• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa generation mekaniska urverk

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Under Baselworld 2018 kommer det hända spännande grejer hos Zenith men redan i september ska Zenith lansera ett nytt urverk med ha full amplitud under hela gångreserven, gå +-1sek/dygn samt ska ha en "helt ny" lösning utan konventionellt ballanshjul.

"Zenith will introduce a completely new regulator that made of silicon-based materials and high frequency (15 Hz possible) that might extend the power reserve of an ordinary movement to dozens of days

Jean-Claude Biver (JCB): It’s a regulator that has no hairspring, no balance wheel, needs no oil, where friction does not exist, and is accurate to one second in 24 hours – the most accurate mechanical watch ever."

Här är ett annat spännande exempel.

Källa:
http://watchesbysjx.com/2017/06/bre...-reveals-radical-new-regulator-at-zenith.html
 

Norrman

Cartier
Wow låter intressant.
Tror du det kommer mötas av samma kritik som Seiko spring drive? Att klockan saknar "själ", att den har blivit så perfekt så den inte har ett "hjärta".
 

DrDre

Patek
Spännande utveckling. Det borde också kunna dryga ut serviceintervallerna ordentligt om det inte krävs ngn olja.
 
Vad säger du @Undersköterskan , kommer detta verk sparka stjärt med Omegas Co-ax?

Det låter ju onekligen som det om bara hälften av vad som sägs i den där videon stämmer. Vi får se om det är något att ha när det väl finns på marknaden. Det befäster dock vad Omega har sagt i mer än ett årtionde nu; kisel är framtiden för mekaniska urverk.
 
Time to dig deeper, seems a little too good to be true.
Lär vara sketdyrt i varje fall, men intressant onekligen att kika djupare i.

Vid första anblick av hur systemet fungerar kan jag säga att den kommer tyvärr inte vara speciellt stöttålig.
 

Wheelie

Cartier
Kanske, det blir spännande att se, folk brukar ju vara skeptiska till ny teknik. :)

Nja !

Folk brukar vara skeptiska till ny teknik om den sitter i klockor och bilar !
Hur många år tog det inte för Toyota att få folk att förstå hybridtekniken. Det var mycket "hö hö hö, de motorerna kommer att gå sönder inom 6000 mil, tacka vet jag en gammal Volvo B230. Det är riktig kvalité"

Nu är det elbilarna som är i skottgluggen.....Men det kommer att bli exakt samma här. Tekniken är i rullning och priserna kommer att halveras vart femte år, samtidigt som tekniken kommer att fördubbla sin kapacitet vart femte år (batteritekniken tänker jag på här).

Sedan måste jag lägga in en passus. En RIKTIG klocka har ett mekaniskt urverk :). Ett quartz-verk må vara hur bra som helst, de är billiga och bra tidvisare och inget annat...Så visst är även jag en "bakåtsträvare" emellanåt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sedan måste jag lägga in en passus. En RIKTIG klocka har ett mekaniskt urverk :). Ett quartz-verk må vara hur bra som helst, de är billiga och bra tidvisare och inget annat...Så visst är även jag en "bakåtsträvare" emellanåt.
Om 2 år firar kvarts 50 år, så ja, något av en bakåtsträvare får man nog kalla dig i så fall. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag ser fram emot nyheter. @yonsson s yrande om kvartsur har faktiskt påverkat min inställning till kvarts och andra moderniteter.
En klocka är så mycket mer än urverket, men det måste finnas en viss harmoni mellan yttre design och inre teknik. Hur den harmonin uppnås är ju en känslofråga för var och en.
Men hur som helst - detta verkar spännande :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Intressant och spännande. Behöver heller inte bli så dyrt på sikt. Vi omges ju av produkter som innehåller komponenter i samma material som inte kostar skjortan. Allt handlar om volymer men givetvis kommer de första klockorna med denna teknik att säljas på exklusivitet och kosta ordentligt.
 

Vegaman

Breitling
Satt och funderade nyligen just på när några nyare, moderna verk skulle presenteras. Spring Drive är väl 20+ år gammalt redan? Och brukar ju fortfarande omnämnas som något nytt och fräscht...
 
Varför inte? Ett material som tål att fjädra i denna takt över tid utan att utmattas tål nog en del stötar också.

Det är inte materialet i sig som inte är stöttåligt, det är konstruktionen.
Varianter på denna gångtyp har funnits i prototypstadier i många år, så idén är inget helt banbrytande, men ingen har använt det i produktion ännu. En hård stöt och hakarmarna kan komma ur position från hjulet, vilket kräver en helservice då frekvenshjulet (Som i detta fall ersätter det traditionella balanshjulet.) kan gå för långt vilket då kan skadas eller skada andra komponenter.
 

Maskelyne

Omega
1991, tror jag det var, presenterade vapentillverkaren Voere en bössa med elektrisk tändning och hylslös ammunition. Ett genombrott var det absolut tekniskt sett. Nästan inga rörliga delar och ammunitionen blev lättare eftersom hylsa inte behövdes. Men bössan behövde ett batteri för att kunna avfyras. Precisionen var förstklassig. Bössan var dyr och den blev inte den succén som det var tänkt. Jägarna är konservativa liksom de som gillar mekaniska armbandsur. Ett konventionellt armbandsur är ju det man vill ha. Känslan att dra upp det för hand eller se ett vackert verk genom en glasbaksida.

