• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästan ny klocka utan cert?

JohanHLM

Rolex
Är det någon som har en bra förklaring på varför det relativt ofta säljes näst intill nya klockor med box men utan cert?
Kan säkert finnas en del som inte förstår att boxen har något värde och slänger den pga att dem tar plats men att endast slänga/slarva bort certen känns lite skumt. Är det så att dessa klockor oftast är stulna eller ingår det inte då klockan köps från vissa utländska siter?

Ber om ursäkt om jag varit slarvig i mitt sökande på sidan men lyckades inte hitta någon tidigare tråd som behandlade detta.
 

calzone

Vacheron
Miljonärssöner "bortskämda bratz" kanske inte tänker på sånt "orkar bry sig ? Enda vettiga förklaringen :p Nej men det cirkulerar nog endel stulna klockor med.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
För den gemene klockköparen (en sådan som inte hänger på sådana här forum) så har certet bara ett värde så länge inte garantitiden gått ut. Därefter kan det slängas.

Och även om garantin inte gått ut så är inte certet mer värt för gemene man än kvittot till en annan vara med garanti. Tror det finns väldigt många som inte håller koll på kvitton till allt som sålts med garanti. Certet är också minde än boxen och kommer lättare bort.

Visst finns det kopior och säkert en och annan stulen klocka också på marknaden, men alla klockor som saknar cert är givetvis inte kopior eller stulna, lika lite som att alla TV-apparater eller annan vara som säljs begagnad utan originalkvitto per automatik är stulen.

Vad jag förstått så säljer även en del utländska gråhandlare nya klockor utan cert.
 

Kson

Patek
2-Faktor
JohanHLM skrev:
De vill såklart inte riskera att det inte är den senaste modellen de har :)

Känns som denna tråden spårade ur direkt. Är det någon som har en förklaring att framföra?


Kan vara stulna klockor eller att personen inte ränker på att det är bra om man har kvar det.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tycker pulpen gav en bra förklaring. Har ett starkt minne av att jag själv tog upp samma fråga för några månader sen men hittar inte tråden.

Jag har kvar boxen till min Tissot jag fick för 10 år sen när jag inte var det minsta intresserad av klockor. I övrigt är jag skitdålig på att arkivera kvitton osv men av någon anledning kändes det som att den fina boxen osv skulle sparas.
 

JohanHLM

Rolex
Han inte läsa ditt seriösa svar pulpen så det var inget illa menat i texten ovan.
Har inte de flesta boxar någon typ av fack för cert och manual?
Känns lite långsökt att de isåfall skulle plockats ut och slarvats bort, eller?
Förstår helt klart att vissa slarvar bort/slänger box+cert men att bara slarva bort certet verkar för mig konstigt.
 

David

Bödeln
Jag har vid flera tillfällen sett grupper av kineser komma in i klockbutiker, köpa ett antal klockor och lämna butiken med varorna på armen eller i fickorna och boxen med tillbehör kvar på disken, så visst finns det folk som inte värdesätter dem.

Annars är pulpen en förklaring på spåren, det finns gråhandlare vars AD-leverantörer inte vill lämna ifrån sig certen, men det är min uppfattning att detta blivit mycket mindre vanligt.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Han inte läsa ditt seriösa svar pulpen så det var inget illa menat i texten ovan.
Har inte de flesta boxar någon typ av fack för cert och manual?
Känns lite långsökt att de isåfall skulle plockats ut och slarvats bort, eller?
Förstår helt klart att vissa slarvar bort/slänger box+cert men att bara slarva bort certet verkar för mig konstigt.

Klockor med box men utan cert är nästan garanterat såna där folk köpt till box i efterhand för att ha så nära fullset man kan komma. Meningslöst enl mig om certet ändå saknas. Sen kan självklart även cert osv vara fake så man går aldrig säker.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Har inte de flesta boxar någon typ av fack för cert och manual?
Känns lite långsökt att de isåfall skulle plockats ut och slarvats bort, eller?
Förstår helt klart att vissa slarvar bort/slänger box+cert men att bara slarva bort certet verkar för mig konstigt.

