• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När visar er annual calendar rätt datum?

TimeFlies

Silver
Har nyligen införskaffat min första annual calendar klocka, en Zenith El Primero Winsor Annual Calendar.
Var såklart väldigt nyfiken i månadsskiftet april till maj, då den enligt plan skulle byta från 30:e till 1.
Det gjorde den men det tog lite tid, vilket kanske är fullt normalt.
Runt tolv så byte den datum till 31,sedan hände inget i alla fall inte fram till 02-tiden.
På morgonen efter visade klockan korrekt datum 1:a samt rätt månad.
Inser att det är en del som ska hända i verket för att detta ska fungera, men hur långt tid ska det ta?
Hur är det med era klockor med samma komplikation, hur snabbt ställer de om?

Rent spontant så har nog få klocksnackare klockor med årskalender. Överlag så tror jag att de flesta årskalendrar behöver en liten stund för att ställa om. Oavsett om det är en Zenith eller en Patek.

Före Rolex gör en sportklocka i stål med komplikationen i fråga (en klocka som dessutom ska gå uppåt i värde) tror jag inte det här forumet är där du ska ställa frågan dessvärre.
Rolex Sky-Dweller tickar väl boxen?

Rent spontant så har nog få klocksnackare klockor med årskalender. Överlag så tror jag att de flesta årskalendrar behöver en liten stund för att ställa om. Oavsett om det är en Zenith eller en Patek.

Rolex Sky-Dweller tickar väl boxen?

Du har en poäng där, kanske inte är så vanligt.
Tickar i boxen :)

Min erfarenhet av annual calendar från Patek är att det även där tar ett par timmar, och det är fullt normalt.

Tillbaka
Topp