• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

nästa innemärke?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Under hösten så harjag sett en hel del klockmärken stiga i pris på svenska auktionssiter (läs tradera) Märken så som Rado, Glashutte och oris har klättrat betydligt högre än månaderna tidigare...

Vilket är då nästa märke att klättra?

I mina ögon är Certina och Tissot otroligt undervärderade sett till urverken och till priserna på den internationella marknaden (läs Ebay)

Certina har tillverkat otroligt fina och stabila in-house verk så som automatiska 25-651 och tissot det trevliga automatiska 2481 (som är identiskt med omegas kal 1481)

Med jämförelser så får man klockor från dessa tillverkare otroligt billigt på svenska tradera jämfört med vad priserna landar på på ebay... (typ 300-500:- mot 700-1100:)
Beror detta på att dessa märken var vanliga bland den svenska befolkningen mellan 50-70 tal och att det på så sätt finns ett stort utbud? Jag vet inte...

Jag misstänker att jag skjuter mig själv i foten nu när jag skriver det här inlägget då mina certina och tissot kanske blir dyrare nästa auktion... Men jag är nyfiken på era åsikter :)
 

Camo00

Patek
Tror inte att Certina och Tissot klättrar så mycket i pris, baserat på att de lagt sig i ett relativt lågt prissegment som nya, dvs inte byggt lyx-varumärket som andra gjort...

Vilka märken som kommer att bli snordyra på auktioner vore kul att veta i förhand, personligen så tror jag att intresset för historik och innovationer kommer att öka och att modeller som varit först med nya uppfinningar kommer att bli än mer eftertraktade... Hamilton, Enicar, Bulova, Seiko mfl har ju alla släppt innovativa modeller som jag tror kan bli hårt sug efter... :)
 

Jens

Greedo
Jag är själv barnsligt förtjust i både Certina o Tissot.
Tittar man på Certinas dykare fr 70-talet, tänker närmast på ds-2 o ds-3 super ph-serien, så är de ju minst 100% dyrare idag jämfört med för 6-7 år sen.

Tittar man på Certinas dresssare så finns det jävligt många ex, Sverige var en stor marknad. Hur fina verken än må vara så tror jag tyvärr inte att de kommer att öka i värde nämnvärt.



J
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast Certina verkar ju ligga lite högre i exempelvis England?

Observera att jag inte har några empiriska data som backar upp detta annat än en känsla av att det kan vara så.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tror på dom mer udda kvalitetstillverkarna på den svenska marknaden - om man jämför en Rolex modell med priset på en motsvarande Jaeger eller Zenith så tror jag att dessa kommer gå upp mer i pris än Rolex. Detta med ett ökande klockintresse .
 

fc2

Rolex
Nästa innemärke kommer nog vara ett där service fortfarande är möjligt att serva verken utan att behöva leta land och rike runt efter delar. Idag är det klar brist på en del delar till olika verk. Tror också att märken som vårdar sina vintagekunder kommer ha större chans att få se sitt märke pli "poppis."

Vilka dessa märken är idag vet jag inte men vet att många tar bra betalt för sina tjänster.
 

KMS

Rolex
Svårt att sia om något speciellt märke, tror snarare att vissa modeller kan gå upp rätt bra i värde. Speciellt dykare känns som bra satsning. Gillar starkt Certina dykare, (som måste in i klocklådan någon gång) även Squale, och Caribbean tror jag kommer stadigt öka i pris. Sen handlar det väl mycket om tillgång och efterfrågan såklart. Det finns ju en uppsjö av dressare med ljus tavla, det måste nog till något mer unikt för att det skall bli en kassako. Sen räcker det väl iofs att Brad Pitt tar på sig en viss klocka...

Intressant tycker jag är olika priser och intresse för olika märken i olika länder. Känns som man kan hitta en del fynd beroende på vilka bokstäver ebaysajten sluter på. Certina känns som sagt hetare i tex England än i Sverige, Omega går väl rätt högt här men inte lika i tex England osv.
 

paradis

Audemars
Jag ville köpa Tudor 79160 eller 79170 ,kostade runt 20.000 ,ock jag väntade,vet inte på VAD, nu idag hittar du dom inte under 27.000-32.000
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror Heuer kommer stiga i värde. Dom har ett så starkt racing och rallyarv. Man ser inte så många till salu heller.

