• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

Chuck

Patek
2-Faktor
För min del är det dyrt vid över 250 000kr för ett timepiece, där går min personliga gräns.

Men det betyder inte att jag i nuläget kan köpa en klocka för de summorna just nu, 9-10000kr klarar jag av :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Kan jag köpa en dyr klocka till ett bra pris är det ju inte dyrt.
Som Compis sa, Aquanaut är en dyr klocka, men det är inte dyrt om man betalar långt under marknadsvärdet.

Sen kan man köpa en klocka dyrt, öven om modellen inte är speciellt dyr.. mao betala överpris bara för att man vill ha just DEN.
 

Knypplarn

Cartier
Kan jag köpa en dyr klocka till ett bra pris är det ju inte dyrt.
Som Compis sa, Aquanaut är en dyr klocka, men det är inte dyrt om man betalar långt under marknadsvärdet.
Håller väl med till viss del, men tycker nog att exempelvis PP Grandmaster Chime var dyr redan som ny även om det visat sig vara en synnerligen bra investering.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det fanns en tid då jag också tyckte att 4000 kr var mycket pengar för en klocka :)
Vad säger ni, när blir en klocka "dyr"?

image.jpeg
Fick han klockan i present eller köpte han den?
Skitsamma dyrt i förhållande till livslängd och servicekostnad.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker nog alla klockor som kostar mer än en radiokontrollerad solcellscasio (eller liknande) är dyra.
Går perfekt. Underhållsfria. Ställer om sig själva vid resa etc. Kostar ett par tusenlappar (eller mindre).

Men det är ju inte därför vi är här...
 

Hugii

Audemars
Prisvärd och dyr är två olika saker. ;) Så om alla Aquanaut helt plötsligt började kosta 90000? Blir den då fortfarande prisvärd eller dyr igen? :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
En helt subjektiv fråga. Personligen så tycker jag det mesta i klockväg är för dyrt numera. Vare sig vi pratar om nytt eller vintage.
Spot on!
Vissa modeller har dragit upp hela modellserier och de halvrisiga exen är inte längre prissatta i relation till de riktigt krispiga klockorna.
 
"Gemene man" tror jag har ett tak på 2000. Detta är resultatet av diverse snack om klockor. Har ett par ointresserade vänner (som gillar smycken) som har klockor för runt tre, det anses knas av många.
Det är synd om människorna.

OT: För en som inte är klockintresserad, som mannen vi diskuterar t.ex, tror jag allt över någon tusenlapp är mycket för en klocka. Man har ju mobilen tänker de flesta. Vansinne enligt oss såklart. Jag hade dock sagt samma sak om någon köpte en svindyr vintage miniräknare för att räkna med stil. :D
 
Senast ändrad:

Sjobedan

Rolex
Frågar du mig, eller min sambo? Du lär få två heeeeeelt olika svar där.

Dyrt för mig är en ny Sub. Dyrt för min sambo, allt över 10000:-
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det måste väl ändå vara en rätt rimlig definition av dyr på vintage/beg, att en klocka som är 5/10 är prissatt väldigt nära en 10/10?
Lite så..
5/10 och 4/10 av kreddiga vintagemodeller bedömmer jag ofta är prissatta till 7-8/10 av priset som de riktigt bra vilket gör dem helt ointressanta..bättre att köpa riktigt dyrt och rätt från början.
(Men det dyrt börjar bli riktigt dyrt)
Sen som @Omen skriver så köper vi ändå;)
 

M.U

Rolex
Går inte att sätta siffra på. Men jag skulle säga att en klocka är för dyr när man egentligen inte har råd med den..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Som många tidigare sagt så är klockor kanske inte så dyrt som det låter. Att köpa en klocka för 100k som man sedan kan sälja för 95-105k något år senare får anses vara en bra affär. Att köpa en BMW för 400k som man sedan säljer för 200k tre år senare får anses vara en en dålig affär.
 

Calfen

Panerai
För mig börjar klockor bli dyra över runt 35 tkr sen att jag ägd mycket dyrare klockor nästan 5 dubbla är en annan sak :)
 
Topp