• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka en keeper?

svesam

Rolex
Efter att ha fått vila en stund efter lite nyköp och annat så fick idag den stora härliga SOHC:n hänga med till kontoret.

IMG_1132.JPG


Kom då att tänka på att den har hängt med riktigt länge nu, hela 5 år faktiskt. Hmmm, servicedags möjligen...,
Då dök funderingen upp rörande keeper och inte. Vad definierar en keeper och hur länge ska den ha funnits i samlingen för att
kvala in?
Hur ser forumet på saken?
 
Jag personligen tror att det har att göra med vilka känslor man har för sin klocka.
Att jämföras med känslor man bygger upp för kvinnor. Tröttnar du, så flippar du bara den. And so on..

Älskar du din klocka så är det en keeper.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har en keeper av sentimentala skäl, arvegods:
image.jpg
IMG_4181.JPG


I mitt fall är det nog också mycket sentimentala skäl som avgör.
Den enda klocka jag är helt säker på att jag alltid kommer att behålla är den klocka som jag en gång fick av min fru.
Kanske spelar det in att den inte betingar något direkt monetärt värde - men jag vill gärna tro att så inte är fallet! ;)
 

MrPlow

Rolex
Kan man sammanfatta det som att en keeper kräver sentimentala skäl. Samt att man har tillräckligt god ekonomi för att inte riskera att behöva sälja den? Ju bättre ekonomi man har desto fler keepers blir det?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Behöver inte vara sentimentala skäl utan bara en klocka som man trivs väldigt bra med och inte ser någon anledning att sälja. Jag har inte några sentimentala band till någon av mina klockor men några av de som jag har haft länge och trivs med bygger man upp sin egna historia till så det skulle bli lite svårt att skiljas, även om klockan var helt ny när den köptes och inget sentimentalt kopplat till själva köpet. (kan i och för sig tolka mitt eget svar som att man bygger upp sentimentala skäl med åren så säger lite emot mig själv inser jag, men menade att det inte behöver vara det från början)
Sedan varar inget för evigt och jag har förhoppningsvis ganska så många år kvar att leva så vem vet vad man känner för klockan eller har för ekonomiska behov i framtiden.
 

Nero13

Panerai
För min del så är det mestadels sentimentala skäl dok så har jag bara 1 klocka som är en keeper för mig. De andra är beaters och är utbytbara.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag har två keepers. Många pratar keepers hit och dit, men få klockor blir det. För att ens få kvala in bör man ha ägt dom i många år och veta att man absolut inte kommer att sälja oavsett. "Nykänslan" när man köper en Sub och kallar det för en keeper gills inte. ;)

Breitlingen köpte jag 1998 efter mitt första jobb för min första lön. Min första "riktiga" klocka så att säga.
Seikon köpte jag för kanske 7-8 år sedan, att den är tillverkad exakt samma månad som jag är "tillverkad".
IMG_3188.jpg
 

sveol

Cartier
Mina keepers är ofrivilliga. Dvs klockor som inte är värda besväret att försöka sälja vidare. Är det så man bygger en "poor mans" samling? ;)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Detta är absolut en keeper. Jag fick den i present av mig själv i slutet av 90-talet efter första styrmansjobbet. Jag har tappat den under strapatser i en orkan, vurpat med moppe i Slottskogen, festat och levt rövare men även haft den som finklocka. Glaset har klarat allt utan en skråma men länken och boetten kan stoltsera med både repor och jack. Den är servad men ALDRIG polerad och jag älskar den!
image.jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om det är/var en keeper vet man inte förrän den dagen du trillar av pinnen kommer, ligger den där på sängbordet, ja då var det en keeper ;)
 
Topp