• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När fick du intresse för Grand Seiko?

Isodor

Audemars
Berätta gärna när detta skedde, och varför?

Kanske finns några intressant och roliga historier?

Misstänker att många här började med europeiska tillverkare (läs typ Omega eller Rolex), innan slantarna landade på Japanskt?


Nihao!
 

JesperO

Rolex
Får väl erkänna att Molle hade en del med det att göra... på den gamla goda ttt-tiden.
Sedan trålade man ju Seiyas sida rätt friskt (gillar hans write-up on GS history) och sedan tog galenskaperna oanade proportioner. Själv fokuserade mitt intresse på vintage.
Gillar att GS går under radarn - "in the know" - finns väl ett fåtal personer här på forumet som verkligen förstår ;) - utanför klockvärlden har jag aldrig fått en kommentar på mina GS, och knappt heller från andra som säger sig vara intresserade av klockor...

Man är helt enkelt lite bättre, lite finare om man förstår tjusningen med GS. Så är det :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tror jag läste om GS på gamla Seiko & Citizen forumet runt 2001/2.
Hittade Seiya, såg historiken och fick också tag på "A Journey In Time" med mer intressant att läsa.
Kände att jag ville ha en GS, men det tog några år tills den första landade. Tyckte Spring Drive var ett ballt koncept och när jag så SBGE001 första gången så visste jag att jag skulle ha en sån någon gång. Köpte en 1 år gammal för 10 år sedan och sedan har det ramlat på, mycket vintage ett tag via Yahoo Japan, men gillar nytt bättre.

sdgmtblcr.jpg

Min 2005:a SBGE001
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
What @JesperO said.
För egen del vägde nog Spring Drive högst. Innovation är alltid ballt och vad jag vet är Spring Drive objektivt en bättre lösning på problemet "visa tid" än både helmekanik och ren batteridrift. Dessutom slipper man det förhatliga sekundtickandet man annars får med Kinetic & Solar-klockor. Sedan gillar jag stenhårt att det står "SEIKO" högst upp, oavsett om klockan kostar 600 eller 60 000 pickadoller. På något sätt är den en väldigt skön markering av stolthet inför det egna företaget. Inget instegs-märke, inget superpremium-hittepå. Det är en Seiko. Som listar 60k. Live with it.
 

frere

Audemars
2-Faktor
För 10 år sen när jag pluggade fick jag ett sommarjobb på en liten ort långt från allt. Hade just börjat nosa lite på klockor och drömde om en orange planet ocean eller re-issuen av tag heuer monaco. En kollega visade sig snabbt vara fullblodsklocknörd. En dag berättade han om världens bästa klockor, som folk inte förstod sig på och som nästan ingen kände igen eller ens hade sett (själv letade han efter en citizen crystron 4 mega). På pappret var det perfekt för mig som pretentiös student - japanskt, svårtillgängligt, obegripligt. (Jag ägnade mig i övrigt åt svår film, svåra böcker, japanska jeans och dyrt kaffe.) Full av inspiration sprang jag tillbaka till jobbet på kvällen för att surfa grand seiko och...antiklimax var totalt! Vilka trötta gubbklockor! Och vilka överdesignade jättefulingar!

Så jag köpte min tag heuer. Började intressera mig för klockor på riktigt och halkade in på vintage. Och där nånstans, när jag till slut börjat uppskatta subtila detaljer och bra finish, återupptäckte jag GS. Gillar fortfarande tanken på att det är lite svårare att hitta, lite mer okänt, enkelt att avfärda som "bara en seiko" när man inte vill bemöda sig om att förklara...
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
För en 10-15 år sen var det verkligen Japan som gällde för att få ta på en ny GS, nu är det bara knalla in på Klockmaster och öppna plånboken. Så visst har det hänt en del.
 

UNO

Panerai
image.jpeg
När jag kände att jag rörde mig i miljöer där TT GMT inte lirade men Swatch ändå inte var roligt nog.
Miljöerna ? otrygga utemiljöer och möten där det är gynnsamt att inte sticka ut, bägge arbetsrelaterade. Nu efter några månader är GSn klar favorit.
 

mchamoun

Cartier
Mitt intresse för klockor i överhuvudtaget började ca 2 år sedan och därefter har intresset ökat snabbt. Jag fastande för Seiko klockor vid tidigt skede då jag ansåg klockorna vara prisvärda jämfört med sina Schweiziska konkurrenter.

