• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När man inte har råd.

Scipio

Patek
2-Faktor
@MaritaBarita
Köp en sjysst Seiko för 5, sälj för 3 (i värsta fall) när du sparat till
Omegan. Ingen big deal. Och visar det sig att Seikon var tillräckligt bra så har du sparat en massa pengar.

Jag ville själv ha en:
IMG_1006.JPG


Köpte en Seiko Samurai för 5K
IMG_1031.JPG


Underbar klocka men kunde inte släppa Omegan. Sålde för ca 3K

Köpte denna eftersom det orangea var lite för mycket. Men samma modell i övrigt.
IMG_1182.JPG


Done. Happiness. (Tills vidare ;) )
Det är aldrig för sent att ändra sig, men man skall följa sina drömmar.
Så det naturliga nästa steget blir att du sakta börjar sakna det oranga? Sen är cirkeln sluten och tillbaka där vi började eller känner du att du gåt i mål? :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Så det naturliga nästa steget blir att du sakta börjar sakna det oranga? Sen är cirkeln sluten och tillbaka där vi började eller känner du att du gåt i mål? :)
Den fullständiga sanningen är att jag börjat tveka på den med orange på, blev erbjuden en blå till vettigt pris och slog till. Jag har inte ångrat mig ännu, men man vet aldrig med klockor. Man är bergsäker på att något är en keeper for life (förmodligen för att priset är högt), sen går det 3 månader och man börjar sukta efter mer ;)
 

JohnDoe

Rolex
Det är ofta lite ont om "udda" damur i sverige. Ta en weekendresa till någon storstad och kolla lite, kanske ett bra pris också. Fast det är ju inte bra för budgeten förstås. Finns många snygga omegor och annat i vegas :) och norwegian har billigt direktflyg unde vintern.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den fullständiga sanningen är att jag börjat tveka på den med orange på, blev erbjuden en blå till vettigt pris och slog till. Jag har inte ångrat mig ännu, men man vet aldrig med klockor. Man är bergsäker på att något är en keeper for life (förmodligen för att priset är högt), sen går det 3 månader och man börjar sukta efter mer ;)
Så är det verkligen. Jag tycker den med orange i är snygg. Lagom mycket orange i den, men det kommer väl en dag som MSN tröttnar på den också.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Livet är tråkigt och trist utan en klocka man trånar efter.......pina dig själv, sjunk under dina värderingar till dess du är värdig Omegan......dvs köp en dw/Kors eller motsv......det kommer kännas gött om 12 mån....
 
D

Deleted member 11690

Guest
Hade köpt båda, hur nöjd man än är med en klocka så börjar man ju ändå tråna efter något annat efter någon månad. Känslan av en ny klocka är bara för jäkla mysig för att motstå. Ska man spara till en dyr klocka under 1 år får man lägga till 2 seiko i budgeten för att stilla begäret :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Så är det verkligen. Jag tycker den med orange i är snygg. Lagom mycket orange i den, men det kommer väl en dag som MSN tröttnar på den också.
Ja, precis. Det är också något för @MaritaBarita att tänka på; över tid ändras ens smak något och man kan upptäcka saker som man inte märkte från början.
Jag blev helsåld på Seamaster 300 master co-axial när jag såg den. Jag tycker fortfarande om den men den fakepatinerade lumen och de raka bandhornen gör att jag är betydligt mindre sugen nu. Saker man tänker på medan man samlar pengar för ett köp.
Det kan alltså finnas vissa fördelar med att vänta. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, precis. Det är också något för @MaritaBarita att tänka på; över tid ändras ens smak något och man kan upptäcka saker som man inte märkte från början.
Jag blev helsåld på Seamaster 300 master co-axial när jag såg den. Jag tycker fortfarande om den men den fakepatinerade lumen och de raka bandhornen gör att jag är betydligt mindre sugen nu. Saker man tänker på medan man samlar pengar för ett köp.
Det kan alltså finnas vissa fördelar med att vänta. :)
Väntan är underskattat.
 

Johnny67a

Omega
Jag är såå sugen på en ny Omega men har för tillfället inte råd ( det är bla dyra renoveringar i bostadsrätten som tillfälligt sätter stopp) Det kommer förmodligen att ta ca 1 år innan jag kan köpa den.
Ska jag trösta mig med en betydligt billigare Seiko så länge, vad tycker ni? Vad hade ni gjort?
Är i valet och kvalet :confused:
Screenshot_20170808-201747.png Screenshot_20170808-202122.png
Nej! Eller kanske ja! Det beror på hur desperat du är efter en klocka just nu. Kan du inte vänta köp Seikon. Kööer du sen Omegan så kommer Seikon bli liggandes. Å andra sidan kanske du ändrar dig om Omegan under årets lopp och tycker Seikon räcker. Då har du sparat en jäkla massa pengar
 
