemplar och därmed objektivt sällsynt.Jag antar att du har samma inställning till böcker, tidningar, frimärken, skivor etc?
Du tänker på Rolex och endel andra lyxprodukter (typ Ferrari, vissa sneakers etc.) där värdet går upp så fort man köpt från AD? Där kan jag hålla med.Jag tycker ändå att @MatsC har en poäng. Jag upplever inte att nyproducerade böcker, skivor, frimärken och tidningar flippas till ett kraftigt ökat pris trots att det är helt nytt och massproducerat. Värdet där tar ofta längre tid för att uppstå, så som när en artist eller författare efter en lång karriär till slut fått legendstatus eller första plattan trycktes i väldigt få exemplar och därmed objektivt sällsynt.