• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När man inte har råd.

mouqvist

Rolex
Astron-limited-560.jpg

Vet inte vad du har för budget men här har du en SEIKO Astron, dyrare men bra mycket bättre finish än den du kollat på.
Lite OT men vad sägs om denna, @yonsson ?
Såg en nyligen på Ur och Penn vid Sergels torg för 14000:- tror jag.
Är den bättre än en Astron?
Mycket trevlig och lite futuristisk design i alla fall
IMG_1964.JPG
 
Jag säger som @Birka77 - substitut fungerar aldrig. Köp dig det du verkligen vill ha istället och Omega är alltid rätt; bättre grejer finns inte, så bränn inte pengar på Seiko'n som du ändå inte vill ha. Bäst är förstås att spara, att låna till lyxkonsumtion är tveksamt. Titta gärna på exempelvis Uret.se, de erbjuder räntefri avbetalning under förutsättning att du väljer max ett år som återbetalningstid.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Köp beggat så är det inga problem att sälja sen när du har ekonomi för drömklockan
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Spar en aldrig så liten summa per månad, köp Omegan så när kosingen ramlar in.
Låter iof tråkigt kanske, men när du väl fått den så vet du att den är 100% din :)
 

nickebult

Omega
Som alla andra säger, sikta på det du egentligen vill ha, du kommer nog bara i slutändan sträva efter det du ville ha från början. Helst när du säkerligen fortsätter surfa runt här.
Är man sugen på att gå på bio och se en speciell film, så vill man inte gå och se en annan film bara för att stilla begäret. Det håller inte i längden iaf.

Mvh
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är såå sugen på en ny Omega men har för tillfället inte råd ( det är bla dyra renoveringar i bostadsrätten som tillfälligt sätter stopp) Det kommer förmodligen att ta ca 1 år innan jag kan köpa den.
Ska jag trösta mig med en betydligt billigare Seiko så länge, vad tycker ni? Vad hade ni gjort?
Är i valet och kvalet :confused:
Screenshot_20170808-201747.png Screenshot_20170808-202122.png
Omegan är ju riktigt trevlig :) Om du skulle ge det ett år innan den införskaffas, hur ser det ut om 4-5 år, hosta upp några tusen på ett bräde för service?
Jag menar, den är ju inte bara dyr i inköp utan även att äga i längden. Om ekonomin är ansträngd nu och du ändå är fundersam över prioriteringar...
Förutom att båda är stålklockor med vita tavlor och vita läderband är det ju två helt olika klockor. Om du kan tänka dig något annat än Omega skulle jag rekommendera Tag Heuers Aquaracer linje för kvinnor. Lite mer lik till utseendet och billigare i inköp? Annars är ju Seikon ett bra substitut så länge och som några redan sagt så kanske du ändrar dig under tiden
 
D

Deleted member 14209

Guest
Snygg klocka tycker jag men är den prisvärd om köparen ens betalar minimipriset? Det blir ju 12000:- med provision och en service (efter 12 år) lär behövas, dvs 4000-5000:- kanske? Är inte tavlan dessutom skadad (brun fläck vid lilla sekundvisaren)? Är denna värd att buda på?

Service på Reduced är dyrare att serva än vanlig Speedy. Räkna över 6000 kr, och uppemot 10.000 kr.
Tråkigt att det bara är en bild i annonsen. Det står ingenting om defekt på urtavlan eller vad det är för band.

Kopierar tidigare inlägg av @Undersköterskan:
"Den vanliga månklockan med kaliber 1861 har en integrerad och inte särskilt avancerad kronografkonstruktion, så runt 5-6k är en rimlig servicekostnad. Kaliber 9300 borde kosta någon tusing mer; det är också en integrerad konstruktion men betydligt mer avancerad och komplex - urverket har varit i produktion sedan år 2011 och de tidigast tillverkade exemplaren borde klara något eller några år till beroende på användning innan servicebehov uppstår.

Speedy Reduced är en helt annan femma. Det har ett vanligt självuppdragande urverk med kronografmodul från Dubois Depraz på urverkets tavelsida. Att serva grundverket är inget bekymmer, men att serva kronografmodulen är svårare. Det är genomförbart men kräver en skicklig urmakare, varför det ofta istället bara byts ut - urmakaren servar baskalibern, skickar iväg den gamla kronografmodulen och skruvar dit en ny istället. Oavsett om modulen servas eller om en ny sätts på plats så kostar det ett knippe tusenlappar ytterligare på den kostnad som redan finns i grunden för service på baskalibern, varför en Reduced utan vidare kan kosta uppåt 10k för en fullservice med packningsbyten, nya tryckknappar etc."
 

mouqvist

Rolex
Service på Reduced är dyrare att serva än vanlig Speedy. Räkna över 6000 kr, och uppemot 10.000 kr.
Tråkigt att det bara är en bild i annonsen. Det står ingenting om defekt på urtavlan eller vad det är för band.

Kopierar tidigare inlägg av @Undersköterskan:
"Den vanliga månklockan med kaliber 1861 har en integrerad och inte särskilt avancerad kronografkonstruktion, så runt 5-6k är en rimlig servicekostnad. Kaliber 9300 borde kosta någon tusing mer; det är också en integrerad konstruktion men betydligt mer avancerad och komplex - urverket har varit i produktion sedan år 2011 och de tidigast tillverkade exemplaren borde klara något eller några år till beroende på användning innan servicebehov uppstår.

