• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir mina index krämvita?

hejsam

Patek
2-Faktor
Trots safirglas ser jag ändå min 16710 som en semi vintage-klocka och valde därför (den mycket trevligare) vintagedelen på Klocksnack!

Den har ju trots allt ihålig länk och lug-holes, rosa fadeat insert och en lightversion av spider-dial :)
EA394738-24C5-4C19-80B1-131842C28744.jpeg


Men när blir mina döda tritium index såhär underbart krämvita!
202EB307-F328-474B-860A-C30F4A075A63.jpeg

(Lånad bild från internet)

Min GMT är från -95, och all tritium är ju sådär tråkigt krispigt vita. Vill att tidens tand även ska lägga sin prägel på index och visare! :D

Hur länge får man vänta?
När har era tritium klockor blivit krämvita? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trots safirglas ser jag ändå min 16710 som en semi vintage-klocka och valde därför (den mycket trevligare) vintagedelen på Klocksnack!

Den har ju trots allt ihålig länk och lug-holes, rosa fadeat insert och en lightversion av spider-dial :)
EA394738-24C5-4C19-80B1-131842C28744.jpeg


Men när blir mina döda tritium index sådär underbart krämvita!?
202EB307-F328-474B-860A-C30F4A075A63.jpeg

Min GMT är från -95, och all tritium är ju sådär tråkigt krispigt vita. Vill att tidens tand även ska lägga sin prägel på index och visare! :D

Hur länge får man vänta?
När har era tritium klockor blivit krämvita? :)
Ser ut som en omodern fuktskadad klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du får gärna utveckla hur det påverkar min fråga ”när blir mina index krämvita?” :)
Att den dels inte hör hemma på vintage, dels att om index inte blivit missfärgade nu med den åverkan fukten? haft på tavellacken lär det ta ett tag om det nu kommer hända. Bara att ta reda på vilka blandningar Rolex använt under åren och plöj igenom exemplar. Tror inte det finns mycket fakta om hur klockor kommer åldras. Kommer lite som en överraskning. De erkända sanningar som ibland gäller är att äldre lysmassa ofta blir mörkare om de läggs utan solljus en längre tid. Lysmassa bleks i solljus. Äldre lysmassa kan bli grön om den blir fuktskadad. osv, osv.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Att den dels inte hör hemma på vintage, dels att om index inte blivit missfärgade nu med den åverkan fukten? haft på tavellacken lär det ta ett tag om det nu kommer hända. Bara att ta reda på vilka blandningar Rolex använt under åren och plöj igenom exemplar. Tror inte det finns mycket fakta om hur klockor kommer åldras. Kommer lite som en överraskning. De erkända sanningar som ibland gäller är att äldre lysmassa ofta blir mörkare om de läggs utan solljus en längre tid. Lysmassa bleks i solljus. Äldre lysmassa kan bli grön om den blir fuktskadad. osv, osv.
Tack för ditt svar, vad jag läst mig till är dock så kallade sprider-dials på Rolexklolockor inte en effekt av fuktskador. Utan snarare en effekt av de ämnen som användes i lacken de färgade tavlorna med. Och gjorde alltså att färgen började krackelera efter ett par år oavsett om klockan var fuktskadad eller inte!

Källor:
https://klocksnack.se/threads/spider-dial.53771/

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/desirable-imperfections.html
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tack för ditt svar, vad jag läst mig till är dock så kallade sprider-dials på Rolexklolockor inte en effekt av fuktskador. Utan snarare en effekt av de ämnen som användes i lacken de färgade tavlorna med. Och gjorde alltså att färgen började krackelera efter ett par år oavsett om klockan var fuktskadad eller inte!

Källor:
https://klocksnack.se/threads/spider-dial.53771/

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/desirable-imperfections.html
Det du har är dock ingen spider-dial, det är en vanlig fuktskada. Det är mer som en sprucken spegel när det är spider-dial.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det du har är dock ingen spider-dial, det är en vanlig fuktskada. Det är mer som en sprucken spegel när det är spider-dial.
Nu var detta inte mitt syfte med tråden, men när det ändå är uppe och ni verkar kunniga på området.
Det finns alltså ingen spider-dial effekt som är mindre sprucken?
Vad jag har hittat på fuktskadade tavlor är de snarare mer bubbliga och brukar oftast synas även i ”vanliga” ljus.
På min tavla syns detta endast vid extrema ljus (tex en blixt eller dylikt).

