• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kände ni att ert klockintresse var kanske väl tungt?

vonhall

Rolex
Exakt när kände ni att ert intresse för klockor passerat gränsen för ett vanligt intresse?

För min egna del så kom uppenbarelsen efter att varit inlagd på Östra sjukhuset i 7 dagar och fått tämligen mycket morfin. Vaknade till när jag hörde min sambo diskutera med läkaren om jag skulle överleva åkomman som jag åkt på. 5 sekunder efter att läkaren sagt att han inte vågade spekulera i den saken ännu så kände jag hur min hand omedvetet började att leta efter klockan på min muskliga handled. Så snart som jag insåg att jag inte hade någon klocka på mig så kom tanken -fy fan så förnedrande att ligga här och dö utan en klockan på handleden!

En vecka senare hade mitt välformade huvud vaknat tillräckligt för att förstå den vackra uppenbarelsen som jag fått veckan tidigare! Började faktiskt skratta högt men ganska snabbt så kom de allvarliga tankarna fram! Det finns kanske ingen mall hur man skall bete sig när man mer eller mindre får sitt egna dödsdom. Antar att andra hade tänkt på sina närmaste och så vidare. Därför så kan jag nästan säga på klockslaget när jag kände att mitt klockintresse gått lite till överdrift!

Anledningen till att jag fick fyra veckor på sjukhuset var att jag åkte på en sjukdom som heter pancreatit. Det är en sjukdom som oftast alkoholister brukar få efter några års stabilt drickande. Det är bukspottkörteln som blivit inflammerad och det gör lite halvont! I mitt fall så var det inte för mycket sprit "nästan nykterist" som gjorde att jag åkte på åkomman utan det gallsten som på något sätt drog i gång allting!

Ursäkta att jag svävade ut lite! Min fråga är alltså när kände ni att ert klockintresse gått lite för långt?

Får även ursäkta om jag skrivit något splittrat! Lagar nämligen mat samtidigt som jag skriver här :lol:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jisses. Tur att det gick bra för dig!
Jag har en förmåga att i princip alltid gå in för mycket för mina intressen, så jag vete fan om klockor är så speciellt för mig i förhållande till allt annat mystiskt jag håller på med. Just nu är det mest klockor i och för sig, men så länge det inte hindrar mig i min vardag, så gör det väl ingenting eller?

Jag menar... Jag har ju fortfarande ett hyfsat socialt liv, jag kan sköta mitt arbete och jag har pengar på kontot i slutet av varje månad. Så illa kan det ju inte vara.

Men ibland får man ju sig tankeställningar, som exempelvis när frugan eftertänksamt säger på planet att:
-Det värsta är att om du var tvungen att välja mellan dina klockor och mig, så skulle du vara tvungen att tänka efter. :mrgreen:
 

Josef B

Bestraffaren
Det var nog när jag var 17 bast och köpte min första Rolle, ja egentligen sommaren samma år när jag var på väg till farsans företag i Gamla Stan och hämtade upp en Rolexkatalog hos Rob Engström, promenerade längst Drottninggatan, bläddrande och fastnade för 16610:an. Det gick snabbt utför men beroendet blev total för 1,5 år sedan när jag köpte 116660:an. :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Blev intresserad av klockor tidigt, kanske var 14 eller så när jag började drömma om en Rolex, första "riktiga" klockan en Omega SMP inhandlades för 15 år sedan. Skulle vilja säga att det spårade ur lite granna när jag köpte min första Rolex för 7 år sedan, spårade ur helt gjorde det för 2 år sedan, har tappat räkningen på antalet klockor jag flippat sedan dess...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hmm, inte än även om jag har bränt väldigt ekonomiskt sett ohälsosamma summor på klockor om vi ser till en (min) studentbudget :geek:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Jisses. Tur att det gick bra för dig!
Jag har en förmåga att i princip alltid gå in för mycket för mina intressen, så jag vete fan om klockor är så speciellt för mig i förhållande till allt annat mystiskt jag håller på med. Just nu är det mest klockor i och för sig, men så länge det inte hindrar mig i min vardag, så gör det väl ingenting eller?

Jag menar... Jag har ju fortfarande ett hyfsat socialt liv, jag kan sköta mitt arbete och jag har pengar på kontot i slutet av varje månad. Så illa kan det ju inte vara.

Men ibland får man ju sig tankeställningar, som exempelvis när frugan eftertänksamt säger på planet att:
-Det värsta är att om du var tvungen att välja mellan dina klockor och mig, så skulle du vara tvungen att tänka efter. :mrgreen:

Haha. Skrattade högt när jag läste detta.