Speedy Reduced är en helt annan femma. Det har ett vanligt självuppdragande urverk med kronografmodul från Dubois Depraz på urverkets tavelsida. Att serva grundverket är inget bekymmer, men att serva kronografmodulen är svårare. Det är genomförbart men kräver en skicklig urmakare, varför det ofta istället bara byts ut - urmakaren servar baskalibern, skickar iväg den gamla kronografmodulen och skruvar dit en ny istället. Oavsett om modulen servas eller om en ny sätts på plats så kostar det ett knippe tusenlappar ytterligare på den kostnad som redan finns i grunden för service på baskalibern, varför en Reduced utan vidare kan kosta uppåt 10k för en fullservice med packningsbyten, nya tryckknappar etc."
Där ser man... tack för infon
 

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Jag hade inte köpt en helvit Seiko om mitt mål är en helvit Omega. Risken att man hinner tröttna lite på utförandet finns och det blir lite same-same när man väl uppgraderar. Hade satsat på en annan billig modell eller väntat tills ekonomin tillåter köpet av Omegan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snygg klocka tycker jag men är den prisvärd om köparen ens betalar minimipriset? Det blir ju 12000:- med provision och en service (efter 12 år) lär behövas, dvs 4000-5000:- kanske? Är inte tavlan dessutom skadad (brun fläck vid lilla sekundvisaren)? Är denna värd att buda på?
Är väl bara att söka på nätet för att se om det är prisvärt eller ej? Tror det är lös smuts på glas men det får man ju undersöka om man är i tresserad. Tyckte inte det lät speciellt farligt prismässigt. Service får du alltid räkna in som en risk. Denna finns från säker källa i Sverige, ett helt ok tips tycker jag.
 
Jag hade inte köpt en helvit Seiko om mitt mål är en helvit Omega. Risken att man hinner tröttna lite på utförandet finns och det blir lite same-same när man väl uppgraderar. Hade satsat på en annan billig modell eller väntat tills ekonomin tillåter köpet av Omegan.
Jag har (eller hade) en seiko https://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/automatic/seiko-scubadiver-midsize-skx013k1/ men jag tröttnade lite på den när jag köpte min Omega de ville och gav Seikon till maken :sorry: .
Jag tyckte inte att den riktigt passade till mig men en vit kanske....sen är det iofs bra om jag tröttnar ( bra för plånboken :D)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har (eller hade) en seiko https://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/automatic/seiko-scubadiver-midsize-skx013k1/ men jag tröttnade lite på den när jag köpte min Omega de ville och gav Seikon till maken :sorry: .
Jag tyckte inte att den riktigt passade till mig men en vit kanske....sen är det iofs bra om jag tröttnar ( bra för plånboken :D)
Jag har inte 100% koll på dam-ur, men jag tror inte det är det stor begagnat marknad på dessa. Så, plånboksvänligt är det nog inte att tröttna på den Omega du suktar efter ;)
 

Torulf

Cartier
Hittar du en Seiko du verkligen gillar så köp den. Jag har köpt flertalet billigare klockor runt 5k för att stilla begäret, dom gör mig fortfarande glad varje dag eftersom jag faktiskt köpt en klockor jag verkligen gillar..... När man i mitt fall väntar på BLNR så har man råd, tid och behov att göra flera mindre köp eftersom väntetiden går åt fel håll ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hittar du en Seiko du verkligen gillar så köp den. Jag har köpt flertalet billigare klockor runt 5k för att stilla begäret, dom gör mig fortfarande glad varje dag eftersom jag faktiskt köpt en klockor jag verkligen gillar..... När man i mitt fall väntar på BLNR så har man råd, tid och behov att göra flera mindre köp eftersom väntetiden går åt fel håll ;)
@MaritaBarita
Köp en sjysst Seiko för 5, sälj för 3 (i värsta fall) när du sparat till
Omegan. Ingen big deal. Och visar det sig att Seikon var tillräckligt bra så har du sparat en massa pengar.

Jag ville själv ha en:
IMG_1006.JPG


Köpte en Seiko Samurai för 5K
IMG_1031.JPG


Underbar klocka men kunde inte släppa Omegan. Sålde för ca 3K

Köpte denna eftersom det orangea var lite för mycket. Men samma modell i övrigt.
IMG_1182.JPG


Done. Happiness. (Tills vidare ;) )
Det är aldrig för sent att ändra sig, men man skall följa sina drömmar.
 
Dumt nog så köpte jag Seikon (via CDON) :bag:.
Fick hem den idag och den känns billig som attan, inte alls samma kvalite´som min förra Seiko :grumpy:.
Ska se om det går att returnera den..kanske får en "straffavgift" eller?

Edit, upptäckte nu även ett hairline o_O, undra om det är ett utställnings ex!

Jag har mailat både CDON och säljaren (som är en Svensk klockbutik)
 
Senast ändrad:
R

Raderad medlem 15346

Guest
Dumt nog så köpte jag Seikon (via CDON) :bag:.
Fick hem den idag och den känns billig som attan, inte alls samma kvalite´som min förra Seiko :grumpy:.
Ska se om det går att returnera den..kanske får en "straffavgift" eller?

Edit, upptäckte nu även ett hairline o_O, undra om det är ett utställnings ex!

Jag har mailat både CDON och säljaren (som är en Svensk klockbutik)

Tråkigt att höra men då vet du hur du går vidare. Spara till en Breitling, det är det enda rätta.
 

Belfort

Omega
Man ska inte kompromissa, speciellt inte när det man vill ha bara är ett år bort i tiden. Ha tålamod och sikta på det långsiktiga målet, det kommer kännas bättre än den snabba "genvägen" att kompromissa som uppenbarligen lätt till en negativ upplevelse då klockan inte motsvarade dina förväntningar
 
Jag tänkte att jag skulle kolla lite närmare på klockan (Omegan) fmen varken Bergströms ur eller Huke hade den inne :shifty: ... den är kanske inte så populär?
 
Topp