• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en vintageklocka en FRANKEN?

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla!
Har funderingar på att göra min första större vintage-investering. Det är som bekant en djungel därute och många aspekter att ha koll på för att göra ett lyckat köp.

Jag har under en lååång tid kollat in Rolex Sub 1680 av 1978:a års modell, samtidigt som jag fått låsning på den äldre Rödsuben. :)
Jag känner att det är hur svårt som helst att bedöma ”hur original” klockorna, som finns på div auktions-siter är. Många saknar både papper o servicehistorik.

Så till huvudfrågan..
  • Vart går gränsen för vad som är en franken eller inte?

Följdfrågor..
  • Gäller det endast de synliga delarna?
  • Hur tänkar man kring servicedelar?
  • Inom vilka ramar ska en vintageklocka hamna för att räknas som original?

Hoppas på er input o tankar!!
/ Mikael
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Skulle inte säga att en klocka blir franken för att den fått tavla, visare, bezel etc utbytta vid service men det är sådant som jag gärna betalar premium för om delarna är tidsenliga för modellen. Själv kollar jag mest på det yttre. Om slitningsdelar i verket är bytta spelar mindre roll för mig.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller med, det är ungefär så jag resonerar. En klocka med originaldelar är ju drömmen, men försöker skaffa mig en uppfattning om vart gränsen går.. Kul att få svar!!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En Franken är väl en dinka som inte egentligen finns, utan satts ihop av delar från olika ställen som int hör ihop? En klocka med servicedelar är ju inte franken i mina ögon - skillnad mellan franken och icke-original.

Vad säger @Aurum @Rozzy ?
Bekräftar och håller med i det @grodslukarenx skriver.
En klocka med utbryta vitala delar så som tavla eller boett är dock inte länger ett ”orginal” längre utan en renoverad klocka eller tom nyproduktion (om man tex bygger ihop en Seamaster 300 av servicedelar).
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En Franken är väl en dinka som inte egentligen finns, utan satts ihop av delar från olika ställen som int hör ihop? En klocka med servicedelar är ju inte franken i mina ögon - skillnad mellan franken och icke-original.

Vad säger @Aurum @Rozzy ?

Där har vi väl yttersta definitionen av en franken. Som du säger ett ihopbygge helt enkelt. Med delar från lite varstans, kanske tom noname-grejer? När jag kollat runt på 1680’s fr olika ställen (mestadels Ebay) så har jag fått höra att man ev bytt tavla, bezel/insert, krona, ibland verk. Svårt att veta hur mkt såna saker ska påverka priset.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Där har vi väl yttersta definitionen av en franken. Som du säger ett ihopbygge helt enkelt. Med delar från lite varstans, kanske tom noname-grejer? När jag kollat runt på 1680’s fr olika ställen (mestadels Ebay) så har jag fått höra att man ev bytt tavla, bezel/insert, krona, ibland verk. Svårt att veta hur mkt såna saker ska påverka priset.
Här säljs det mycket delar till vintage Rolex: http://www.network54.com/Forum/207673


Sök på delarna du är intresserade av för just 1680 så vet du vad prisläget är om du vill återställa exempelvis ett insert till tidskorrekt.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bekräftar och håller med i det @grodslukarenx skriver.
En klocka med utbryta vitala delar så som tavla eller boett är dock inte länger ett ”orginal” längre utan en renoverad klocka eller tom nyproduktion (om man tex bygger ihop en Seamaster 300 av servicedelar).

Tack för svar, det ger lite perspektiv. Kanske är det är näst intill omöjligt eller kanke orimligt att leta efter en klocka med 40 år på nacken som inte är delvis renoverad. Fortsätter jakten!
 

Knypplarn

Cartier
Tack för svar, det ger lite perspektiv. Kanske är det är näst intill omöjligt eller kanke orimligt att leta efter en klocka med 40 år på nacken som inte är delvis renoverad. Fortsätter jakten!
Det beror väl helt och hållet på vad du är beredd att betala. Det finns 1680s i originalskick med box och papper men de kostar därefter. Jag skulle dock inte rekommendera att "snåla" på den typen av klockan då det avsevärt ökar risken för att köpa grisen i säcken. Se till att göra din läxa och när du hittar rätt objekt så köper du säljaren och inte klockan.
 

poormans

Rolex
Tror jag läste om frankenwatch första gången då kristian haagen hade en 1675 som var moddad till 1655

Innan dess kallades tex 1675 och 1680 ombyggda till tutone för conversionjobs

De blev populära på senare halvan av 80talet då alla skulle ha stål/guld

Rätt länge sen nu men de dyker upp med jämna mellanrum

Hur avgör man om en klocka har samma delar som när den lämnade fabriken eller ihopsatt i förra veckan av för serie nr korrekta delar? (Iofs ganska osannolikt på sport rolex då man får så bra betalt för lösa delar nu för tiden)
 
Topp