• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När blev tillbehör/fullset viktigt?

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Med tanke på de ständigt återkommande diskussionerna om tillbehörs extra värde så undrar jag när i tiden det började bli viktigt för priset?
Var det samma prisskillnad på endast klocka vs fullset redan på 50/60/70-talet, eller är det en nyare företeelse?

Det skulle vara kul att höra om det finns kunskap gällande detta och i annat fall får vilda spekulationer duga :)

Förmodligen när det började samlas. Min personliga reflektion är att det blir mindre och mindre viktigt. Det är trevligt att ha även om det primära idag är klockans skick. Förr i tiden så kostade klockorna ungefär samma oavsett skick och då var fullset svindyra. Idag så kan ett fullset av en klocka i medelmåttigt skick vara billigare än en lös klocka i bättre skick.

Proveniens är absolut fortfarande viktigt men det kan varavså mycket mer än ett fullset.

Själv tycker jag att det är ganska skoj att ha vintage set med original box till uret som till min gamla Zenith som ett exempel. Om det höjer värdet så är det nog bara marginellt då även jag håller med om att klockan skick är det viktigaste.
Zenith_1.jpg

För en del samlare är fullset fortfarande väldigt viktigt men oftast I kombination med vettigt skick

Sent 90tal och tidigt 2000 fick man tex alltid med boxar och manualer när man köpte begagnat av större handlare, oavsett om de var korrekta eller inte

80-90-tals boxarna var inte värst mkt heller på den tiden

Ovanligt med fullset när det gäller armbandsur från före 1980. De flesta klocksamlarna samlade nog på fickur då och armbandsuren i lägre och mellan prisklasserna var väl mera bruksföremål både för samlare och andra så mycket tillbehör slängdes bort .

jag köper gärna klockor med åtminstone lådan kvar och ännu hellre fullset men när det gäller tex en seamaster 30 skulle jag inte slanta upp så mycket extra för ett orginalkvitto och låda , därimot om det gällde en speedmaster 321 så kan det ge en hel del om allt finns kvar

Hade fullset påverkat priset historiskt sett, så kanske det hade florerat fler sådana på marknaden idag?

Såklart hade det varit jävligt ballt att ha ett vintage-fullset, gärna med någon form av proveniens också. Men jag stämmer in i kören och säger att skicket går nog före tillbehören!

Tillbaka
Topp