Vad säger du @JLW , det är din gamla klocka :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Gissningsvis blir dina index blir krämiga om du lägger klockan mörkt och helt skyddad från UV exponering i 10-20 år, har haft 16710 som levt ett sådant liv hos förra ägaren och sett ut som klockan du länkade bild på.

Namn på effekten i tavlan kan jag inte svara på, vissa säger äggskal vissa spider - det senare felaktigt om du frågar mig. Sprider är en tavellack som användes på bla. de första stål-safirrollarna från 84 fram till ~E serie och de har en förmåga att släppa från mässingen i flagor. Det som din klocka har är väldigt mysigt måste jag säga! Det var faktiskt anledningen till att jag köpte klockan.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Gissningsvis blir dina index blir krämiga om du lägger klockan mörkt och helt skyddad från UV exponering i 10-20 år, har haft 16710 som levt ett sådant liv hos förra ägaren och sett ut som klockan du länkade bild på.

Namn på effekten i tavlan kan jag inte svara på, vissa säger äggskal vissa spider - det senare felaktigt om du frågar mig. Sprider är en tavellack som användes på bla. de första stål-safirrollarna från 84 fram till ~E serie och de har en förmåga att släppa från mässingen i flagor. Det som din klocka har är väldigt mysigt måste jag säga! Det var faktiskt anledningen till att jag köpte klockan.
Tack för svar, då är det bara att vänta och låta det bli bättre med åren!:)

Vad anser du om min tavla, är det som ovanstående säger ett tecken på fuktskada. Eller snarare av samma anledning som en spider dial uppkommer?

De kan nog bli lite krämiga. Farsan köpte sin 14060 -92 och de har börjat gulna. Inte visarna dock.
Grymt, då finns det hopp! :)
 
Hela grejjen med "spider dial" är uppblåst enligt mig.
Nej det är inte en raritet, det är en skadad tavla med sprucken lack/färg. Många företag har detta som stark rekommendation eller obligatorisk ny tavla eftersom det finns risk att bitar av lacken lossnar och sedan faller ner i verket under garantitiden. (Varpå kunden självfallet kommer gnälla och säga att detta ska göras under garanti.)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tack för svar, då är det bara att vänta och låta det bli bättre med åren!:)

Vad anser du om min tavla, är det som ovanstående säger ett tecken på fuktskada. Eller snarare av samma anledning som en spider dial uppkommer?


Grymt, då finns det hopp! :)
De flesta missfärgningar, krackeleringar, patineringar osv. är pga fukt och värmeväxlingar :) Min 16800 var fuktskadad en gång i livet:

0F552636-5D55-4441-9CD6-440167B650CE.jpeg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hela grejjen med "spider dial" är uppblåst enligt mig.
Nej det är inte en raritet, det är en skadad tavla med sprucken lack/färg. Många företag har detta som stark rekommendation eller obligatorisk ny tavla eftersom det finns risk att bitar av lacken lossnar och sedan faller ner i verket under garantitiden. (Varpå kunden självfallet kommer gnälla och säga att detta ska göras under garanti.)
Du hör väl hur tråkig du låter :)
Skulle nog säga att det är hyfsat safe att köra en spider dial......5513 har tex inget datum där lösa delar oftast tar sig in.......
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ingen mer än jag som känner på snudd till åldersnoja/stress inom samma ämne? Önskar själv jag behållt min 116610LN från 2012 och rockat den i 30-35 år framöver aldrig polera.DAMN vilken dröm!

Är snart 40 bast och än har man inte påbörjat en framtida patinaklenod.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ingen mer än jag som känner på snudd till åldersnoja/stress inom samma ämne? Önskar själv jag behållt min 116610LN från 2012 och rockat den i 30-35 år framöver aldrig polera.DAMN vilken dröm!

Är snart 40 bast och än har man inte påbörjat en framtida patinaklenod.
Herre jesus, jag är 30 nästa år och har panik över samma sak! Påbörja patinering av keeper genast!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen mer än jag som känner på snudd till åldersnoja/stress inom samma ämne? Önskar själv jag behållt min 116610LN från 2012 och rockat den i 30-35 år framöver aldrig polera.DAMN vilken dröm!

Är snart 40 bast och än har man inte påbörjat en framtida patinaklenod.
Herre jesus, jag är 30 nästa år och har panik över samma sak! Påbörja patinering av keeper genast!!
Ni ligger helt klart lite efter! Använder iofs min egen alldeles för lite så tveksamt om den kommer hinna slitas in.
 
Topp