Själv har jag svårt att sätta fingret på NÄR. En seamaster fick sällskap av en Speedy som fick några Seiko kompisar som fick en hög med vintagekompisar som fick en Monaco, Panna och en Plopp som kompis. Oklart när det gick åt skogen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
För ca 1 ½ år sen, då jag precis inhandlat en Omega 2254.50 av en kille som tipsade om TTT. Började hänga där, sålde min gamla vita SMP och den endast 1 månad gamla svarta SMP och en sliten analog Citizen, och insåg att man faktiskt behöver en klocka för varje tillfälle, vilket något senare utvecklades till att vintage huvudsakligen var min grej. Sedan började jakten på forumet, Tradera, blocket mm. Nu, ca 100 flippade dinkor senare, är jag tillbaka på ruta ett, som en "nästan" OWG, i form av en Tudor 94110 -77, en reservdinka (Citizen 52-0110 -77) och en riktig "beater" (Casio mudman).

Innan...

DSC05917.jpg


Efter...

IMG_6205.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hej Bullen.

Varje kväll när jag går till sängs drar jag igån Iphones ficklampa och synar klockan i cirka 15 minuter. Detta har jag gjort i 1,5 år.
Trots att jag vet exakt hur klockan ser ut så är jag beroende av att hitta nya scratches dings och smuts. Eller bara titta på de befintliga bevisen av användning.
Är jag normal?

:roll: :oops:
 

Ricrob

Patek
Jag halkade in i vansinnet den 18 maj 2011.. Hur vet jag det så exakt undrar ni som inte hört storyn förr? Jo för några dagar innan just det datumet så hade en jakt på en "lite finare" klocka påbörjats, för att fira min dotters då inte än inträffade nedkomst och den 17e så hittade jag min Monaco på gamla TTT, efter ett tips från en vän. Regning följde och kontakt togs med säljaren men sedan på kvällen kom värkarna (frugans alltså) och vi fick avbryta mailkontakten för "viktigare saker".. Väl inne på BB Sthlm var det fullt ös i kommande timmar och jag gjorde allt som förväntades av mig och lite till, nämligen att tänka på Monaco'n! :oops: Så vid 3 tiden på natten den 18e, när min fru precis fått epiduralbedövning och somnat till några minuter, gick mailet iväg som spikade affären! Ytterligare ett par dagar senare kom vi hem, en familjemedlem rikare och efter ca 3-5 minuter hemma, var jag bara tvungen att kila iväg och hämta ut ytterligare en familjemedlem från Posten utlämningsställe. Som om inte det var galet i sig, så ställde jag redan dagen efter klockan på 06:45 för att vara med i slutbudet på en Hamilton som såldes på Tradera, vilken jag ropade hem och sedan fortsatte det bara med TTT, trådar, dagens klocka, k&s, flipp av över 40 klockor till dags datum och framför allt, nu äntligen KS, som låter ens vansinne uppnå nya dimensioner!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: När kände ni att ert klockintresse var kanske väl tu

Ricrob skrev:
Jag halkade in i vansinnet den 18 maj 2011.. Hur vet jag det så exakt undrar ni som inte hört storyn förr? Jo för några dagar innan just det datumet så hade en jakt på en "lite finare" klocka påbörjats, för att fira min dotters då inte än inträffade nedkomst och den 17e så hittade jag min Monaco på gamla TTT, efter ett tips från en vän. Regning följde och kontakt togs med säljaren men sedan på kvällen kom värkarna (frugans alltså) och vi fick avbryta mailkontakten för "viktigare saker".. Väl inne på BB Sthlm var det fullt ös i kommande timmar och jag gjorde allt som förväntades av mig och lite till, nämligen att tänka på Monaco'n! :oops: Så vid 3 tiden på natten den 18e, när min fru precis fått epiduralbedövning och somnat till några minuter, gick mailet iväg som spikade affären! Ytterligare ett par dagar senare kom vi hem, en familjemedlem rikare och efter ca 3-5 minuter hemma, var jag bara tvungen att kila iväg och hämta ut ytterligare en familjemedlem från Posten utlämningsställe. Som om inte det var galet i sig, så ställde jag redan dagen efter klockan på 06:45 för att vara med i slutbudet på en Hamilton som såldes på Tradera, vilken jag ropade hem och sedan fortsatte det bara med TTT, trådar, dagens klocka, k&s, flipp av över 40 klockor till dags datum och framför allt, nu äntligen KS, som låter ens vansinne uppnå nya dimensioner!
Partum-psykos..?! :D
 