Efter att ha testat instegsmodellen SKX007 upptäckte jag att forumet klocksnack existerade och att det fanns en tråd specifikt för Seiko klockor. Efter att ha läst antal inlägg på tråden utan att ha engagerat mig själv i diskussionerna började jag uppskatta de småsubtila detaljer som japanerna erbjöd i sina produkter. @yonsson recensioner samt sitt dagliga skrivande hade stor påverkan på mitt intresse för Seiko klockor.

Sedan tog jag det 'naturliga' steget för att köpa min första dyra klocka, nämligen MM300. Älskade den klockan, detaljerna var fenomenala. Däremot sålde jag klockan efter ett halvår just för att den var topptung för mina småhandleder. Minns att jag jämförde min dåvarande MM300 med Tudor/Rolex klockor i ett besök i Schweiz och var tillfredsställd med vetandet att min klocka kostade en fraktion jämfört med de Schweiziska klockorna men höll en liknande/högre detaljnivå.

Till slut föll jag för frestelsen och bestämde mig för att köpa in min första GS klocka. Efter ett trevligt besök i Seiko butiken i Paris där jag fick testa flertal olika modeller kunde jag inte motstå snowflaken. Nu sitter den på min handled och lär göra det ett tag framåt. Är säker på att detta inte blir min sista GS klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft ett intresse för klockor ganska länge men som student prioriterade jag motorcykeln framför klockor och höll mig därför till enstaka g-shocks och SEIKO 5. På den tiden läste jag på WUS SCWF och TZUK.

2010 beslutade jag mig för att bli medlem på TZUK där jag hade läst inläggen i några år. Det medförde att intresset tog över mer och mer från mc-intresset.

2011 åkte vi till Tokyo och jag köpte min Sumo i Wako Store, där hade de ett väldigt stort utbud av både GS och annat.

2012 fick jag PM på TZUK från @Denke som tyckte jag skulle bli medlem på KS vilket jag då också blev. Det var lite krångligt i början då mitt ordförråd var på engelska men det släppte någorlunda fort. 2012 köpte jag även min mm300 för att fira min examen. Då hade jag hade varit inställd på att köpa modellen i 3 år. Tror jag betalade 18 papp för den vilket jag tyckte var vansinnigt mycket pengar för en klocka.

2013 Blev jag pappa och slutade träna, då fick jag en satans massa tid över och intresset övergick till en besatthet. :D

Att äga en GS var länge ett mål för mig. Jag gillar att GS håller sig till sina traditioner vad gäller simplicitet och strävan efter perfektion. Jag gillar att SEIKO är japanskt ödmjuka för sina framsteg och att ingen jäkel kan gissa att modellerna är så dyra. Jag gillar att ingen kan slå GS på detaljnivå och jag gillar designspråket och historien och motiveringen bakom.

Länge har jag varit intresserad av allt japanskt och allt som är svårt att köpa. Under hela studenttiden och även därefter samlade jag på sneakers vilka jag behövde resa för att kunna köpa. Jakten på det ovanliga gällde även GS vilket från början var en bidragande faktor. Jag gillar helt enkelt att ha saker som inte vem som helst kan knalla in och köpa. I och med globaliseringen vad gäller internethandel är ju denna aspekt dock någorlunda borta vilket jag finner tråkigt. Reversed snobbery kallas det av vissa.

Även om jag köper klockor från andra tillverkare är det :seiko: som har mitt :heart:
Det finns inga som slår SEIKO eller :gs: vad gäller kvalitet/krona. :)
 

Kugghjul

Panerai
Personligen gillar jag GS för "vad de är", tittar man på listpriserna tycker jag inte deras prisvärde är så utmärkande. Möjligtvis begagnatpriserna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen gillar jag GS för "vad de är", tittar man på listpriserna tycker jag inte deras prisvärde är så utmärkande. Möjligtvis begagnatpriserna.
Priserna har förändrats ganska mycket i och med att valutakurserna förändrats så mycket. För några år sedan kunde man köpa en ny GS för halva svenska listpriset från Japan. Utifrån det är GS snarare billigt i Sverige nu. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Allt är KS fel, såklart...
Jag och tjejen passade därför på att köpa hem varsin klocka. Schysst minne från Japan :)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Var på Globen och kikade efter ny Breitling, Svante passade då på att visa mig en GS. Åkte hem, funderade på saken och köpte till slut en Breitling. Dock kunde jag inte släppa finishen och den enorma detaljrikedomen hos GS och det vart inte bättre av att hänga på KS. Efter ca 3 månader vart jag tvungen att sälja min tag och lite av fruns smycken och köpa en GS också :) jag är nöjd, frun är mindre nöjd :D hur som helst bland det bästa jag har gjort !
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Var på Globen och kikade efter ny Breitling, Svante passade då på att visa mig en GS. Åkte hem, funderade på saken och köpte till slut en Breitling. Dock kunde jag inte släppa finishen och den enorma detaljrikedomen hos GS och det vart inte bättre av att hänga på KS. Efter ca 3 månader vart jag tvungen att sälja min tag och lite av fruns smycken och köpa en GS också :) jag är nöjd, frun är mindre nöjd :D hur som helst bland det bästa jag har gjort !

