• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När blev du en nörd?

Mackans

Basic
Precis som alla superhjältar har en origin story tänker jag mig att alla klocknördar har detsamma. Någonstans föddes ju ett intresse, ha begär eller fascination för klockor. Förhoppningsvis finns det några som har en trevlig anekdot och vill dela med sig av!

Jag såg hursomhelst att jag varit registrerad sedan 2012 och med en fantastiskt låg post-count har jag ändå flutit runt i kulisserna och läst det mesta och verkligen gottat mig i den fantastiska kunskap som finns här genom åren.

Jag tror det var 2010 (när man fortfarande läste bloggar) som jag såg en lösryckt bild från något examensarbete av en norsk designstudent. Det var inte klockan som var i fokus men det var den jag fastnade för.
8CE26251-03FB-4BF6-9071-52D7A438101C.jpeg

1288FB5E-36F4-4DEB-B29F-5F6E7863CA6A.jpeg

Sååå började jakten. Jag hade ingen aning om vad något var, en klocka var en klocka och förmodligen googlade jag saker som ”watch big crown” till en början. Jag lyckades tillslut hitta källan till bilden och fick kontakt med den norske studenten som berättade att han inte hade någon aning. Det var en klocka han hittat hos sin farmor sa han. Han skickade ett par lite mer detaljerade bilder och berättade att det stod Louis på klockan iaf.
A61E2468-DD19-43EB-88EA-5F27DE60F131.jpeg

Jakten fortsätter. Hur svårt kan det vara nu då tänkte jag. Jag googlade och letade men kammade noll. ”Louis, watch, big crown, red star” inga träffar som var ens i närheten. Jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle leta efter. Någonstans här fick jag upp ögonen för klockforum. Jag minns inte vilket det var men tillslut hittade jag en tråd på en engelsk sida som diskuterade liknande klockor och där och då ”justerades” min jakt en aning. Tydligen fanns det ett ”original” som ofta blev kopierat när det kom till den röda stjärnan. Huruvida det faktiskt var sant låter jag vara osagt men jag fick ett nytt spår. Gruen skulle det vara. Gruen Soviet. Och nu äntligen hade jag något konkret och söka på. Ebay, vänta, vänta och så tillslut dök den upp. Några klick och så var den påväg till mig.

När klockan väl anländer märker jag att den inte tickar. Skriver lite smått irriterat till säljaren som säger att det bara är att byta batteri. Till saken hör att jag hela tiden trott att det har handlat om ett mekaniskt ur. Jag ville ju ja en ”riktig” klocka. Det är komiskt idag men då irriterad på mig själv och lite besviken öppnar jag klockan och ser att ja, mycket riktigt den går på batteri. Jahoop, det var ju inte så spännande som jag trodde. Men jakten var kul! Och det var intressant och läsa om alla andra klockor under jakten.

Jag använder visserligen inte min gruen i någon större utsträckning om ens alls. Men den kommer alltid påminna mig om hur allt började.
67C3D22E-A717-4FC8-B07C-CCA070EFCFFC.jpeg

Något år senare hittar jag TTT och KS. Stannar på KS, registrerar mig och sen blev jag kvar. I kulisserna visserligen, men ett intresse var fött och några ”riktiga” klockor blev därefter inhandlade tack vare er alla som förgyller detta forum.

Något jag tycker är extra kul är hur resonemangen gått genom åren. Gruenen blev snabbt tråkig och det var ju en Rolex man måste ha tydligen. Sagt och gjort men det tog fan inte lång tid tills det dök upp annat i takt med att man lärde sig mer.

Första köpet efter gruenen. Sen har det bara fortsatt.
6A51958F-4C64-43C6-8F30-9DC9B6427E0C.jpeg

Tillbaka
Topp