Ricrob

Patek
Re: Sv: När kände ni att ert klockintresse var kanske väl tu

Camo00 skrev:
Ricrob skrev:
Jag halkade in i vansinnet den 18 maj 2011.. Hur vet jag det så exakt undrar ni som inte hört storyn förr? Jo för några dagar innan just det datumet så hade en jakt på en "lite finare" klocka påbörjats, för att fira min dotters då inte än inträffade nedkomst och den 17e så hittade jag min Monaco på gamla TTT, efter ett tips från en vän. Regning följde och kontakt togs med säljaren men sedan på kvällen kom värkarna (frugans alltså) och vi fick avbryta mailkontakten för "viktigare saker".. Väl inne på BB Sthlm var det fullt ös i kommande timmar och jag gjorde allt som förväntades av mig och lite till, nämligen att tänka på Monaco'n! :oops: Så vid 3 tiden på natten den 18e, när min fru precis fått epiduralbedövning och somnat till några minuter, gick mailet iväg som spikade affären! Ytterligare ett par dagar senare kom vi hem, en familjemedlem rikare och efter ca 3-5 minuter hemma, var jag bara tvungen att kila iväg och hämta ut ytterligare en familjemedlem från Posten utlämningsställe. Som om inte det var galet i sig, så ställde jag redan dagen efter klockan på 06:45 för att vara med i slutbudet på en Hamilton som såldes på Tradera, vilken jag ropade hem och sedan fortsatte det bara med TTT, trådar, dagens klocka, k&s, flipp av över 40 klockor till dags datum och framför allt, nu äntligen KS, som låter ens vansinne uppnå nya dimensioner!
Partum-psykos..?! :D
Ja, kanske det..? Eller måste man sätta namn på alla åkommor man har?! :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: När kände ni att ert klockintresse var kanske väl tu

Ricrob skrev:
Camo00 skrev:
Ricrob skrev:
Jag halkade in i vansinnet den 18 maj 2011.. Hur vet jag det så exakt undrar ni som inte hört storyn förr? Jo för några dagar innan just det datumet så hade en jakt på en "lite finare" klocka påbörjats, för att fira min dotters då inte än inträffade nedkomst och den 17e så hittade jag min Monaco på gamla TTT, efter ett tips från en vän. Regning följde och kontakt togs med säljaren men sedan på kvällen kom värkarna (frugans alltså) och vi fick avbryta mailkontakten för "viktigare saker".. Väl inne på BB Sthlm var det fullt ös i kommande timmar och jag gjorde allt som förväntades av mig och lite till, nämligen att tänka på Monaco'n! :oops: Så vid 3 tiden på natten den 18e, när min fru precis fått epiduralbedövning och somnat till några minuter, gick mailet iväg som spikade affären! Ytterligare ett par dagar senare kom vi hem, en familjemedlem rikare och efter ca 3-5 minuter hemma, var jag bara tvungen att kila iväg och hämta ut ytterligare en familjemedlem från Posten utlämningsställe. Som om inte det var galet i sig, så ställde jag redan dagen efter klockan på 06:45 för att vara med i slutbudet på en Hamilton som såldes på Tradera, vilken jag ropade hem och sedan fortsatte det bara med TTT, trådar, dagens klocka, k&s, flipp av över 40 klockor till dags datum och framför allt, nu äntligen KS, som låter ens vansinne uppnå nya dimensioner!
Partum-psykos..?! :D
Ja, kanske det..? Eller måste man sätta namn på alla åkommor man har?! :lol:
Svar: ja.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om inte förr, så när jag spontanköpte en Ploprof en vanlig vardagskväll. Dvs. en ful omodern plåtdinka från 70-talet som var klart dyrare än min Daydate i guld...
 
Jag är en storsamlare av antikviteter och klockor. I förrgår köpte jag ett kassaskrin från slutet av 1700-talet i smide. Fantastiskt vackert, med underbart kombinationslås och fin nyckel, sällsynt och 50 kilo tungt!
54 cm. högt, 60 cm. brett och 49 cm. djupt.
Inte direkt något som man behöver men sällsynt, vackert och ett fantastiskt hantverk!
Lite så är det med klockor, i alla fall vintageavdelningen. Hantverk, vackra urverk och lite sällsynta.
Och visst är det trevligt att kunna ge läkaren exakt tid då döden inträffade!
Odla intresset du...
 

John R

Panerai
För ca 4 årsedan hade jag dötid på jobbet vilket resulterade
i att jag började surfa klocker och märkte att det var svårt
att sluta. Hittade till TTT och sen var det kört! Resten är historia!

Skönt att höra att du tillfrisknat!!

/ John R
 
C

Crowolf

Guest
Känns mest tungt hela tiden.....när jag INTE kan köpa den där Heuer Bunden, 6538'an, Marine Mastern, Black Bajarn, Le Coultre-dykarn, Stowa-flygar-chronographen............etc etc........
 

vonhall

Rolex
John R skrev:
För ca 4 årsedan hade jag dötid på jobbet vilket resulterade
i att jag började surfa klocker och märkte att det var svårt
att sluta. Hittade till TTT och sen var det kört! Resten är historia!

Skönt att höra att du tillfrisknat!!

/ John R

Tack för de snälla orden :)
Helt återställd förutom att ämnesomsättningen har gått lite fram och tillbaka. Fast nu verkar som att jag fastnat i fetläget och därför har jag varit tvungen att parera med en racercykel och en anmälan till Vätternrundan :lol:
 
Topp