• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När form följer funktion - min kärlek till kompromisslösa verktygsklockor

denjohan

Rolex
Pledge Member
Alltsedan mitt klockintresse väcktes på riktigt har en princip hela tiden präglat det jag verkligen tyckt om - funktion är allt, formen följer därefter. Visst kan jag bli principiellt imponerad av mer smyckesliknande klockor, och visst kan det komplicerade för komplikationens egen skull ibland vara häftigt. Men det väcker absolut inget habegär hos mig. Form före funktion ger mig ingen nerv. Dessutom är jag och förblir en formnostalgiker - jag är en fullständig sucker för formgivning från 50-, 60- & 70-talet. Utifrån detta har jag därför haft några, ja, i brist på bättre ord, graaler, som jag ser som något av höjden av min första princip. Dessa klockor har utvecklats för att vara pålitliga verktyg för professionella grupper. Funktionen har fått styra allt, och som ett resultat av detta blir formen, i mina ögon, mer eller mindre fulländad. Och sedan igår har jag nu två av dessa graaler i min ägo. Vi pratar här om Omega, och inget annat:

FullSizeRender.jpg

Tack vare @jonas_w har jag nu kompletterat min Flightmaster med den i mina ögon perfekta dykaren, en PloProf 600. Båda klockorna är kompromisslösa i sitt formspråk, och inte en enda detalj på dessa saknar funktion. Detta är två av de allra vackraste klockar jag vet. Med dessa två skulle jag nästan kunna bli en two-watch guy. Det jag överväger på sikt att komplettera dessa två med för att få en nära nog perfekt trio är en Omega Big Blue, som känns som en fantastisk mix av dessa två. Men, men, det får anstå, jag är mycket nöjd med dessa två bara.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Härliga klockor! Gratulerar till köpet av 600:an!

Själv kan jag gå igång på pynt men håller med om dina resonemang.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till ploppen! Stentuffa bägge två!! Funktionen kan jag dock inte uttala mig så mycket om, men de gjorde säkert jobbet, när det begav sig :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grym duo du fick ihop nu! Jag gillar också ploppen för att den är så kompromisslös. Troligen kommer jag att äga en flightmaster eller ploprof igen i framtiden. Tack för affären! :)
 
Mycket koola klockor! Flightmastern är en klocka som jag haft ögonen på länge men inte hittat något bra objekt. En 910 hade suttit fint...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Den har du inte visat tidigare? Ser grym ut! Har vi en liten flightmasterboom här nu? Passar på att fråga nu då ingen rättade mig tidigare, vilken har en lägre profil med plastglas?
Kan ju inte behöva visa allt ;) Har inte haft möjlighet till att ta bra bilder så då sparar man sig lite. 910an har en lägre profil.
 

Sond

Patek
Fantastiska klockor. Jag är grymt sugen på en Flightmaster även om ja inte är så förtjust i 70-talsdesign. Sedan håller jag med @Aurum att dessa två har ganska mycket design i sig. Även om användningen säkert varit prioriterat.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Riktigt fin duo, en sm600 hade jag gärna haft, även en flightmaster också såklart.
 
Topp