• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

KenKun

Patek
2-Faktor
Det fanns en tid då jag också tyckte att 4000 kr var mycket pengar för en klocka :)
Vad säger ni, när blir en klocka "dyr"?

image.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
När den närmaste omvärlden (flickvän, sambo, fru mm börjar knorra) haha.
Nej en skämt åsido så vore det intressant att höra till exempel @Niklas perspektiv på denna fråga
 

Knypplarn

Cartier
Dels har det väl med disponibel inkomst (eller pengar på banken att göra) men framförallt med hur intresserad man är. Är klockan bara till för tidsangivelser är väl det mesta dyrt men ser man det som ett intresse är det upp till var och en att bedöma hur rimlig kostnaden är, de flesta intressen folk har kostar pengar i någon mening och det finns betydligt dyrare sådana än klockor. Gör man investeringar i klockor är knappast priset den avgörande faktorn utan snarare klockans avkastning. Vet inte riktigt vart min egen gräns går men några av Richard Mille klockorna jag klämde på i München var helt klart dyrare än vad jag någonsin skulle kunna motivera att lägga på en klocka (€600 000 - €800 000 i listpris) (utöver då att designen inte tilltalar mig nämnvärt). Har egentligen inga större problem att motivera något av mina egna klockköp och betraktar ingen av klockorna jag äger som speciellt dyr även om de naturligtvis har ett ekonomiskt värde. Tror min gräns för vad en klocka får kosta går vid 250 000sek, då snackar vi en jävligt dyr klocka, vad den totala samlingen får kosta har jag dock inte ens funderat på.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Mina föräldrar skakade på huvudet när jag köpte en vintage klocka för mindre än 500 spänn. "Den är ju gammal som gatan, hur kan du lägga pengar på sånt skräp?" De har båda parfymklockor tyvärr.

Men som sagt, en klocka är enbart dyr om den inte är prisvärd.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Alltså, det enda vettiga är väl att säga att alla klockor som kostar mer än 10.000 SEK är dyra. Så är det. Men det innebär inte att de inte kan vara prisvärda.
Har man tillräckligt mycket slantar för att köpa klockor med högt pris, är ju de "billigare" klockorna (t ex >10.000) fortfarande dyra. Pengarna är ju värda lika mycket oavsett hur mycket man har. Eller?
 
Topp