Gamla Omega Speedmaster är också prisvärda. Till skillnad från Heuer är dom dock ganska vanliga.
 

Andsan

Rolex
Glöm inte Longines, De från 1955-1961. Där är fler modeller som stiger i värde. Den som är mest eftertraktade är Conquesten.
Beträffande Glashütte så stiger de också i värde som du nämner. En gammal modell som är unik är den som är märkt Original och var en exportmodell under det "kalla kriget". Därför kallade man den Original.
Jag har lyckats finna en :)

 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror Heuer kommer stiga i värde. Dom har ett så starkt racing och rallyarv. Man ser inte så många till salu heller.

De verkar ha stigit konstant. Speciellt utomlands. Men det är rätt petigt att det ska vara rätt grejer på klockorna. Men om allt är rätt så ligger de betydligt högre i pris jämfört med Sverige. Här verkar smärtgränsen för en heuer ligga på typ 13k. :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Glöm inte Longines, De från 1955-1961. Där är fler modeller som stiger i värde. Den som är mest eftertraktade är Conquesten.
Beträffande Glashütte så stiger de också i värde som du nämner. En gammal modell som är unik är den som är märkt Original och var en exportmodell under det "kalla kriget". Därför kallade man den Original.
Jag har lyckats finna en :)

Var är det för dia på på klockan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror snarare det är modeller än märken som rusar prismässigt. Certinas gamla ds-dykare är svindyra nu jämfört med för några år sedan och likadant är det med exempelvis Seiko 6105.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
De verkar ha stigit konstant. Speciellt utomlands. Men det är rätt petigt att det ska vara rätt grejer på klockorna. Men om allt är rätt så ligger de betydligt högre i pris jämfört med Sverige. Här verkar smärtgränsen för en heuer ligga på typ 13k. :)
Precis. Min gamla Heuer med valjoux 72 från -50-talet, 38 mm, var iskall på köp & sälj här. Den åkte ut på Tradera och ropades in av en lyrisk fransman som tyckte han gjort årets klipp. :)
 

DrDre

Patek
En klocka jag tycker är oförskämt billig är vintage JLC Reverso, gärna lite mer tidstypisk design. De är underbara och har dessutom ringfunktionen som är rätt skoj. De kan ju gå för en bit under 10 tkr. Det som gjort att jag inte köpt någon är väl bara lite historier man hört om att de kan bli väldigt dyra att serva då de skickas till Schweitz.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En klocka jag tycker är oförskämt billig är vintage JLC Reverso, gärna lite mer tidstypisk design. De är underbara och har dessutom ringfunktionen som är rätt skoj. De kan ju gå för en bit under 10 tkr. Det som gjort att jag inte köpt någon är väl bara lite historier man hört om att de kan bli väldigt dyra att serva då de skickas till Schweitz.
Memovox?
 

DrDre

Patek
Rätt! Memovx menar jag ju givetvis.

Lite OT, men är det bara jag har problem med att citera ett tidigare inlägg? Jag tycker på svara knappen vid inlägget jag vill citera (i detta fallet Aurums) men när jag ska svara så kommer ändå inte hans inlägg upp.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rätt! Memovx menar jag ju givetvis.

Lite OT, men är det bara jag har problem med att citera ett tidigare inlägg? Jag tycker på svara knappen vid inlägget jag vill citera (i detta fallet Aurums) men när jag ska svara så kommer ändå inte hans inlägg upp.
Hade samma problem för ett par dagar sedan. Bytte då webläsare till Chrome.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Galaxy

Rolex
Jag har alltid trott att Glashütte har legat i typ samma prisklass som Rolex :eek:. Det var ju riktigt bra pris på dem (en del i alla fall).
Jag tror som någon tidigare nämnde att Tissot i framtiden kommer att klättra uppåt. Har sett ett flertal lite dyrare varianter hos urmakare på senaste tiden. :)
 
Topp