Nej! Eller kanske ja! Det beror på hur desperat du är efter en klocka just nu. Kan du inte vänta köp Seikon. Kööer du sen Omegan så kommer Seikon bli liggandes. Å andra sidan kanske du ändrar dig om Omegan under årets lopp och tycker Seikon räcker. Då har du sparat en jäkla massa pengar
Jag köpte Seikon men den kändes riktigt billig och fjuttig (inte i närheten av samma kvalite´som den prismässigt billigare SKX013K1 som inhandlades i våras o_O) så den är redan skickad tillbaka till affären :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Du ska spara till den du vill ha - att kompromissa blir nästan aldrig bra. Och de som ger dig rådet att "delbetala", "låna", etc ger definitivt inga bra råd. Den här typen av produkter köper man rakt av, har man inte råd med det väntar man. Annars bör man se över sitt ekonomiska tänk.
 

xmb216bc

Panerai
Det är ofta lite ont om "udda" damur i sverige. Ta en weekendresa till någon storstad och kolla lite, kanske ett bra pris också. Fast det är ju inte bra för budgeten förstås. Finns många snygga omegor och annat i vegas :) och norwegian har billigt direktflyg unde vintern.
ÄHH!
Läs det på Värmlänska
Du ska hitta en udda dam med en klocka på armen:D
EnfårhoppesattenintefårheleVärmlandpåsignu
 

xmb216bc

Panerai
Nej! Eller kanske ja! Det beror på hur desperat du är efter en klocka just nu. Kan du inte vänta köp Seikon. Kööer du sen Omegan så kommer Seikon bli liggandes. Å andra sidan kanske du ändrar dig om Omegan under årets lopp och tycker Seikon räcker. Då har du sparat en jäkla massa pengar
Nä, Omega riskerar att bli liggandes, eller e det det den som får ligga?
 

Man

Rolex
@MaritaBarita
Köp en sjysst Seiko för 5, sälj för 3 (i värsta fall) när du sparat till
Omegan. Ingen big deal. Och visar det sig att Seikon var tillräckligt bra så har du sparat en massa pengar.

Jag ville själv ha en:
IMG_1006.JPG


Köpte en Seiko Samurai för 5K
IMG_1031.JPG


Underbar klocka men kunde inte släppa Omegan. Sålde för ca 3K

Köpte denna eftersom det orangea var lite för mycket. Men samma modell i övrigt.
IMG_1182.JPG


Done. Happiness. (Tills vidare ;) )
Det är aldrig för sent att ändra sig, men man skall följa sina drömmar.
Fel..
 
Senast ändrad:

Åskviggen

Panerai
Handla aldrig utanför budget och handla inte en "nästanklocka". Alla gör som dom vill men jag föredrar att följa dom reglerna.
Lycka till!
 

Alex74

Breitling
Enligt min erfarenhet är det sällan någon idé att försöka "lura sig själv". Är det en Porsche man verkligen gått och längtat efter, funkar det inte med en Skoda RS och sedan övertala sig sjölv att båda ändå är VAG.
Vänta tills läget är rätt och köp det du vill ha, glädjen blir desto större då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt min erfarenhet är det sällan någon idé att försöka "lura sig själv". Är det en Porsche man verkligen gått och längtat efter, funkar det inte med en Skoda RS och sedan övertala sig sjölv att båda ändå är VAG.
Vänta tills läget är rätt och köp det du vill ha, glädjen blir desto större då.
Det är få som kan se kvalitetsskillnaderna på en SEIKO för 5 papp och en Omega för 50 papp så där håller jag inte med dig. Under tiden man sparar eller letar burkar så kan man ju ha något annat på armen och vara nöjd med det.

Eller ska alla som inte har råd med "drömklockan" gå runt utan klocka?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är få som kan se kvalitetsskillnaderna på en SEIKO för 5 papp och en Omega för 50 papp så där håller jag inte med dig. Under tiden man sparar eller letar burkar så kan man ju ha något annat på armen och vara nöjd med det.

Eller ska alla som inte har råd med "drömklockan" gå runt utan klocka?
Seiko är bra skit, men det är märkbar skillnad på en Seiko för 5 och en Omega för 50. Samtidigt håller jag med dig om att man visst kan köpa något billigare medan man sparar till det dyra.
 

Alex74

Breitling
Om man går i funderingarna på att köpa en viss Omega, men måste vänta lite för att något viktigare råkade komma emellan (så tolkade jag trådskaparens situation) tror jag inte på att stilla det behovet med något annat. Bättre att vänta lite och köpa det man vill ha.
Vad någon annan kan se är för mig helt ointressant.

Jag utgår ifrån att man håller sig inom en för sig själv rimlig budget.
Personligen skulle jag aldrig låna till en klocka, men var och en gör ju som hen vill.

Självklart kan man köpa något annat kul så länge, men rent substitut för det man verkligen vill ha och har möjlighet att skaffa tror inte jag på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko är bra skit, men det är märkbar skillnad på en Seiko för 5 och en Omega för 50. Samtidigt håller jag med dig om att man visst kan köpa något billigare medan man sparar till det dyra.
Är man inte nere i träsket så lär man inte märka stora skillnader. Jag har radat upp klockornför mellan 2 och 100 k för några kompisar som inte har någon koll på klockor och de har alla haft svårt att gissa vilka som är dyrast respektive billigast. Så nej, de föesta kan inte se kvalitetsskillnader.
 
Topp