• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
IMO är en klocka över 10k "dyr", då börjar jag ställa lite andra krav på den och inköpsprocessen blir mer utdragen ("vill jag verkligen ha den?" osv), klockor under den gränsen blir mer impulsköp.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hade jag går runt med en platinadaytona för över 600' hade jag inte berättat för alla vad den kostar... oavsett om jag varit multimiljonär eller sparat ihop det..
Håller med. Ibland leder det bara till tjafs om folk får veta hur mycket pengar man lägger på klockor.
 
  • Like
Reactions: M.U

nonne23

Omega
När en klocka kostar mer än 10% av sitt totala sparande kan jag tycka att att man borde dra i bromsen, (jag hoppas att jag gör det iallafall)
Men som sagt, allt är ju relativt!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
För mig är det skillnad på dyra klockor (som i "lyxklockor") och dyr klocka.

Jag tycker att alla klockor från de kända klockhusen är att betecknas som dyra klockor.
Det är väl helt i linje med vad tillverkarna vill att vi ska tycka då dessa produkter skall uppfattas som exklusiva och det är i mångt och mycket exklusiviteten som de säljer på.
Om de är prisvärda är en helt annan fråga och ibland är det detta som avgör om jag köper en klocka eller inte.
Som någon annan skrev så kan även jag tycka att en DW för 1,000:- inte är prisvärd men en Lange för 300,000:- är det..
För mig handlar prisvärdhet då om hantverk, tradition, exklusivitet, andrahandsvärde/bestående värde, känsla, klockföretagets värderingar osv.

De gånger jag tycker en ny klocka har blivit dyr är främst vid prishöjningar.
Man har sparat och siktat in sig på en klocka i kanske ett års tid och varit beredd att betala, säg 75,000 för den. Över en natt blir den helt plötsligt prissatt till 81,000 utan att man har fått någoting mer för det. (Ett par månader senare är det glömt och man kör på som tidigare..)
 

plexan

Cartier
98% av alla jag känner skulle med all säkerhet säga att en klocka för över 4000kr är riktigt dyrt!
För mig, jaa runt 15 000 - 20 000:- då börjar det bli dyrt. Sen kan man ju se det på det sätt som guskleto nämner:
Som många tidigare sagt så är klockor kanske inte så dyrt som det låter. Att köpa en klocka för 100k som man sedan kan sälja för 95-105k något år senare får anses vara en bra affär. Att köpa en BMW för 400k som man sedan säljer för 200k tre år senare får anses vara en en dålig affär.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Begreppet "dyrt" är nog relativt till hur långt in i träsket man kommit, det är så att säga ett rörligt mål.
Ju mer intresserad man blir desto mer är man beredd att lägga på en klocka. Man flyttar gränsen hela tiden.
 
Det är synd om människorna.

OT: För en som inte är klockintresserad, som mannen vi diskuterar t.ex, tror jag allt över någon tusenlapp är mycket för en klocka. Man har ju mobilen tänker de flesta. Vansinne enligt oss såklart. Jag hade dock sagt samma sak om någon köpte en svindyr vintage miniräknare för att räkna med stil. :D
Ungefär så. Jag skulle aldrig, aldrig och åter aldrig köpa en kikare för 20 000. Min granne som är fågelskådare jublade för att han gjort årets fynd. Han fick ju den så billigt.

Jag skäms inte för att jag skrattade åt honom, eftersom han skrattat lika mycket åt mina fynd.

Edit: Appropå miniräknare. Det finns säkert räknesticknördar som inte fattar hur man kan föredra klockor med gammal dyrare teknik framför ny billigare. Samtidigt som de spottar på moderna miniräknare.
 

JohnDoe

Rolex
När en klocka kostar mer än 10% av sitt totala sparande kan jag tycka att att man borde dra i bromsen, (jag hoppas att jag gör det iallafall)
Men som sagt, allt är ju relativt!
Sparande? Vad är det? Är det när man lämnar sina pengar hos bank/försäkringsbolag/förvaltare för att de ska bränna bort allt på feta klockor? Nää då köper jag hellre klockorna själv.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det kanske kan vara så att man när man går ut för att "gå ut" tänker sig start onsdag, koks, sprit, MC-klubbar, oljerigg på nordsjön och vaknar upp i Argentina på söndag morgon. Då kanske Casio är att föredra framför plantona. Så tänkte jag.... Jag vet ju inte hur @Equilibrium gör när han går ut.
Svaret ligger närmare din tes än @Mr Chance's, såpass mycket kan jag avslöja haha ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Höfn har jag faktiskt aldrig besökt, jag bor i Akureyri som grovt räknat ligger norrut mitt i Island.
Hmm, knapra lunnefågel, det kanske är det nya svarta. Hehe, skämt åsido kul med någon som vet aningen mer om Island än att huvudstaden heter Reykjavik :)
Höfn kan jag rekommendera. De har helt underbara langusterrestauranter. Jag käkade typ 500g languster med vitlökssmör. Mums. Kör du medsols så får du köra på den del av väg 1 som inte har asfalt...
Jag var på island två v förra sommaren. Körde hela varvet. Besökte Reykjavik i Maj. Tycker verkligen om landet. Fick se blåval i Hùsavik!!!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Höfn kan jag rekommendera. De har helt underbara langusterrestauranter. Jag käkade typ 500g languster med vitlökssmör. Mums. Kör du medsols så får du köra på den del av väg 1 som inte har asfalt...
Jag var på island två v förra sommaren. Körde hela varvet. Besökte Reykjavik i Maj. Tycker verkligen om landet. Fick se blåval i Hùsavik!!!
Om du nån gång återvänder är du välkommen att slagga och snacka klockor :)
Islänningar har typ 0 intresse av klockor, de köper bara större och större jeepar när de får tillfälle haha.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
För att citera en nära vän som säljer bilar:

"Den är inte dyr, den kostar mycket pengar"

Kan väl tolka det som att det ligger i betraktarens ögon. En Omega Seamaster är/kan vara en "dyr klocka" för många. Medan en inbiten fantast kan se den som prisvärd - till exempel :pompus:
 
För att citera en nära vän som säljer bilar:

"Den är inte dyr, den kostar mycket pengar"

Kan väl tolka det som att det ligger i betraktarens ögon. En Omega Seamaster är/kan vara en "dyr klocka" för många. Medan en inbiten fantast kan se den som prisvärd - till exempel :pompus:
Precis. Egentligen handlar ju frågan om vad man tycker är valuta för pengarna. Är man intresserad kan det väldigt dyra vara det, även om man fått spara i flera år. Är man inte intresserad ger den inte valuta för pengarna (detsamma som för dyr) även om den kostar en spottstyver för ens egen ekonomi.

Sedan ska man naturligtvis inte förneka att det också spelar stor roll om man heter Bill Gates eller är arbetslös ensamstående med fyra barn.[/QUOTE]
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Precis. Egentligen handlar ju frågan om vad man tycker är valuta för pengarna. Är man intresserad kan det väldigt dyra vara det, även om man fått spara i flera år. Är man inte intresserad ger den inte valuta för pengarna (detsamma som för dyr) även om den kostar en spottstyver för ens egen ekonomi.

Sedan ska man naturligtvis inte förneka att det också spelar stor roll om man heter Bill Gates eller är arbetslös ensamstående med fyra barn.


Det där med intresset kan jämföras med Lego Creation, 60.000kr för Taj Mahal :D
Visst har det med inkomst att göra också!
 
Topp