Jo, det normala är att cert får plats i boxen. Där har du en poäng. Känns mest logiskt att lägga certet i boxen, men folk är inte alltid logiska :)

Vet att det finns de som tex har certet i plånboken (har ju samma form som ett kreditkort så passar ju bra) och då kan det ju givetvis lättare komma bort om man tex tappar plånboken.

Annars kan det förstås vara som Fryken säger att boxen köpts till i efterhand.
 

jabla

Sarlacc
För de flesta är ett cert = garantibevis och man sparar alla sina garantibevis på ett och samma ställe. Med jämna mellanrum slänger man alla som gått ut.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Man kanske trodde att det var en keeper och då dumpade grejerna. Sen blev man sugen på en sub... Och flippade.
Mina 5 cent. :?
 

JohanHLM

Rolex
Kanske bara är jag som är naiv men jag blir alltid extremt skeptisk när en klocka som har ett beg. värde över 10 tkr och är nyare än fem år säls utan cert.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Kanske bara är jag som är naiv men jag blir alltid extremt skeptisk när en klocka som har ett beg. värde över 10 tkr och är nyare än fem år säls utan cert.

Du menar nog inte naiv, kanske menar du misstänksam. Hade du varit naiv så hade du väl inte blivit skeptisk alls :)
 

JohanHLM

Rolex
Bra att du korrigerar min dåliga svenska, har ju bara bott här sedan jag föddes :)
Du förstod trots allt innebörden.

pulpen skrev:
JohanHLM skrev:
Kanske bara är jag som är naiv men jag blir alltid extremt skeptisk när en klocka som har ett beg. värde över 10 tkr och är nyare än fem år säls utan cert.

Du menar nog inte naiv, kanske menar du misstänksam. Hade du varit naiv så hade du väl inte blivit skeptisk alls :)
 

Snårtas

Rolex
David skrev:
Jag har vid flera tillfällen sett grupper av kineser komma in i klockbutiker, köpa ett antal klockor och lämna butiken med varorna på armen eller i fickorna och boxen med tillbehör kvar på disken, så visst finns det folk som inte värdesätter dem.

Annars är pulpen en förklaring på spåren, det finns gråhandlare vars AD-leverantörer inte vill lämna ifrån sig certen, men det är min uppfattning att detta blivit mycket mindre vanligt.
I Kina är det fet lyxskatt på västerländska klockor, i alla fall när jag bodde där för ett antal år sen. När en PAM000 kostade 22 tkr i Sverige så gick den för över 30 tkr på Officine Panerai i Shanghai. Hong Kong däremot var ca 10% billigare än Svedala.
Misstänker att kineserna inte vill skylta med lådor, cert etc i kinesiska tullen på vägen hem. Kan bli dyrt i form av avgifter och mutor av tulltjänstemän...
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Förklarar inte på något sätt varför en nästan ny klocka säljs utan cert men;

när man lämnar in på service är det av min erfarenhet önskvärt att certet lämnas in med klockan. Så där får vi en förklaring på ett tillfälle då certet separeras från boxen. Klockan kommer tillbaka från service med cert, certet läggs undan någon annanstans -> voila! Borta!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Gavve skrev:
Förklarar inte på något sätt varför en nästan ny klocka säljs utan cert men;

när man lämnar in på service är det av min erfarenhet önskvärt att certet lämnas in med klockan. Så där får vi en förklaring på ett tillfälle då certet separeras från boxen. Klockan kommer tillbaka från service med cert, certet läggs undan någon annanstans -> voila! Borta!

Har haft en hel del klockor på service men aldrig behövt visa cert, du kanske ser oärlig ut Gavve :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Porsan skrev:
Gavve skrev:
Förklarar inte på något sätt varför en nästan ny klocka säljs utan cert men;

när man lämnar in på service är det av min erfarenhet önskvärt att certet lämnas in med klockan. Så där får vi en förklaring på ett tillfälle då certet separeras från boxen. Klockan kommer tillbaka från service med cert, certet läggs undan någon annanstans -> voila! Borta!

Har haft en hel del klockor på service men aldrig behövt visa cert, du kanske ser oärlig ut Gavve :D

Haha vafan då! Får väl säga att det är en anledning för oss som ser oärliga ut att sära på cert och box då :D
 
Topp