• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När vacker patina trillar bort

zesj

Omega
Gents (and gentsesses),

Misstänker att detta har diskuterats förut och medger halvvilligt att lättja ligger bakom att jag likväl slänger ut frågan: när era vackra vintageklockor har passerat gulnad patina och någon indexmarkering (eller något från vidare, etc) trillar av - vad i helsefyr gör man?

Själv är jag allergisk mot "vintageklockor" där vacker patina blandas med bländande vit luminova. Förutsatt att man vill undvika detta: vad kan man göra? Köpa delar från ungefär samma tidsålder är väl okej, men efterhand som man gör det förfaller väl diverse delar mer och mer - i rasande takt...? Och vad tycker samlare om dessa "uppbyten"? Finns det något rent värdemässigt att tänka på?

Antar att slutfrågan blir (måste ju babbla innan jag själv vet vad den är): hur kan man på lättaste vis säkerställa att ens vintageklocka behåller så autentisk och trovärdig patina som möjligt dagen då skönheten börjar förfalla?
 

Norra

Panerai
Jag älskar patina (dock ej mögel), men när den faller isär kanske man har en anledning att renovera den. Jag antar att du inte är så jättegammal, så den hinner väl patineras igen? :D (aldrig tänkt på det här tidigare faktiskt).
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Blir ju ett litet dilemma om man ska applicera luminova. Ha den kritvit? Eller fake-patinera den för att matcha klockan i övrigt?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Håller med Longcon ovan, intressant frågeställning. Personligen så stör jag mig inte hårt på visare som tappat lume, stör mig mer på visare som relumats i en nyans som känns helt "fel" för klockan i sin helhet. Se denna Atlantic som exempel:
gaaNqjh.jpg


Om en klocka skulle sakna index eller på annat sätt vara skadad på tavlan så beror det helt på från fall till fall. Vissa klockor gillar jag villkorslöst och då spelar det ingen roll vad som hänt dem eller hur de ser ut. :)

Vad gäller hur patinering/skada påverkar värdet så är det nog olika beroende på varumärke, efterfrågan, målgrupp/köpare och vilken typ/form av patinering/skada m m.

Vill du säkerställa att dina älsklingar åldras med värdighet så ta hand om dem och se även till att lära känna någon urmakare som delar din känsla för hur vintageklockor varsamt ska tas om hand. En urmakare som förstår dig och som du kan lita på, där är arbetsprover eller kanske en inblick i dennes samling bra tecken på om ni "lirar" smakmässigt.

Jag har inte hittat just "den där" urmakaren än men tids nog så blir det träff.
 

zesj

Omega
Tackar för alla kloka ord! Synd att den där magic bullet jag letar efter inte fanns, men samtidigt är det väl delvis ett icke-problem som jag försöker lösa på förhand bara för att jag är lite jobbig.

Men men, det kan vara skönt att ta det hela lite allt eftersom. Tror väl att jag själv är böjd åt antingen en helt ny tavla och nya visare (så tidsenliga som möjligt) i första hand, och i andra hand (eller snarare sjunde) någon re-lume som är lite fake-patinerad (aj, det sved att skriva).

Skall även lägga in en kontaktannons efter en ensam urmakare med smak för vacker patina...
 
Topp