Haha, klockrent. :)
Önskar att min fru hade dyra smycken så att jag kunde jag göra likadant.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Haha, klockrent. :)
Önskar att min fru hade dyra smycken så att jag kunde jag göra likadant.
Haha å ena sidan är det bra, å andra sidan hade jag kunnat omsatt pengarna direkt i klockor istället om min fru inte hade köpt en massa smycken :D dessutom hade jag sluppit förklara logiken bakom att "alla pengar som kommer från DINA smycken går självklart rakt in i MIN klockkassa" :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon gång sent 80 tal fick min far en GS highbeat vid ett arbetsrelaterat besök i Japan. Jag har alltid tyckt den var svin ful och trodde att det var den automatiska motsvarigheten till SQ. Japaner med sina presenter, en Seiko... För ett par år sedan fick jag upp ögonen för GS igen, denna gången via något klockforum på nätet. Snacka om att man fick tänka om angående den presenten ;) Han har den kvar och den är sliten, repig och fortfarande svin ful.
 

Psykel

Patek
Någon gång sent 80 tal fick min far en GS highbeat vid ett arbetsrelaterat besök i Japan. Jag har alltid tyckt den var svin ful och trodde att det var den automatiska motsvarigheten till SQ. Japaner med sina presenter, en Seiko... För ett par år sedan fick jag upp ögonen för GS igen, denna gången via något klockforum på nätet. Snacka om att man fick tänka om angående den presenten ;) Han har den kvar och den är sliten, repig och fortfarande svin ful.
Den får du allt posta ett foto på! Svinful GS tror jag inte på!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Får försöka få till det efter julen. Tror det är en 70 talare för den har en ganska platt och bred boett och visarna är batong stil, inte spetsiga (om jag inte minns fel)
Jag gav honom en Citizen eco-drive supertitanium i somras när han fyllde 78, med hänvisning till att han kan låta sitt gamla lik vila lite :p Han har haft den som bruksklocka och en Tissot quartz "förtjänstklocka" i guld som finklocka. Jag tycker inte det är läge att berätta att han borde gjort tvärt om. Jag ser fram emot att ärva "liket", men det får gärna dröja ;). Själv har jag bara EN GS än så länge... Trevlig Lucia!
 

Broke

Omega
2-Faktor
Läste på om olika mekaniska lösningar för olika klocktyper och vilken del som gör vad i en klocka. Kom in på springdrive. Ha begäret har funnits sen dess.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tror det var Yonssons fel.
Köpte en nyare limiterad.
Sålde.
Har dock inte släppt vintageGS-tanken.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Får väl erkänna att Molle hade en del med det att göra... på den gamla goda ttt-tiden.
Sedan trålade man ju Seiyas sida rätt friskt (gillar hans write-up on GS history) och sedan tog galenskaperna oanade proportioner. Själv fokuserade mitt intresse på vintage.
Gillar att GS går under radarn - "in the know" - finns väl ett fåtal personer här på forumet som verkligen förstår ;) - utanför klockvärlden har jag aldrig fått en kommentar på mina GS, och knappt heller från andra som säger sig vara intresserade av klockor...

Man är helt enkelt lite bättre, lite finare om man förstår tjusningen med GS. Så är det :)
Så GS är lite av den riktiga "Svenska" Klockan som inte handlar om att visa att den är bäst men den är det ändå?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
IMG_6081.JPG

Först kände jag inte till Grand Seiko. Sen gick det 15 år och då brydde jag mig inte även om jag lärt känna märket. Sen gick det 10 år och jag gillade dom i smyg. Nu ytterligare nåt år senare trålar jag konstant efter ett kvartsur samtidigt som jag alltsomoftast bär nyköpet ovan.
 
Topp