Själv vill jag ha det gamla mekaniska arvet i mina ur och bössor. Nya material om det är komposit, skottsäkra boetter och annat lull lull intresserar inte mig inte så värst numera. Ny teknik är absolut spännande men saknar ofta känslan av hantverket och den handpåläggning klassiska mekaniska konstruktioner har. Jag vill inte ha ett urverk som inte drar sig överhuvudtaget, jag vill kunna ställa/justera tidhållningen någon gång i månaden, likt jag skottställer min bössa innan jakten. Med det inte sagt att grejerna inte ska vara pålitliga och gå jämnt - om ni förstår vad jag menar...
 
Senast ändrad:

daveid

Cartier
2-Faktor
Om jag förstod videon rätt (skummade igenom den) så är det gångreserven som kommer förbättras. Precis som även en i kommentarerna hintar: Så länge det innebär att det kan fixas av en urmakare utan att det blir alltför komplext, inte gör urverket alltför mer komplicerat eller påverkar klockans andra aspekter negativt så ser jag bara positiva saker. Jag jobbar själv med och pluggar tekniskt men ju mer komplext det blir desto mer kommer det att kännas som att jag lika gärna kan köpa en quartz med batteri eller en smart klocka. Charmen med en automatisk klocka är för mig hantverket, att det är relativt simpelt och känslan av en "evighetsmaskin".

När man börjar komma upp i nivån att man byter ut traditionella material mot typ lättviktsmaterial som kisel, etc. (Boetter i plast/keramik/kolfiber, etc) Så försvinner den känslan mer och mer bort från evighetsmaskinen och mer och mer mot en tekniskt komplex manick som gör att jag lika gärna kan köpa en smart watch. Det finns säkert en målgrupp för detta men jag tror inte att det blir något revolutionerande. Ser man till omvärlden och inte klockvärlden så tror jag målgruppen är väldigt liten. Jag tror inte att teknisk komplexitet är det som tilltalar majoriteten av konsumenterna som köper automatiska/manuella klockor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag förstod videon rätt (skummade igenom den) så är det gångreserven som kommer förbättras. Precis som även en i kommentarerna hintar: Så länge det innebär att det kan fixas av en urmakare utan att det blir alltför komplext, inte gör urverket alltför mer komplicerat eller påverkar klockans andra aspekter negativt så ser jag bara positiva saker. Jag jobbar själv med och pluggar tekniskt men ju mer komplext det blir desto mer kommer det att kännas som att jag lika gärna kan köpa en quartz med batteri eller en smart klocka. Charmen med en automatisk klocka är för mig hantverket, att det är relativt simpelt och känslan av en "evighetsmaskin".

När man börjar komma upp i nivån att man byter ut traditionella material mot typ lättviktsmaterial som kisel, etc. (Boetter i plast/keramik/kolfiber, etc) Så försvinner den känslan mer och mer bort från evighetsmaskinen och mer och mer mot en tekniskt komplex manick som gör att jag lika gärna kan köpa en smart watch. Det finns säkert en målgrupp för detta men jag tror inte att det blir något revolutionerande. Ser man till omvärlden och inte klockvärlden så tror jag målgruppen är väldigt liten. Jag tror inte att teknisk komplexitet är det som tilltalar majoriteten av konsumenterna som köper automatiska/manuella klockor.
Du som pluggat tekniskt får nog kolla över konstruktionen igen.
 

mega

Rolex
Är det bara jag eller påminner inte denna lösnings kraftöverföring ganska mycket om dom gamla Accutronverken? Om jag förstått det rätt så är det två små ben som överför kraften vidare till gången, precis som hos Accutron:
Nu åker gammelBulovan på för resten av dan.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Märkligt tyst om nya Zenith Defy Lab här på KS. Samtliga stora klockmedier raporterar ju som bara den idag.
ZENITH_Defy_Lab_B_Profil_1.jpg


Själv tycker jag den är svincool. Framför allt urverket men även boett materialet. Coolt också att urverket snart sitter i klockor runt 100k, vilket i samanhanget får ses som jäkligt billigt.
Länkar:
https://www.hodinkee.com/articles/zenith-defy-lab-oscillator-introducing
http://www.ablogtowatch.com/zenith-defy-lab-watch-15-hz/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Märkligt tyst om nya Zenith Defy Lab här på KS. Samtliga stora klockmedier raporterar ju som bara den idag.
ZENITH_Defy_Lab_B_Profil_1.jpg


Själv tycker jag den är svincool. Framför allt urverket men även boett materialet. Coolt också att urverket snart sitter i klockor runt 100k, vilket i samanhanget får ses som jäkligt billigt.
Länkar:
https://www.hodinkee.com/articles/zenith-defy-lab-oscillator-introducing
http://www.ablogtowatch.com/zenith-defy-lab-watch-15-hz/
Kul!
 
Topp